Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 17:40:07 följande:
Att som förälder stå i kontinuerlig kontakt med lärarna för sina högstadiebarn hade ju förstås varit det optimala. Tyvärr är det nog få skolor som funkar så. Efter tre barn som passerat högstadiet och jag som förälder legat på om information lyckades jag aldrig.
Sonen har precis slutat grundskolan i Internationella engelska skolan (IES) och där får man:
- Alla läxor, prov samt resultat i SchoolSoft
- Ett samtal från elevens mentor varje månad för att ha regelbunden kontakt om hur det går i skolan, alltså inte bara om det har hänt något utan som rutin.
- En s.k. subject warning i god tid om barnet riskerar att få underkänt i något ämne. Då hör mentorn och den aktuella läraren av sig och gör upp en plan med föräldrarna och barnet för att undvika att det blir så.
Så det finns skolor där det fungerar. Jag är själv kritisk till vinster inom skolområdet men IES är så otroligt bra på många sätt. Visst det är hög akademisk nivå men mitt barn har dyslexi och fick all hjälp man kan tänka sig. De har dessutom ett studentcare-team av kurator, specialpedagoger och olika funktioner för att göra individuella studieplaner vid behov.
Det är inte ok att skolan inte har kontaktat TS om att dottern riskerar att få underkänt i flera ämnen. Det ska finnas en plan för det oavsett pandemi. Sedan kan man tycka vad man vill om TS engagemang men ett barns betyg ska inte bero på det. Då skulle många barn med dysfunktionella föräldrar inte ha en chans och det vore grymt orättvist. Jag menar inte alls att TS är dysfunktionell utan rent allmänt.