• Karlington

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 09:04:37 följande:

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

Om skolan gör fel eller inte gör det den ska kan de anmälas till och få bassning av Skolinspektionen.

Att din dotter fått dåliga betyg är dock inte i sig något som kan hållas skolan till last, utan du måste kunna visa på att det faktiskt är skolan som orsakat dem genom att inte utföra sitt uppdrag.

I nästan alla fall där elever har dåliga betyg vilar ansvaret på eleven och/eller föräldrarna.

Försäkrar t.ex. ni som föräldrar att barnet gör alla sina läxor och förstår materialet, etc.?
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:08:04 följande:
    Ja, det är ju precis det jag menar. Det har jag också uppfyllt eftersom hon inte haft frånvaro. Jag har uppfyllt min del av ansvaret. Frågan är om skolan uppfyllt sin del. 
    Du har inte uppfyllt din del av ansvaret, för ansvaret för ditt barns utbildning går bortom skolplikten.
  • Karlington
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 19:43:27 följande:
    Skolan måste faktiskt inte informera om underkänt. Det rekommenderas men är inget måste. Det står i skollagen. Särskilt inte terminsbetyg.

Kunskaperna som man når i slutet av en termin är det som bedöms. Inte det man gjorde i augusti eller januari.

Många tror att man är skyldig att F-varna, men det är man faktiskt inte. Det står t o m u skollagen.
    Skolverket håller inte med dig: www.skolverket.se/for-dig-som-.../elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/betyg-och-kunskapskrav
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:39:59 följande:
    De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år. Meningen är väl ändå att resultat och utveckling ska följas löpande. Här är det uppenbart för mig att skolan har brustit i det systematiska utbildningsarbetet. Det är inte meningen att jag som förälder ska behöva tala om för skolan hur de ska sköta sitt jobb. De ska ha den kompetensen själva, utan att jag som förälder ska behöva påminna dem om att sköta sitt jobb. 
    Det verkar som att ni båda brustit i ert ansvar, dock du i betydligt större grad än skolan.

Vilket är en ganska anmärkningsvärd uppfattning att få när man bara hört din sida av saken
  • Karlington
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 23:26:16 följande:
    Sorry, du har fel.

Det finns ingenting som säger att du måste F-varna. Det är ett begrepp som inte existerar i skollagen.

Du får gärna läsa på Skolverket du också.

Det rekommenderas, men det är inget som måste göras. Föräldrar är skyldiga att ha koll i t ex SchoolSoft, Unikum, Visma eller vilket än må vara.
    Termen "F-varna" eller någon variation av det finns inte i lagstiftningen, men:

"Däremot står det i läroplanen att läraren ska utvärdera varje elevs kunskapsutveckling och informera dig som elev och dina föräldrar om hur det går i skolan. Det är förstås extra viktigt om en elev riskerar att inte nå upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för att få ett godkänt betyg."

"F-varning är som sagt inget som beskrivs i skollagen eller i andra lagar om skolan, men utgångspunkten är att skolan behöver kommunicera med dig som elev och dina vårdnadshavare om du riskerar att inte nå minst betyget E."

(samma källa)
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 23:50:07 följande:
    Återigen - det är skolans uppgift att undervisa barnen. Det är skolan som har ansvaret. Skolinspektionen kommer få till uppgift att hantera skolan om inte huvudmannen (kommunen) kan komma till rätta med bristerna nu under hösten. 

Dina patetiska försök till att misskreditera mig som förälder kommer inte leda någon vart. Det har du helt rätt i. 
    Och det är föräldrarnas uppgift att se till att barnen gör det skolarbete som förläggs till tiden utanför, d.v.s. läxor, hemuppgifter, etc.

Har du gjort det?
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 00:11:04 följande:
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-11 22:28:06 följande:
    Att inte ta till sig diskussionen utan bara framhärda att man har rätt gagnar ingen. Samarbeta istället för att motarbeta - det är TS och hennes barn som har mest att vinna på ett samarbete.
    Har ni överhuvudtaget läst trådstarten??! Det känns inte så. Frågeställningen rör huruvida skolan brustit i sitt uppdrag eller inte. Ingenting annat. 

