Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 14:47:37 följande:
På vilket sätt då? Menar du att jag ska gå till skolan och ta över lektionerna och ändra pedagogiken?
Flera i tråden har gett bra och vettiga förslag på vad du kan och ska göra för att ta din bit av ansvaret i den här frågan. Men du bara slår ifrån dig och raljerar istälklet och då är det klart att inte mycket blir gjort.
Jag har haft en liknande situation med min son förra året, jag kan berätta en del av vad vi som föräldrar gjort och vad skolan gjort:
* Vi (föräldrar) har haft kontakt månadsvis med mentorerna för att stämma av hur det går allmänt.
* Enskilda lärare har mailat eller ringt oss om något börjat fallera så att vi har kunnat agera snabbt och få saker och ting på rätt köl igen. Tex om det fattats en inlämningsuppgift eller om han misslyckats på ett prov så har han kanske fått göra omprov eller komplettera en uppgift.
* Vi har haft koll på hans uppgifter genom hans skolplattform och då kunnat påminna, stämma av och hjälpa honom att få in uppgifter i tid och läsa på inför proven.
* Vi har hjälpt till med att tex förhöra på läxorna eller resonera kring en uppgift så att han kan starta igång sin egen tankeprocess och sen kunnat lösa uppgiften. Det är ganska mycket reflektion och analys i den åldern och det kan man vinna på att göra tillsammans i dialog och diskussion.
* Han har tagit ansvar för att göra uppgifterna, plugga inför proven och be om hjälp av oss eller läraren om han kört fast.
I hela processen har vi funnits närvarande som föräldrar och stämt av hur det går, hur han har det, vad han behöver etc för att det ska gå bra.
Och på ett år nu (han hade som sämst betyg i åttan) har han nu hämtat upp så att han kommit in preliminärt på alla sina gymnasieval. Han har tagit sitt ansvar, skolan har tagit sitt och vi föräldrar har tagit vårt och tillsammans har vi fixat så att det gått bra där det tidigare inte gick så bra. Men det ör klart, det kräver engagemang och vilja som förälder. Är det där det brister för dig?