Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 17:40:07 följande:
Nu hade ts ingen anledning att tro annat än att det gick bra för dottern. Det hade gjort det innan och dottern sa själv att det gick bra. Hon var ju dessutom i skolan så att misstänka något annat än att allt var under kontroll fanns ingen anledning till. Speciellt inte när skolan signalerade samma.
Att som förälder stå i kontinuerlig kontakt med lärarna för sina högstadiebarn hade ju förstås varit det optimala. Tyvärr är det nog få skolor som funkar så. Efter tre barn som passerat högstadiet och jag som förälder legat på om information lyckades jag aldrig:
- Få lärarna att skriva i barnens läxor i läroplattformen. Förutsättning i många fall för att få barnen att göra dom är att man faktiskt vet att dom har några.
- Få information om resultat på proven. Fick reda på i genomsnitt två per barn och termin, Barnen fick aldrig ta hem proven och visa så om det dom sa stämde visste vi aldrig,
-Få reda på hur barnen låg i dom olika ämnen. Vad deras svagheter var och vad vi som föräldrar behövde träna mer med dom på.
- Få mailadresser till samtliga ämneslärare för att kunna kontakta dom vid behov. Det lovades att det skulle läggas ut men gjordes aldrig.
- Få förslag på relevant extralitteratur om barnen ville förkovra sej i något ämne.
Det jag fick. Jag fick veta att mina barn var sociala och trevliga och hade många kompisar. Jag fick veta att dom klarade målen. Vad målen var och vad det innebar kunde dom dock aldrig redogöra för. Inte heller om det var med nöd och näppe eller med god marginal.
För att man som förälder ska kunna vara aktiv i sina högstadiebarns skolgång krävs engagerad skola och lärarkår som är villiga att släppa in föräldrarna och göra dom delaktiga. Mina barns skolor var det inte och av det ts berättat är inte hennes dotters skola det heller. Vänner med barn på andra skolor upplever samma sak. Tyvärr är det i princip omöjligt att vara delaktig i den mån man vill för sina högstadiebarn och det beror till stor del på skolan. Inte barnen eller föräldrarna.
Angående läxor och hemarbeten så är det bara att fråga barnen. Det fungerade fint innan Internet eller lärplattformar ens fanns, och det var inte så många år sen. Visst kan barnen ljuga någon gång då och då, men man märker det ganska snabbt om barnen påstår att de bara har en läxa var tredje vecka eller liknande. :)