• Anonym (Orka)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 11:51:36 följande:

Jag anser inte att det är mitt ansvar att lära min dotter att läsa och skriva på engelska. Det är skolans ansvar. Det är därför vi har skolplikt och betalar skatt till den gemensamma välfärden. 

Fast det är ingen som säger att du ska lära henne engelska osv. Men att du ska visa intresse och engagemang i hennes skolgång. Ställ frågor, ha koll på uppgifter/läxor, checka av hur det går på proven, prata med skolan om/när det behövs osv.
  • Anonym (Orka)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:49:07 följande:

Det är inte skolans uppgift att ha synpunkter på mitt föräldraskap som för övrigt är helt frikopplat hennes resultat i skolan. Makalöst hur du kan anse att skolan inte har något som helst ansvar i skolgången. 

On skolan anser att du brister i ditt föräldraskap så ska de absolut uttrycka sin oro.

Ditt föräldraskap är självklart kopplat till ditt barns skolresultat.

Du märker inte att det inte är någon som håller med dig? Det är mycket möjligt att skolan har missat att ge dig information, att det vart mycket frånvaro i personalen osv och det påverkar så klart och är inte bra. Men du måste också vara intresserad och engagerad.
  • Anonym (Orka)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:21:59 följande:

Känns som många bara skriver för att provocera. Om skolan brister i sitt uppdrag betyder det inte att jag brister i mitt föräldraskap. Det är inte mitt fel att skolan inte förmår att skapa en sådan arbetsmiljö att såväl lärare som elever stannar kvar. Det är en fråga om ledning och styrning, arbetsmiljö m.m.

Hur vet du att skolan brustit i sitt uppdrag? Du har ju inte pratat med dom. Du har ju ingen koll på vad eller hur de har arbetat. Du vet ingenting. Du har inte frågat någonting. Du har inte haft nått intresse alls för din dotters skolgång. Om du hade haft det så hade du vetat att hon inte klarat av proven/uppgifterna. Du hade vetat hur skolan genomför undervisningen och om någonting va fel. Då hade du kunnat säga ifrån och krävt förändring i tid.

Det kan ju också vara så att skolan har uppfyllt sitt uppdrag med din dotter inte har tagit till sig det.
  • Anonym (Orka)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:39:59 följande:

De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år. Meningen är väl ändå att resultat och utveckling ska följas löpande. Här är det uppenbart för mig att skolan har brustit i det systematiska utbildningsarbetet. Det är inte meningen att jag som förälder ska behöva tala om för skolan hur de ska sköta sitt jobb. De ska ha den kompetensen själva, utan att jag som förälder ska behöva påminna dem om att sköta sitt jobb. 

Men som förälder ligger det väl i ditt intresse att ha koll på hur skolan utför sitt arbete och hur din dotter sköter sitt skolarbete?
  • Anonym (Orka)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 21:30:23 följande:

Det är ju det jag säger. Det är ingen ordning alls någonstans. För övrigt har skolan ansvar att sköta skolpliktsbevakningen åt huvudmannen. Det är lagstadgat uppdrag som de har.

Men enligt dig så har ju din dotter vart i skolan? Då finns det ju inget för skolan att rapportera.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?