• Anonym (Nea)

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Ni som skriver att man som förälder ska ta mer ansvar. Hur tycker ni att man som förälder till ett barn i högstadiet ska göra det om inte verktygen som finns för att hålla koll ens finns? Som förälder till ett så stort barn står man rätt ovetande om barnet väljer att inget berätta. Om barnet säger att det inte har några läxor och att allt är bra finns inte så mycket man kan göra, speciellt inte när läraren säger detsamma.

    Jag har ett barn som fick F i ett betyg när han gick i åttan. Mitt barn nämnde ingenting om det utan sa att allt var bra. Ingen kontaktade oss föräldrar om detta. Jag hade ingen anledning att tro något annat heller. På alla utvecklingssamtal som jag såklart var med på pratades det bara om vad mitt barn tyckte om skolan i allmänhet. Jag har alltid pressat på hårt med frågor som hur ligger mitt barn betygsmässigt i respektive ämne? Vad är hen bra på och vilka svagheter har hen? I vilka ämnen behöver vi stödja mer och med vad? Lärarens svar har alltid varit att läsa upp respektive lärares omdöme som alla har bestått av en massa flum om hur social och trevlig mitt barn är. Inget mer har gått att krama ur. Jag har aldrig fått veta mer än att det går bra.

    Och jo det fanns såklart en plattform vi föräldrar kunde gå in på, Där skulle allt finnas, från läxor, provresultat och övrigt. Problemet var att lärarna inte brydde sej om att lägga in något där. Trots flera påpekande från både mej och andra föräldrar blev det ingen förändring. På plattformen fanns också möjlighet för föräldrarna att kommunicera med lärarna. Problemet var bara att lärarna inte svarade. Och det var aldrig några frågor typ kl 22 på kvällen vad barnet hade i läxa tills i morgon utan mer mitt barn tycker x i matte är svårt, vad för böcker rekomderar du att jag införskaffar för att kunna hjälpa till att träna mer?

    Mitt betyg efter att ha haft tre barn som passerat högstadiet i olika skolor är att lärarnas kommunikation till föräldrarna är under all kritik. I allt. Som förälder om man vill veta något om sitt barn får man jaga och jaga och jaga för att oftast få ett goddag yxskaft till svar. Det handlar inte om att man ska få någon daglig information om när ens barn hostat eller fisit utan information där man som föräldrar tydligt vet hur ens barn ligger till i varje ämne och vad och när barnet behöver skärpa till sej.

    Ts, jag förstår helt din frustration. Det du ska göra är att kontakta rektorn på skolan. Ifrågasätt varför du inte fått veta att ditt barn riskerar att få F. Be också att få ta del av en åtgärdsplan för ditt barn och kräv kontinuerlig återkoppling. Lyssna inte på den del av lärarkåren som skyller allt på ditt barn eller dej.

  • Anonym (Nea)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 12:32:02 följande:

    Det är ingen skillnad alls i det resonemanget och hur jag resonerar. Det du och andra ifrågasätter eller beskyller mig för, är att jag inte går in och "tar över" när skolan kommer till korta. Att jag inte tar över undervisningen. Att jag inte kontaktar lärarna och förhör mig om hur det går. För mig är det i alla fall självklart att för undervisningen ansvarar lärarna och skolan för. De ansvarar även för att ta initiativ till kommunikation med föräldrar genom att bjuda in till utvecklingssamtal m.m. Det ska inte komma som en chock en vecka innan skolavslutning att barnen inte når upp till godkända resultat. 


    Håller med dej. Allt det där är lärarnas och skolans ansvar.

    Om ett barn får F i betyg skyller man det alltid på eleven och eller oengagerade föräldrar. Den som är pedagogiskt utbildad att lära ens barn och uppenbarligen inte lyckats förmedla sina kunskaper ens till den grad att eleven når lägsta nivån för godkänt är helt utan ansvar.
  • Anonym (Nea)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 16:48:02 följande:

    Ja, jag förstår vad du menar. Dock låter det som om du har råkat ut för ett rötägg av skola. Så är det inte överallt. 

