Xenia skrev 2021-06-10 13:51:17 följande:
Herregud, vad är det för fel på dagens föräldrar som skyller på skolan för allting? Det är du som borde vara mest intresserad av att det går bra för din dotter i skolan.
Jag trodde att om det var något dagens elever inte fick underkänt i så var det i engelska. De får ju träning inte bara genom filmer och musik utan framför allt på internet.
Om du tror att skolan kan få alla elever att bli godkända, varför blir så många elever underkända då?
Skulle det vara så att skolan missat i att meddela dig, så får ju du vara så mycket mera på i stället. Det är du som får ta reda på saker, prata med din dotter, förhöra läxor m m.
Är det så att dottern mått/mår dåligt och inte orkar koncentrera sig? Eller bryr hon sig inte? Tror hon att allt ordnar sig ändå utan att hon behöver anstränga sig?
Mina föräldrar kunde inte hjälpa mig med skolarbetet. Men de visade iaf stort intresse för hur det gick, vad jag fick på proven etc. Det är jätteviktigt att föräldrarna visar för barnen att skolan är viktig.
Fel på dagens föräldrar? Nej du. Har vi lagstadgad skolplikt så är det 100 % skolans ansvar. Du kan inte ha en lagstadgad rätt att tvinga barnen gå i skola och sedan skylla på föräldrarna. Det håller inte någonstans alls.
Skulle vi inte haft skolplikt så skulle man kunna argumentera att föräldrarna har delat ansvar för elevens kunskaper. Just nu har vi inte det systemet. Det fattar till och med en blind dum höna.