• Anonym (Missnöjd mamma)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

• Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Jöön) skrev 2021-06-10 19:38:46 följande:
    Jag läste ditt inlägg tidigare och då skrev du inte riktigt så

Jag blev som förälder tvingad att kolla upp det edminssonsskola
    Jag skrev väl i alla fall att det är slutbetyget som är avgörande? Mer behöver man väl inte veta. 
  • Anonym (Jöön)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-10 20:45:49 följande:

Jag skrev väl i alla fall att det är slutbetyget som är avgörande? Mer behöver man väl inte veta. 

Inte första gången. MIN S on läste också och blev orolig.
  • Anonym (...)

Skolan har ansvar att utefter resurser hjälpa elever som har det lite extra svårt i skolan, men sen har man som förälder och barn själv ansvar för studera tillräckligt även utöver skoltiden. Säger väl sunda förnuftet att det inte är enbart skolan som har ansvar, även du som förälder har skyldighet att se till så att ditt barn studerar utanför skoltid. Helst 3-4 timmar per dag.

• Anonym (också lärare)
    Anonym (Jöön) skrev 2021-06-10 23:34:33 följande:
    Vaddå inte första gången? Du menar första ansökan till gymnasiet? Den är preliminär!

Hur kan man bli orolig över att man skriver att slutbetyget räknas? Då har man ju i alla fall en termin längre om man nu vill höja sitt betyg.

Annars bör man ju i första hand fråga SYV om det verkligen är oklarheter. Inte alla lärare har koll på det här ens. Det är egentligen inte vårt område. 

Någon glad människa hade anmält ett inlägg jag skrivit i tråden så Familjeliv hade stängt av mig i 24 timmar, med den något kryptiska anledningen att "alla har ett ansvar för hur man uttrycker sig". Javisst, men vad har jag då skrivit fel?

Hur som helst har jag inte fått några varningar tidigare om att detta skulle ske, med underkända betyg. Man får ingen information alls från den här skolan. Den är bara jätterörig med ständig personalomsättning och vikarier på vikarier, inställda lektioner m.m. 

Annita skrev 2021-06-10 10:05:42 följande:

TS, jag frågar en gång till: är det en kommunal skola eller en friskola?

Jag får känslan av att det är en friskola, när du skriver om huvudman och att tillståndet kan dras in av skolverket.

Jag har fördomar mot friskolor och tänker att de ibland (om det inte är större "kedjor") inte har samma koll som kommunala skolor, och kanske inte heller samma infrastruktur, som fungerande digital plattform och rutiner kring uppföljning och utvecklingssamtal.

Är det en friskola behöver du kanske kolla upp dem och byta till hösten, om de faktiskt inte sköter sig som de ska.

Det är en kommunal skola.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Jöön) skrev 2021-06-10 23:34:33 följande:
    Så, nu kollade jag faktiskt vad jag skrev första gången och då läste ni båda fel i så fall. 
  • Anonym (Nea)

Ni som skriver att man som förälder ska ta mer ansvar. Hur tycker ni att man som förälder till ett barn i högstadiet ska göra det om inte verktygen som finns för att hålla koll ens finns? Som förälder till ett så stort barn står man rätt ovetande om barnet väljer att inget berätta. Om barnet säger att det inte har några läxor och att allt är bra finns inte så mycket man kan göra, speciellt inte när läraren säger detsamma.

Jag har ett barn som fick F i ett betyg när han gick i åttan. Mitt barn nämnde ingenting om det utan sa att allt var bra. Ingen kontaktade oss föräldrar om detta. Jag hade ingen anledning att tro något annat heller. På alla utvecklingssamtal som jag såklart var med på pratades det bara om vad mitt barn tyckte om skolan i allmänhet. Jag har alltid pressat på hårt med frågor som hur ligger mitt barn betygsmässigt i respektive ämne? Vad är hen bra på och vilka svagheter har hen? I vilka ämnen behöver vi stödja mer och med vad? Lärarens svar har alltid varit att läsa upp respektive lärares omdöme som alla har bestått av en massa flum om hur social och trevlig mitt barn är. Inget mer har gått att krama ur. Jag har aldrig fått veta mer än att det går bra.

