• Anonym (Missnöjd mamma)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

• Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-09 22:48:50 följande:
    Du citerade något och jag säger DETTA har ju skolan gjort. Vad är det du hävdar nu att de inte skulle ha gjort? 
    Du skrev att skolan inte har något ansvar för skolpliktsbevakningen. Men det är ju bra att du insett att det ansvarat åvilar dem. Kan inte tänka mig att du jobbar som lärare och inte känner till något så fundamentalt. Vad tror du annars att närvarorapporteringen syftar till? Rutor att fylla i saker i? Ja, det är inte konstigt att regeringen tvingas fuska med PISA-resultaten som det ser ut i svenska skolan idag. 
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-09 22:51:18 följande:
    Bortkastad tid. Dessutom - hur skulle du kunna se tydliga förbättringar? Du har ju inte den blekaste aning om hur det har sett ut hittills. Så hur skulle du kunna avgöra om något har blivit bättre?  
    Jag kommer naturligtvis att kräva rapportering. Får jag ingen så tolkar jag det som bristande resultat. 
  • Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2021-06-09 22:32:31 följande:

I vilken portal/plattform ser du frånvaro men inte matriser och bedömningar?

Hallå TS?
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:45:11 följande:
    Menar du på fullaste allvar att du begår bidragsbrott, sjukskriver dig från ditt arbete, trots att du inte är sjuk, för att sedan ta på dig skolans uppdrag att undervisa ditt eget barn trots att det är skolans ansvar??!?!! 
    Jag hoppas för dig och ditt barns skull att du bara trollar. Jobbar du dessutom som lärare kan man förstå varför det ser ut som det gör i skolan. Du ordnar alltså så att 25 andra barn inte får tillgång till undervisning????
    Nej, det var ingen bidragsbrott, eftersom jag faktiskt inte hade orkat med båda delarna. Jag förklarade det också för läkaren som sjukskrev mig. Och  jag gjorde en deal med min rektor. Jag var på halvtid sjukskriven, gjorde alla mina lektioner ändå, men fick gå hem till lunch. Och jag satt och pluggade med sonen på eftermiddagarna. 

Men du skulle inte förstå om du inte ens orkar sätta dig en halvtimma eller så om dagen och ägna dig åt ditt barn. Undrar om du inte ens har gjort det för lästräning dem första åren? Det är verkligen något där man som förälder måste hjälpa till, det kan inte skolan sköta själv. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:53:27 följande:
    Du skrev att skolan inte har något ansvar för skolpliktsbevakningen. Men det är ju bra att du insett att det ansvarat åvilar dem. Kan inte tänka mig att du jobbar som lärare och inte känner till något så fundamentalt. Vad tror du annars att närvarorapporteringen syftar till? Rutor att fylla i saker i? Ja, det är inte konstigt att regeringen tvingas fuska med PISA-resultaten som det ser ut i svenska skolan idag. 
    Jag tror inte att det var jag som skrev det. Vet du vad? Jag tror att hela historien är påhittat. Hej då......
  • Dethärärmittnamn
    Karlington skrev 2021-06-09 20:43:08 följande:

Skolverket håller inte med dig: www.skolverket.se/for-dig-som-.../elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/betyg-och-kunskapskrav

Sorry, du har fel.

Det finns ingenting som säger att du måste F-varna. Det är ett begrepp som inte existerar i skollagen.

Du får gärna läsa på Skolverket du också.

Det rekommenderas, men det är inget som måste göras. Föräldrar är skyldiga att ha koll i t ex SchoolSoft, Unikum, Visma eller vilket än må vara.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:15:06 följande:
    Det finns visst en skolpliktsrapportering. Det är skolans skyldighet att rapportera till huvudman. Det är huvudmannens ansvar. Har du inte läst länkarna jag skickade till dig? Hur skulle annars skolpliktsbevakningen gå till menar du? 
    Det är ett lagstadgat krav. Sköter inte skolan det här kan skolan och huvudman fråntas tillståndet att bedriva skolverksamhet. Skolinspektionen kan dra in tillståndet och det händer då och då. Det är något som myndigheterna ser väldigt allvarligt på. 

Men egentligen är det strunt samma. Det är inte ämnet för tråden. Ämnet för tråden är skolans skyldighet att genomföra sitt uppdrag. Att förmedla kunskap.
    Rapportera vad exakt....? Frånvarostatistik, ja. Vilken slags rutiner man har, möjligen.

Till skillnad från dig läste jag inte bara länken utan själva dokumentet. Prova det nästa gång.
  • Dethärärmittnamn
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-09 22:32:49 följande:

Man säker med höstens betyg, men det är bara tills man får slutbetyg. Så du har rätt i att det är den som gäller. 

Du söker bara preliminärt. Det betyder inte att du är garanterad plats.

Har du för lågt meritvärde i slutbetyget kommer du ju inte in.

Höstterminens betyg är inga slutbetyg. Endast vårterminens.

Hur kan du inte veta detta om du är lärare?
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:15:06 följande:
    Det finns visst en skolpliktsrapportering. Det är skolans skyldighet att rapportera till huvudman. Det är huvudmannens ansvar. Har du inte läst länkarna jag skickade till dig? Hur skulle annars skolpliktsbevakningen gå till menar du? 
    Det är ett lagstadgat krav. Sköter inte skolan det här kan skolan och huvudman fråntas tillståndet att bedriva skolverksamhet. Skolinspektionen kan dra in tillståndet och det händer då och då. Det är något som myndigheterna ser väldigt allvarligt på. 

Men egentligen är det strunt samma. Det är inte ämnet för tråden. Ämnet för tråden är skolans skyldighet att genomföra sitt uppdrag. Att förmedla kunskap.
    Ska vi också återigen påpeka att skolpliktsrapportering är rapportering kring skolplikten - och att skolpliktsrapportering inte INGÅR i skolplikten. Skolplikten åligger vårdnadshavarna och ingen annan.
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 23:31:20 följande:
    Du söker bara preliminärt. Det betyder inte att du är garanterad plats.

Har du för lågt meritvärde i slutbetyget kommer du ju inte in.

Höstterminens betyg är inga slutbetyg. Endast vårterminens.

Hur kan du inte veta detta om du är lärare?
    Vederbörande är ingen lärare, eftersom kunskap saknas inom det mest fundamentala inom skolan. 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?