• Ess

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (...) skrev 2021-06-10 23:49:29 följande:

Skolan har ansvar att utefter resurser hjälpa elever som har det lite extra svårt i skolan, men sen har man som förälder och barn själv ansvar för studera tillräckligt även utöver skoltiden. Säger väl sunda förnuftet att det inte är enbart skolan som har ansvar, även du som förälder har skyldighet att se till så att ditt barn studerar utanför skoltid. Helst 3-4 timmar per dag.

Mina barns lärare sa Max 20 min per läxa.. 3-4 timmar utöver skoltid är helt orealistiskt.
  • Ess
    Anonym (...) skrev 2021-06-11 12:49:32 följande:

Det är det väl inte? Man får prioritera sin tid, precis som vi andra. Det är viktigare att studera än att vara med kompisar eller slappa. Eller ja självklart ska man få göra det ibland också, men problemet är oftast att ungdomar och barn lägger ner sin tid på fel saker. De har en fantastisk möjlighet att få utbilda sig, vilket jag tycker vi ska vara tacksam över, istället för att lägga skulden på en enda lärare. Han har inte bestämt reglerna.

Är man hemma från skolan vid 16 så finns det ingen tid överhuvudtaget till något annat än läxor tills det är dags att lägga sig.

Jag tyckte det som dotterns lärare sa om 20 min per läxa är precis lagom.

Inte ens när man jobbar så jobbar man varje sekund av vaken tid, får man ingen tid att göra annat så är det inte konstigt om man tröttnar.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?