    Det där med att alla skriver trevlig flum - klaga till skolverket! Jag har haft elever som har kommit med citerade paragrafer om att jag inte får göra si eller så . Jag har t.ex. haft en tjej i 9:an som hade tutat i sina föräldrar att hon inte hängde med i tyska för att det var svårt. Sanningen var att hon inte gick på lektionerna. Och hon kom alltså till mig och sa att jag inte fick skriva att hon var borta mycket. Det visade sig att hon hade rätt. Men jag chansade och ändrade det INTE. Kanske hade jag kunnat få problem för det. Men jag insåg inte att tonåringar ska få lura sina föräldrar och vi lärare får inte säga som det är. 

    I regel är det så att såna dumheter antigen är skollag eller också att rektorn vill att det ska vara så. Skolor gör lite olika. I min skola säger vi vilket betyg eleven ligger på, ungefär. Men jag har varit på skolor där man inte skulle göra det. 

    Det är svårt om tonåringar lurar sina föräldrar, jag vet. Min äldste son lyckades t.o.m. blockera sin mentors mail-adress i min email, så att jag inte fick dennes mail! Han har dock ett funktionshinder. Generellt lär sig ju barn av misstag och då får  man väl ta i då och kolla noggrant i fortsättningen om barnet verkligen ha koll på om hen har gjort allt. 


    Mina barn gick på olika skolor. Samma slapphet från lärarna på alla skolor. Ingen återkoppling eller dialog alls med föräldrar från lärare eller skola. Och helt omöjligt att få veta vad barnen har i läxa från skolan. Hur svårt kan är det egentligen för lärare att lägga ut vad barnen har för hemuppgifter? Och jo ett barn på högstadienivå borde kunna sköta att ta ansvar för sina läxor, men alla vet inklusive lärarna att barnen ibland tar den lätta vägen och struntar i det. Och en del barn gör det alltid. Om lärarna vill ha engagerade föräldrar är steg ett att se till göra det möjligt för föräldrarna att kunna engagera sej. Det finns ingen möjlighet att se till att barnen gör sin läxa när man inte vet att dom har den.

    Det du beskriver med tjejen som hade låga betyg på tyskan för att hon inte gick på lektionerna är ett sånt exempel som får mej att gå i taket. Inte att hon skolkade men att skolan låtit bli att underrätta föräldrarna om det. Varför gjorde man inte det? Du beskriver det som lite lustigt att flickan försökte övertala dej att inte berätta. Det enda som är lustigt i historien är att skolan låtit det fortgå så långt att hennes betyg är i fara.
  • Anonym (Nea)
    Xenia skrev 2021-06-11 13:43:44 följande:

    Jaha du, går alla barn i internatskola där personal kontrollerar att de läser läxorna? 

    Det är alltid föräldrarna som har det största ansvaret. Herregud, borde inte föräldrarna vara superintresserade av att det går bra för just deras barn?

    På vilket sätt ska lärarna tvinga in kunskaper i ointresserade/lata barns huvuden menar du? Har inte barnen något ansvar alls förutom att komma till skolan och sitta av tiden där? Har inte föräldrarna något ansvar alls förutom att se till att barnen kommer iväg till skolan?

    Jag är väl en blind höna då. Men jag har alltid varit intresserad av hur det går i skolan för min dotter. Och hon har diskuterat saker med mig i ämnen typ samhällskunskap, historia m m. Jag har tagit skolan på allvar och det gör hon också. Som någon skrev, det är intresserade föräldrars barn som det går bra för i skolan. Skolan kan inte kompensera föräldrarnas brister, tyvärr.

    En del 15-åringar klarar av att själva ta ansvar för sina studier. Men uppenbart inte TS dotter av någon anledning. 

    En del föräldrar tycks abdikera när deras barn blir tonåringar. Som om jobbet var klart då.


    Jag tycker du är ute och cyklar om du ursäktar uttrycket.

    Du kör det typiska skuldbeläggandet, att ts är en dålig förälder och skolan är helt utan ansvar. På skolan jobbar pedagogiskt utbildade personal vars uppgift är att lära våra barn det dom förväntas kunna inom respektive ämne. Som förälder borde man kunna förvänta sej att barnen får just det. Men frågan är får dom det?