Det har du fått svar på flera gånger. Möjligen har de brustit i sin skyldighet att informera, men det är oklart.

Du vägrar svara på frågor om huruvida du skött din del av deras studier, t.ex. genom att se till att de gör läxor, hemarbeten, och annat som ska skötas utanför skoltid.
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 09:12:19 följande:
    Därför det inte är relevant för frågeställningen, huruvida det är och ska vara möjligt för en elev att gå ett helt läsår, utan att vi någon gång blir erbjudna ett utvecklingssamtal. Samt att eleven nu lämnar åttonde klass utan godkänt i några ämnen  däribland Engelska, utan att jag får veta någonting. Det är frågeställningen. Inte hur många timmar, minuter och sekunder jag ägnar åt att bistå min dotter i eventuella hemarbeten.  Förstår du nu?
    Huruvida du tagit ditt ansvar som förälder är en mycket viktig faktor i ditt barns studieresultat. Det står ganska klart att du inte gjort det, och därför vill du avgränsa ämnet till att enbart gälla skolans ansvar, trots att du själv gjort fel.

Baserat på vad vi fått veta här så är det som sagt möjligt att skolan brustit i sitt kommunikationsansvar, men det huvudsakliga ansvaret för din dotters dåliga studieresultat verkar falla på dig. 
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 12:21:16 följande:
    Det handlar om att skolan ska ta sitt ansvar. Barn har skolplikt och då förväntar sig alla att skolan ska ta det utbildningsmässiga utbildningsansvaret. Vad är så konstigt med det?
    Det ska ta det ansvaret på skoltid. Du tar ansvar för den del av skolarbetet som ska utföras utanför skoltid. Så enkelt är det.
  • Karlington
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 12:37:44 följande:
    Möjligen brustit? Hur tänker du nu? Om ts inte fått någon information om sitt barns svårigheter att uppnå godkänt någon gång under läsåret så har skolan brustit.
    Ja, men jag är inte helt övertygad av TSs utsagor om detta.
  • Karlington
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 17:40:07 följande:
    Nu hade ts ingen anledning att tro annat än att det gick bra för dottern. Det hade gjort det innan och dottern sa själv att det gick bra. Hon var ju dessutom i skolan så att misstänka något annat än att allt var under kontroll fanns ingen anledning till. Speciellt inte när skolan signalerade samma.

Att som förälder stå i kontinuerlig kontakt med lärarna för sina högstadiebarn hade ju förstås varit det optimala. Tyvärr är det nog få skolor som funkar så. Efter tre barn som passerat högstadiet och jag som förälder legat på om information lyckades jag aldrig:

- Få lärarna att skriva i barnens läxor i läroplattformen. Förutsättning i många fall för att få barnen att göra dom är att man faktiskt vet att dom har några.

- Få information om resultat på proven. Fick reda på i genomsnitt två per barn och termin, Barnen fick aldrig ta hem proven och visa så om det dom sa stämde visste vi aldrig,

-Få reda på hur barnen låg i dom olika ämnen. Vad deras svagheter var och vad vi som föräldrar behövde träna mer med dom på.

- Få mailadresser till samtliga ämneslärare för att kunna kontakta dom vid behov. Det lovades att det skulle läggas ut men gjordes aldrig.

- Få förslag på relevant extralitteratur om barnen ville förkovra sej i något ämne.

Det jag fick. Jag fick veta att mina barn var sociala och trevliga och hade många kompisar. Jag fick veta att dom klarade målen. Vad målen var och vad det innebar kunde dom dock aldrig redogöra för. Inte heller om det var med nöd och näppe eller med god marginal.

