Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 09:47:24 följande:
Om dottern är i skolan mellan 8-15 varje dag och ändå inte lyckas lära sig något under den tiden. Vad är det då meningen att jag som förälder ska göra tycker du? Jag slutar jobbet kl 17 och är hemma vid 18 och lagar mat. Ska jag bli en extraskola på kvällarna fram till midnatt?
Ja, man har ett ansvar som förälder, men skolplikten syftar väl ändå till att barnen ska lära sig saker när de är i skolan? Det måste väl ändå finnas någon form av pedagogisk skicklighet i skolan?
Meningen är att du ska engagera dig, prata med din dotter, kommunicera med skolan. De flesta familjer har samma tider som er och de lyckas ändå klämma in intresse för sina barns utveckling. Tar inte många sekunder att fråga såna där saker.
Jag sa inte att du ska göra läxorna med henne men med din attityd kring att vilja slippa ansvar är jag tyvärr inte förvånad att din dotter misslyckas i skolan, ditt synsätt på livet färgar av sig på henne.
Nej, skolplikten handlar som sagt om elevers skyldighet att vara närvarande i skolan, och föräldrarnas skyldighet att se till att eleverna närvarar i skolan, inget annat.
Jag tänker så här, om skolan verkligen hade sådana pedagogiska brister som du vill tro så skulle många fler misslyckas med sina betyg, inte bara din dotter....