    Om du vänder på det och ställer dej frågan hur kommer det sej en lärare under ett helt läsår inte lyckas förmedla ens den relativt låga dos av kunskap som krävs för att eleven ska uppnå godkänt i ämnet? Om läraren med ? våld? måste banka i kunskap i eleven är det då eleven och föräldern som är de dåliga eller är det kanske läraren som är urkass på sitt jobb?
  • Anonym (Nea)
    Xenia skrev 2021-06-11 13:43:44 följande:

    Jaha du, går alla barn i internatskola där personal kontrollerar att de läser läxorna? 

    Det är alltid föräldrarna som har det största ansvaret. Herregud, borde inte föräldrarna vara superintresserade av att det går bra för just deras barn?

    På vilket sätt ska lärarna tvinga in kunskaper i ointresserade/lata barns huvuden menar du? Har inte barnen något ansvar alls förutom att komma till skolan och sitta av tiden där? Har inte föräldrarna något ansvar alls förutom att se till att barnen kommer iväg till skolan?

    Jag är väl en blind höna då. Men jag har alltid varit intresserad av hur det går i skolan för min dotter. Och hon har diskuterat saker med mig i ämnen typ samhällskunskap, historia m m. Jag har tagit skolan på allvar och det gör hon också. Som någon skrev, det är intresserade föräldrars barn som det går bra för i skolan. Skolan kan inte kompensera föräldrarnas brister, tyvärr.

    En del 15-åringar klarar av att själva ta ansvar för sina studier. Men uppenbart inte TS dotter av någon anledning. 

    En del föräldrar tycks abdikera när deras barn blir tonåringar. Som om jobbet var klart då.


    Jag tycker du är ute och cyklar om du ursäktar uttrycket.

    Du kör det typiska skuldbeläggandet, att ts är en dålig förälder och skolan är helt utan ansvar. På skolan jobbar pedagogiskt utbildade personal vars uppgift är att lära våra barn det dom förväntas kunna inom respektive ämne. Som förälder borde man kunna förvänta sej att barnen får just det. Men frågan är får dom det?

    Om du vänder på det och ställer dej frågan hur kommer det sej en lärare under ett helt läsår inte lyckas förmedla ens den relativt låga dos av kunskap som krävs för att eleven ska uppnå godkänt i ämnet? Om läraren med ? våld? måste banka i kunskap i eleven är det då eleven och föräldern som är de dåliga eller är det kanske läraren som är urkass på sitt jobb?
  • Anonym (Nea)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 19:15:58 följande:

    Som jag förklarade tidigare så är det inte vi lärare som väljer att inte kommunicera negativa delar, utan reglerna/skollagar ÄR såna. Sedan varierar det lite hur olika rektorer tolkar såna. Den tjejen kom ju med att man bara får beskriva vad en elev har gjort i ämnet - INTE beteende. Frånvaro är alltså beteende. Ja, det står så och om man inte håller sig till det, så skulle elever/föräldrar klaga på det. Jag valde att göra det ändå. Och ja, flickan var faktiskt inte godkänd då. Och det fick ju föräldrarna reda på. Bara orsaken fick jag egentligen inte tala om. Ni föräldrar får GÄRNA gå på barrikaderna och klaga på sånt. Det skulle nog de flesta lärare vara väldigt glada över. Ofta har tyvärr även rektorer konstiga idéer  och försöker inte ens att åtminstone tolka sånt lite bredare. 

    Slapphet, framför allt när det gäller information, har jag aldrig upplevt, varken i ett halvt dussin skolor som jag har jobbat på eller på dem skolorna som mina tre barn har gått i. Men kanske förväntar du dig allt för detaljerat information där. Om man inte ger det, så är det inte för att bespara sig jobb, utan det kan vara  svårt att ange jätte-exakt. Fast jag säger inte att jag själv inte skulle kunna göra det om jag jobbade på en vanlig skola, det går ju. Men man låser sig ganska mycket då, det är ju det. Om nu eleverna själva har förslag och man gör en spontan ändring? Då stämmer det inte längre. Pga det och många andra möjliga händelser tycker jag att det är mest realistiskt att kunna ange t.ex. vad som ingår i prov och när det är och vilka uppgifter som måste lämnas in, men inte exakt vilka sidor man går igenom vilken dag eller exakt läxa. Där ändrar jag mig också ibland.