För att man som förälder ska kunna vara aktiv i sina högstadiebarns skolgång krävs engagerad skola och lärarkår som är villiga att släppa in föräldrarna och göra dom delaktiga. Mina barns skolor var det inte och av det ts berättat är inte hennes dotters skola det heller. Vänner med barn på andra skolor upplever samma sak. Tyvärr är det i princip omöjligt att vara delaktig i den mån man vill för sina högstadiebarn och det beror till stor del på skolan. Inte barnen eller föräldrarna.
    Angående läxor och hemarbeten så är det bara att fråga barnen. Det fungerade fint innan Internet eller lärplattformar ens fanns, och det var inte så många år sen. Visst kan barnen ljuga någon gång då och då, men man märker det ganska snabbt om barnen påstår att de bara har en läxa var tredje vecka eller liknande. :)
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-13 16:47:47 följande:
    Nej, jag har inte fått några erbjudanden om utvecklingssamtal. Läs trådstarten så framgår tydligt input till tråden och ämne för tråden. Jag vill diskutera skolans ansvar i den uppkomna situationen. Inte min dotters psykiska hälsa, hur många timmar andra föräldrar hjälper sin barn med läxor, vem som kan lasta mest skit på mig som förälder, varför jag inte ställt skolan mot väggen tidigare etc. Jag vill bara diskutera det jag lyfter i trådstarten. 
    Startar men en tråd om skolans ansvar för ens barn på ett diskussionsforum så får man nog tåla att ens eget ansvar lyfts fram och diskuteras också.

Oavsett vilket anser jag att både skolans ansvar och ditt ansvar som förälder har avhandlats i ganska bra detalj här i tråden. Är det något du fortfarande undrar över?
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-13 17:32:02 följande:
    Nu behöver det ju visserligen inte vara ett lagbrott för att man ska kunna polisanmäla, men det kände du kanske inte till? 
    Du kan anmäla någon för att vara rödhårig om du vill, men det kommer inte att bli något av anmälan.
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-14 22:08:31 följande:
    Att barnet blir psykiskt misshandlat i och med den dåliga undervisningen. Kan bli tråkigheter längre fram. Svårare att hänga med i gymnasiet, sämre möjligheter för jobb m.m. 
    Det är inte psykisk misshandel i lagens ögon.
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-30 10:25:54 följande:
    Det är inte en uppgift för dig att avgöra, utan för åklagaren. 
    Vem som helst kan läsa lagen, och med lite grundläggande juridisk kunskap förstår man lätt att det du talar om inte på något sätt kan utgöra misshandel.

Om du talar om den slutgiltiga bedömningen så har åklagaren inget alls med den att göra. Den görs av domarna i rätten.
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-30 21:26:28 följande:
    Nej, jag menar om det ska föras till domstol eller inte. Dvs, om det ska väckas åtal. 
    Jag kan lova dig att ingen åklagare skulle väcka åtal om misshandel för det här.
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-07-03 19:51:10 följande:
    Nej, det gör vi inte. Nu är det sommarlov. Det får lov att bli nya takter till hösten. Tar kontakt med skolan så fort terminen kör igång.
    Hahaha, sluta vara en sån förbaskad latmask! ;)
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-07-08 23:57:04 följande:
    Nej, det där går jag inte på. Det är helt uppenbart att det är skolan som har ansvaret för undervisningen. Det ansvaret kan aldrig ligga på föräldrarna, då vi har skolplikt. Om vi avskaffar den kan jag absolut tänka mig att hemundervisa. 
    Föräldrarna ansvarar för att barnen utför sitt skolarbete utanför skoltid, d.v.s. läxor o.s.v.
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-07-09 05:31:08 följande:
    Finns inget sådant ansvar att skolan ska överlåta undervisningsansvaret på vårdnadshavare. Läs på lite tack!

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

T
    värtom står det att skolan är ansvarig. 
    Det är föräldrarnas ansvar att se till att deras barn sköter sina åtaganden utanför skoltid. Skollagen säger inget annat.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?