• Anonym (Y)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (Högstadielärare) skrev 2021-06-09 11:09:07 följande:

Prata med rektorn.

Fråga om det finns plats på lovskolan.

Anmäl dottern till läxhjälpen nästa år.

Prata först med mentorn, mejla och be om feedback från hennes ämneslärare. Sedan kanske boka möte innan skolstarten i nian med elevhälsoteamet.

Busiga barn brukar ofta ha högt frånvaro eller stöka/bråka i klassrummet, så mentorn har mycket personlig kontakt med deras föräldrar.

Om ingen märker att din dotter inte lärt sig ett skit, då sitter hon alltså snällt på varenda lektion och låtsas jobba, låtsas förstå. Det låter inte alls bra, hur mår hon egentligen, har hon vänner, är hon deprimerad, sover hon bra?

Det är några saker som DU SOM FÖRÄLDER behöver engagera dig i.

Jag håller med här, flera tjatar om att dottern är lat och curlad, det är konstigt att första tanken går dit. Inte konstigt att så många unga mår dåligt och är deprimerade idag om alla tänker att de bara är lata eller curlade. Om betygen sjunkit så nu och hon verkat lite frånvarande och bara svarat ok på frågan om hur det går i skolan så tänker jag ju med på hur hon egentligen mår. Hon kanske inte hänger med men ber inte om hjälp. Hon kanske inte orkar för hon inte mår bra. Så Ts försök förstå hur hon mår. Kontakta sedan skola och fråga varför du inget hört tidigare och hur lärarna uppfattar dottern i skolan.

Blir så arg på folk som slänger ut sig massa skit, barnet kanske inte mår bra.
  • Anonym (Y)

Jag tänker på en sak utifrån diskussionen som uppstått om att föräldern inte tagit sitt ansvar. Jag tycker det är viktigt att man som förälder involverar sig i sitt barns skolgång, men... och detta är ett stort MEN.

Det ser så olika ut vilka förutsättningar föräldrar har att hjälpa till. Eller om vi nu istället ska se det från barnens perspektiv så har de olika hem förhållanden. Därför är det viktigt att skolan tar det ansvaret de har för utbildningen och att informera.

Skolan ska vara för alla barn och inte bara för dem där föräldrar lägger mycket tid hemma. Vi vet att det ser olika ut hemma för barn och att många barn inte alltid får det stödet hemma, av många olika skäl.

Därför anser jag att skolan har ett långtgående ansvar för utbildningen. Och att se till att rätt åtgärder sätts in tidigt där det behövs

Så om man märker att det inte funkar med hemmet så måste man agera utifrån det. Jag tycker att alla barn ska ha rätt till likvärdig utbildning oavsett hur hemsituationen ser ut.

• Anonym (Y)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:45:34 följande:

Men det ÄR så det brukar vara. Missar kan förekomma, men inte särskilt ofta, tycker jag. 

Det finns stora brister tyvärr idag i skolan. Jag tror det till stor det handlar om alla nedskärningar, många anställda utan lärarexamen, lärarnas uppdrag som förändrats. Rektorernas uppdrag. Men det är ju kanske en annan fråga.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?