    Det kan ju hända att man märker att en klass behöver träna mer på något mer grundläggande innan de gör det som man hade tänkt ge i läxa. Då är det bra att kunna ändra sig. Vad jag har gjort var att t.ex. ange LÄXDAG till föräldrarna. Dvs- en fast dag i veckan och helst även liknande läxor (t.ex. glosor i språk). Då vet föräldrarna att barnet ska ha en läxa och kanske t.o.m. ungefär vad. Vad exakt det är borde en ungdom på högstadiet klara av att hålla reda på. Visst, jag har också en gång råkat ut för föräldrar som bråkat med mig och sa att barnet visst har gjort sin läxa. Varpå eleven bara visade vilken uppgift som helst - ibland hade han uppenbarligen missuppfattat, ibland var det t.o.m. sånt som faktiskt hade gjorts på lektionen. Föräldrarna verkade tycka att det inte var så viktigt vilken uppgift det var, men det höll jag inte med om. 


    Frånvaro är ett beteende som inte enligt lag behöver rapporteras säger du. Men barn har skolplikt, vilket ju också enligt lag betyder att barnen ska vara i skolan varje dag under läsåret med undantag av sjukdom eller eller beviljad ledighet. Om en skola väljer att inte rapportera olovlig frånvaro med anledning av det du säger borde ju det betyda att hela ansvaret för att barn skolkar ligger på skolan.

    Nej, jag har aldrig förväntat mej detaljerad information om något barn. Men jag vill veta vad barnet har i läxa och när barnet har prov och hur det gått på proven. Och sist men inte minst på utvecklingssamtalen vill jag ha information på var det lutar åt att betygsmässigt och naturligtvis från respektive lärare om barnet har något det behöver träna extra på. På alla dom här punkterna har det brustit när det gäller mina barn. Jag får höra att barnen trivs i skolan och har mycket kompisar och att dom ligger i fas. Jag har lite högre krav på mina barn än att dom ska gå ut med E. För att kunna hjälpa och stödja dom behöver jag veta med vad. Den biten är lärare över lag inte villiga att dela med sej av. Klaga på oengagerade föräldrar är dom bättre på.
  • Anonym (Nea)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 22:19:38 följande:

    Jo, det ska rapporteras, men det ska inte tas upp i lärarens omdöme inför utvecklingssamtal. Då kan dock en förälder inte veta om det är just i ett specifikt ämne, det bara rapporteras som frånvaro sammanlagd. Det kan alltså vara så att eleven skolkar i något ämne hela tiden, eller så kan det vara jämnt fördelat över olika ämnen. Förutom om plattformen som skolan använder skiljer på ämnen. Jag har sett någon som gör det, minns inte vilken. Och det är inte en enskilt skola som bestämmer så, utan det kommer ifrån skolverket att man bara ska skriva om barnets framsteg i ämnet. Sedan tolkas det kanske lite olika. 

    Som jag sa, om man ska rapportera alla läxor - det är inte fråga om att det är för mycket jobb, men problemet är att det blir totalt låst då, då kan man inte anpassa lite när det skulle behövas. Och det är en nackdel. Jag tycker det kan räcka om föräldrarna vet att barnen får läxa en viss dag i ett visst ämne. 


    Fast nog behöver man som förälder veta vilket ämne det är ens barn skolkar i från. Och absolut vad orsaken är till ens barn låga betyg. Hur ska man som förälder kunna stödja sitt barn om man inte vet var det brister? Det är rätt stor skillnad om det handlar om att barnet behöver mer stöd i algebra eller om ett barn skolkar.

