• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • Anonym (Oklar)
    LaFontaine skrev 2020-11-27 13:38:43 följande:

Om nu hela bekantskapskretsen reagerar så på det du säger, kanske du ska se till hur du själv kommunicerar. Det är väldigt sällan alla andra har fel...

Eller hittar du bara på, för att få skapa lite debatt?

Verkligen inte. Jag tar ALDRIG upp ämnet utan får hela tiden frågan. Det är för dem fullständig science fiction att vilja ha barnen hemma längre än absolut max 1.5 år. Trots att jag pedagogiskt förklarar att vi hellre har barnen hemma till 3 om vi kan få det att funka. Men det är klart att det bryter mot alla normer och i deras värld är något annat än 100% arbete för bägge föräldrar helt främmande mer än I undantagsfall.

När jag pratar om detta med människor utanför min "vanliga" sfär är det inte alls lika laddat.

I slutändan så tror jag det handlar om förvåning att man går ifrån flockmemtaliteten. Det har svenskar generellt problem med.
  • Anonym (Oklar)
    mari123 skrev 2020-11-27 13:42:53 följande:

Jag har två vuxna döttrar som har bra utbildning och bra jobb. BÅDA säger att om/när de får barn så ska de inte arbeta mer än 75%. Vi bor i Norrland och här är vi kanske inte lika "karriäristiska" som i Stockholm? 

Nej det hänger nog delvis ihop med att om man vill ha liv med hus i tryggt område så kräver det ofta två höga heltidslöner i Stockholm. Annars hamnar du 2 timmars enkel resa från jobbet eller i ett ghetto.
  • LaFontaine
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 13:50:54 följande:
    Verkligen inte. Jag tar ALDRIG upp ämnet utan får hela tiden frågan. Det är för dem fullständig science fiction att vilja ha barnen hemma längre än absolut max 1.5 år. Trots att jag pedagogiskt förklarar att vi hellre har barnen hemma till 3 om vi kan få det att funka. Men det är klart att det bryter mot alla normer och i deras värld är något annat än 100% arbete för bägge föräldrar helt främmande mer än I undantagsfall.

När jag pratar om detta med människor utanför min "vanliga" sfär är det inte alls lika laddat.

I slutändan så tror jag det handlar om förvåning att man går ifrån flockmemtaliteten. Det har svenskar generellt problem med.
    Jag reagerar mot att ALLA i din bekantskapskrets ifrågasätter dig. Då bör man kanske se över den egna kommunikationen. Du har till exempel haft en ganska dömande attityd i tråden.

Men om nu ALLA bekanta ifrågasätter dina val, förstår jag inte varför du inte byter vänner. Jag har också gjort många val annorlunda än mina vänner. Trots det är i princip aldrig någon som ifrågasatt eller varit dömande.
  • sextiotalist
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 13:14:18 följande:

Jag undrar som sagt verkligen var du får din statistik från?

"Föräldrar med hög utbildning tenderar att återgå till jobbet tidigare efter föräldraledigheten - med tidig dagisstart för barnet som följd."

svenska.yle.fi/artikel/2018/05/12/far-man-diskutera-om-ettaringar-alls-ska-vara-pa-dagis-skuldkanslorna-kommer-med

Är det inte bättre att hänvisa till svenska studier och statistisk istället finsk media och statistik och att kristen media vurmar för detta är inte alls konstigt.
  • Anonym (S)
    sextiotalist skrev 2020-11-27 13:56:27 följande:
    Är det inte bättre att hänvisa till svenska studier och statistisk istället finsk media och statistik och att kristen media vurmar för detta är inte alls konstigt.
    Ja för finska barn reagerar ju helt annorlunda psykologiskt..... Eller så är vi alla människor?
  • mari123
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 13:53:07 följande:
    Nej det hänger nog delvis ihop med att om man vill ha liv med hus i tryggt område så kräver det ofta två höga heltidslöner i Stockholm. Annars hamnar du 2 timmars enkel resa från jobbet eller i ett ghetto.
    Okej! Ja det kan jag ju förstå! 
  • Anonym (Vill jobba)

Finns inget behov av att ifrågasätta andras val, så länge man inte känner personen på nära håll och har en välgrundad anledning att misstänka att det denne gör mot sitt/sina barn är destruktivt.