Och jo det fanns såklart en plattform vi föräldrar kunde gå in på, Där skulle allt finnas, från läxor, provresultat och övrigt. Problemet var att lärarna inte brydde sej om att lägga in något där. Trots flera påpekande från både mej och andra föräldrar blev det ingen förändring. På plattformen fanns också möjlighet för föräldrarna att kommunicera med lärarna. Problemet var bara att lärarna inte svarade. Och det var aldrig några frågor typ kl 22 på kvällen vad barnet hade i läxa tills i morgon utan mer mitt barn tycker x i matte är svårt, vad för böcker rekomderar du att jag införskaffar för att kunna hjälpa till att träna mer?

Mitt betyg efter att ha haft tre barn som passerat högstadiet i olika skolor är att lärarnas kommunikation till föräldrarna är under all kritik. I allt. Som förälder om man vill veta något om sitt barn får man jaga och jaga och jaga för att oftast få ett goddag yxskaft till svar. Det handlar inte om att man ska få någon daglig information om när ens barn hostat eller fisit utan information där man som föräldrar tydligt vet hur ens barn ligger till i varje ämne och vad och när barnet behöver skärpa till sej.

Ts, jag förstår helt din frustration. Det du ska göra är att kontakta rektorn på skolan. Ifrågasätt varför du inte fått veta att ditt barn riskerar att få F. Be också att få ta del av en åtgärdsplan för ditt barn och kräv kontinuerlig återkoppling. Lyssna inte på den del av lärarkåren som skyller allt på ditt barn eller dej.

• KKarate
    Xenia skrev 2021-06-10 13:51:17 följande:
    Herregud, vad är det för fel på dagens föräldrar som skyller på skolan för allting? Det är du som borde vara mest intresserad av att det går bra för din dotter i skolan.

Jag trodde att om det var något dagens elever inte fick underkänt i så var det i engelska. De får ju träning inte bara genom filmer och musik utan framför allt på internet.

Om du tror att skolan kan få alla elever att bli godkända, varför blir så många elever underkända då?

Skulle det vara så att skolan missat i att meddela dig, så får ju du vara så mycket mera på i stället. Det är du som får ta reda på saker, prata med din dotter, förhöra läxor m m.

Är det så att dottern mått/mår dåligt och inte orkar koncentrera sig?  Eller bryr hon sig inte? Tror hon att allt ordnar sig ändå utan att hon behöver anstränga sig?

Mina föräldrar kunde inte hjälpa mig med skolarbetet. Men de visade iaf stort intresse för hur det gick, vad jag fick på proven etc. Det är jätteviktigt att föräldrarna visar för barnen att skolan är viktig.
    Fel på dagens föräldrar? Nej du. Har vi lagstadgad skolplikt så är det 100 % skolans ansvar. Du kan inte ha en lagstadgad rätt att tvinga barnen gå i skola och sedan skylla på föräldrarna. Det håller inte någonstans alls.

Skulle vi inte haft skolplikt så skulle man kunna argumentera att föräldrarna har delat ansvar för elevens kunskaper. Just nu har vi inte det systemet. Det fattar till och med en blind dum höna.
  • Anonym (*)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 09:38:28 följande:

Någon glad människa hade anmält ett inlägg jag skrivit i tråden så Familjeliv hade stängt av mig i 24 timmar, med den något kryptiska anledningen att "alla har ett ansvar för hur man uttrycker sig". Javisst, men vad har jag då skrivit fel?

Hur som helst har jag inte fått några varningar tidigare om att detta skulle ske, med underkända betyg. Man får ingen information alls från den här skolan. Den är bara jätterörig med ständig personalomsättning och vikarier på vikarier, inställda lektioner m.m. 

Så inga F-varningar, inget erbjudande om digitalt utvecklingssamtal, samt många inställda lektioner. Det låter som en riktigt kass skola. Jag skulle allvarligt överväga att byta om jag var du.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?