    Ja, för barn i högstadieålden räcker att veta att barnet har läxa i ett visst ämne. Fast varför det skulle vara svårt att lägga till att det handlar om engelska glosor kap 12 eller samhäll sidorna x till y förstår jag inte. Det är ju inget som man behöver veta veckor i förväg. Kvällen innan räcker gott för att kunna kontrollera att barnet läser det den ska.
  • Anonym (Nea)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-12 09:56:41 följande:

    Till första delen: Jo, jag håller helt med dig. Men det finns ju sätt att få informationen till föräldrarna. Just nu finns det många olika plattformer, som skiljer sig en del och inte alla visar exakt vilka ämnen barnet är frånvarande ifrån. Men det finns! Jag fick reda på sånt redan för 10 - 12 år sedan när mina barn gick i högstadiet, genom en plattform. Om en skola verkligen använder alltför dåliga digitala medel, så är det en bra idé att framföra det direkt till rektorn. Det är ju inte lärarna som bestämmer sånt. Ofta är det inte ens en enskilt rektor, det kan vara samma för hela kommunen.

    Iofs måste ju skolan informera i fall föräldrarna inte får reda på det så enkelt. Men det brukar man ju göra. Senast när det är dags för utvecklingssamtal. Dvs. när det finns risk att en elev inte blir godkänd. Däremot brukar vi lärare inte hinna med att uppmärksamma föräldrar enskilt om barnet kanske låg på A eller B-nivå och nu ligger mer på C-nivå, det hinner man inte med. Om däremot föräldern håller lite kontakt, kanske är i skolan på olika events - då kan man ju tala om för föräldern. Och personligen svarar jag alltid och ganska omgående på mail från föräldrar som vill veta hur barnet ligger till. Förstår inte varför andra inte skulle göra så, men det vet jag förstås inte säkert.

    Varför är det svårt att säga exakt vad barnen ska ha i läxa eller vilka sidor man ska avhandla på lektionen? Fråga: Vill du att ditt barn ska ha en tråkig lärare som bara kör det som är planerat och inte tar upp eventuella frågor, idéer och synpunkter ifrån elever? Om barnen nu tycker något är intressant och kan vi inte titta på det lite närmare - ska jag som lärare säga, nej, tyvärr , så står det inte i vår planering? Eller om de så gott som alla är trötta för att de har haft något ansträngande innan och jag märker att det vore bättre att göra något annat istället för det jag hade tänkt? Eller om jag märker att en eller några elever skulle ha mer nytta av att repetera något som de har glömt istället för läxan som egentligen var tänkt. Resten av klassen kan göra den tänkta läxan då.

    Barn är inga maskiner. Tanken är att vi ska  ta hänsyn till deras individuella förutsättningar och även till dagsformen, och tanken är att de ska få vara delaktiga i att utforma sin inlärning (allt detta står också i läroplanen). Vi skulle verkligen gå emot allt detta om vi körde oflexibelt efter vår planering. Som sagt, inte ens kvällen innan fungerar om jag först på lektionen märker att eleverna är trötta eller att vissa behöver träna mer på en annan sak. Och det är just avvikelserna från planeringen som brukar göra undervisning levande och spännande. Det vore väldigt synt att missa. Därför kompromissar jag och anger inte i minsta detalj. Och de flesta lärare tänker nog så. 


    Jo det finns plattformer men min erfarenhet är att lärare generellt är väldigt dåliga på att lägga upp saker där. Har testat ett par olika genom barnens skolor med samma usla resultat från lärarsidsn. Inga resutat från prov har hamnat där vilket utlovats för att ta ett exempel. Inte annan information av värde heller. Och jo det påpekas såklart från oss föräldrar både till lärare och rektorn men inget händer. Alltid samma svar från lärarna. Vi ska bli bättre och så händer inget.