Men när det gäller själva ämnet: kan ni inte sluta att hävda till "forskning" när ni inte förstår er på hur forskning fungerar? Det finns ingen sakkunnig inom området som skulle säga att "såhär är det, för det har vi forskning på". Det är alldeles för komplext. Vi har parametrar som olika länder, stad vs land, utbildningsnivå, klass, etnicitet osv, hur mycket som helst. Det är liksom inga labratorieråttor vi pratar om. Jämför med vad Tegnell säger angående om att jämföra olika länders coronastrategi. Eller angående vad "forskningen säger om ansiktsmask".

Personligen har vi vårt barn (2 år) på förskola av tre skäl: 1. Vi behöver jobba. 2. Hon mår väldigt bra av att vara där (längtar direkt hon vaknar) och 3. Vi vill jobba, då ingen av oss tycker det är roligt att hänga med ett barn hela dagarna. Vuxna människor behöver få slippa barn ibland, få annan stimulans. Vi skulle alltså inte välja att vara hemma ens om vi hade råd (och skulle vi ha det som ideal skulle vi självklart se till att det fungerade. Att leva billigt är oftast en fråga om inställning). Men - eftersom barnet älskar sin förskola har vi inte det problemet.

Om någon annan vill vara hemma med barn och både barn och förälder mår bra av det - kör. Däremot finns föräldrar som har en stark övertro på sin egen förträfflighet. Många barn mår bra av att hänga med andra vuxna också.

• Anonym (Vill jobba)
    Anonym (S) skrev 2020-11-27 14:01:20 följande:
    Ja för finska barn reagerar ju helt annorlunda psykologiskt..... Eller så är vi alla människor?
    Ja, definitivt kan finska barn reagera annorlunda psykologiskt. Liksom barn från olika delar av landet, eller från olika samhällsklasser gör.

Det faktum att vi tillhör samma art har inget som helst med det att göra. Det är bara det att vi är sociala individer, och präglas starkt av vår miljö och kultur. Det går inte att direkt jämföra studieresultat mellan olika länder. Som jag skrev innan - ingen seriös forskare skulle göra det. Att media gör det är för att de inte förstår forskning. 

Det är ju därför jag gjorde jämförelsen med Tegnell och munskydden - han pratar ju ständigt om att "man kan inte jämföra olika länders förhållanden". Med andra ord - människor beter sig olika i olika länder. 
  • Anonym (Charlotte)

Jag känner inte alls igen mig i min bekantskapskrets och bland föräldrar på mitt barns förskola. Vi bor i en villaförort i Stockholm, bodde tidigare i innerstan innan vi skaffade hus, och i våra kretsar är det vanliga att man skolar in barnen när de är minst 1,5 år, oftast runt 2 år, lite beroende på när på året barnen är födda eftersom man oftast bara får plats på de bra förskolorna i augusti. Det klassiska är att mamman är hemma 1-1,5 år och sen tar pappan över i sex månader eller mer. Det vanliga är också att första året på förskola går barnen 9-15. Att gå 8-17 är extremt ovanligt även för äldre barn, de gånger jag inte har kunnat komma ifrån jobbet och kommit sent för att hämta min fyraåring på förskolan, efter fyra, har det varit nästan helt tomt med barn på både små -och storbarnsavdelning. Däremot är det inte många som har barnen hemma till 3 år eller mer men det är inget jag skulle höja ögonbrynen åt.

• mari123
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-27 14:17:46 följande:
    Ja, definitivt kan finska barn reagera annorlunda psykologiskt. Liksom barn från olika delar av landet, eller från olika samhällsklasser gör.

Det faktum att vi tillhör samma art har inget som helst med det att göra. Det är bara det att vi är sociala individer, och präglas starkt av vår miljö och kultur. Det går inte att direkt jämföra studieresultat mellan olika länder. Som jag skrev innan - ingen seriös forskare skulle göra det. Att media gör det är för att de inte förstår forskning. 

Det är ju därför jag gjorde jämförelsen med Tegnell och munskydden - han pratar ju ständigt om att "man kan inte jämföra olika länders förhållanden". Med andra ord - människor beter sig olika i olika länder. 
    Vad gäller just finska barn så borde man ju ha ett HAV att ösa ur vad gäller hur de klarar separationer. Alla dessa mångtusende ungar som skickades hit under andra världskriget En särskild sorts barn? eller kanske likadana som dom vi har idag? Blir OT här ......URSÄKTA men apropå finska barn........ tänk att skicka iväg sin älskade unge med en lapp kring halsen till ett annat land.......! Kan man ens tänka sig ngt så hemskt idag? (ursäkta)
Svar på tråden Förskolestigma