    Jag vet inte varför du själv gjorde tillägget att det ska läggas upp läggas upp vad som ska avhandlas på nästkommande lektioner. Det var inte det jag efterfrågade och naturligtvis inget som exakt behöver redovisas, utan vad barnen har i läxa tills dagen efter. Dina förklaringar till varför det inte går att lägga in på plattformen exakt vad barnen har till läxa kvällen innan betraktar jag som bortförklaringar. Nog vet lärarna vilken läxa barnen fått tills nästkommande dag. Och nog borde det ligga i ert intresse att barnen och föräldrarna kan dubbelkolla så det blir rätt. Även om mina tre barn på den punkten varit ordentliga så har det såklart hänt någon gång att dom varit lite osäkra på hur långt dom ska räkna eller vilka kapitel dom ska plugga på.

    Tyvärr tycker jag generellt att många lärare tenderar att inte ha viljan att göra föräldrarna delaktiga i barnens skolgång. Dina bortförklaringar är tydliga indikationer på det. Min önskan hade varit tydligare riktlinjer och regler om lärarens upplysningsskyldighet till föräldrarna. I dag fungerar det uselt.
  • Anonym (Nea)
    Karlington skrev 2021-06-12 02:43:21 följande:

    Det har du fått svar på flera gånger. Möjligen har de brustit i sin skyldighet att informera, men det är oklart.

    Du vägrar svara på frågor om huruvida du skött din del av deras studier, t.ex. genom att se till att de gör läxor, hemarbeten, och annat som ska skötas utanför skoltid.


    Möjligen brustit? Hur tänker du nu? Om ts inte fått någon information om sitt barns svårigheter att uppnå godkänt någon gång under läsåret så har skolan brustit.
  • Anonym (Nea)
    Karlington skrev 2021-06-12 15:13:20 följande:

    Huruvida du tagit ditt ansvar som förälder är en mycket viktig faktor i ditt barns studieresultat. Det står ganska klart att du inte gjort det, och därför vill du avgränsa ämnet till att enbart gälla skolans ansvar, trots att du själv gjort fel.

    Baserat på vad vi fått veta här så är det som sagt möjligt att skolan brustit i sitt kommunikationsansvar, men det huvudsakliga ansvaret för din dotters dåliga studieresultat verkar falla på dig. 


    Nu hade ts ingen anledning att tro annat än att det gick bra för dottern. Det hade gjort det innan och dottern sa själv att det gick bra. Hon var ju dessutom i skolan så att misstänka något annat än att allt var under kontroll fanns ingen anledning till. Speciellt inte när skolan signalerade samma.

    Att som förälder stå i kontinuerlig kontakt med lärarna för sina högstadiebarn hade ju förstås varit det optimala. Tyvärr är det nog få skolor som funkar så. Efter tre barn som passerat högstadiet och jag som förälder legat på om information lyckades jag aldrig:

    - Få lärarna att skriva i barnens läxor i läroplattformen. Förutsättning i många fall för att få barnen att göra dom är att man faktiskt vet att dom har några.

    - Få information om resultat på proven. Fick reda på i genomsnitt två per barn och termin, Barnen fick aldrig ta hem proven och visa så om det dom sa stämde visste vi aldrig,

    -Få reda på hur barnen låg i dom olika ämnen. Vad deras svagheter var och vad vi som föräldrar behövde träna mer med dom på.

    - Få mailadresser till samtliga ämneslärare för att kunna kontakta dom vid behov. Det lovades att det skulle läggas ut men gjordes aldrig.

    - Få förslag på relevant extralitteratur om barnen ville förkovra sej i något ämne.

    Det jag fick. Jag fick veta att mina barn var sociala och trevliga och hade många kompisar. Jag fick veta att dom klarade målen. Vad målen var och vad det innebar kunde dom dock aldrig redogöra för. Inte heller om det var med nöd och näppe eller med god marginal.

    För att man som förälder ska kunna vara aktiv i sina högstadiebarns skolgång krävs engagerad skola och lärarkår som är villiga att släppa in föräldrarna och göra dom delaktiga. Mina barns skolor var det inte och av det ts berättat är inte hennes dotters skola det heller. Vänner med barn på andra skolor upplever samma sak. Tyvärr är det i princip omöjligt att vara delaktig i den mån man vill för sina högstadiebarn och det beror till stor del på skolan. Inte barnen eller föräldrarna.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?