• sextiotalist

Förskolestigma

Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 13:14:18 följande:

Jag undrar som sagt verkligen var du får din statistik från?

"Föräldrar med hög utbildning tenderar att återgå till jobbet tidigare efter föräldraledigheten - med tidig dagisstart för barnet som följd."

svenska.yle.fi/artikel/2018/05/12/far-man-diskutera-om-ettaringar-alls-ska-vara-pa-dagis-skuldkanslorna-kommer-med

Är det inte bättre att hänvisa till svenska studier och statistisk istället finsk media och statistik och att kristen media vurmar för detta är inte alls konstigt.
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2020-11-27 22:11:22 följande:

OT OT OT Ursäkta men liksom ändå    FÖRR, ja nästan alldeles nyss kan man tänka så fanns inte datorn. Man hade ingen mobiltelefon.  FANNS INTE. Man var där i lekparken med sitt barn och man var HÄR och NU! Jo om man hade en kamera med sig så kunde man ju ta ett par bilder som skulle skickas för framkallning och kunna ses en vecka senare eller kanske 8-10 dar. Vad vill jag ha sagt? Ingenting annat än att KANSKE skulle vi alla må bra av att se lite tillbaka ibland.............................

Förr fanns veckotidningar, stickning,skvaller

Nej, man lekte inte med sina barn och ofta hjäptes hemmafruarna med att passa varandras barn
  • sextiotalist

Min fundering är.

Säger dina bekanta uttryckligen att de väljer att bo dyrt och åka till Seychellerna eller är det dina antaganden.

Vet du exakt hur deras ekonomi ser ut?

Tror du att det gör en stor skillnad att flytta (om man inte byter liv helt, men att flytta och allt runt kring detta för att vara hemma ett halvår extra nja).

För övrigt är jag väldigt förvånad att du är omgiven av endast sådana personer. Någon enstaka är inte konstigt, men alla

Många med hög inkomst brukar ha rätt kvalificerade arbeten som de trivs med. Och deras arbeten medför inkomst som tillåter det livet.

Personligen klättrade jag på väggarna efter ett halvår som föräldraledig. Och tyckte de första åren var sååååå tråkiga.

Nu hade jag oturen att bli arbetslös när sonen var 6 och med facit i hand så var det tur. För det var nog den tiden som jag var viktigast att vara en tillgänglig förälder. Skola och fritids är nog mer krävande än dagis

• sextiotalist
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 12:03:17 följande:

Alla jag pratar om har väldigt goda förutsättningar att ha sina barn hemma till 3. Det blir som sagt kanske bara en resa till Seychellerna istället för 3 per år.

Jag har definitivt åsikter och om andra dömer mig i sina sinnen utan att veta det, vilket jag isf gör, är givetvis inget jag har synpunkter på. Lika lite har jag synpunkter på om min partner någon gång fantiserar om att vara otrogen. Så länge hen inte gör det.

Men om de har goda förutsättningar så kan det bero på deras arbete.

Du ser Seychellerna, men det kan vara så att deras arbeten är intressanta och ger dom väldigt mycket.

Som jag skrev tidigare. Har man en bra inkomst har man troligen ett kvalificerat arbete som ger mer än pengar på lönekontot.

Ett arbete som man vill ha även om man är förälder.
  • sextiotalist
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 12:14:17 följande:

Obs alla personer jag pratar med är helt medvetna om att en av oss är ytterst välavlönad.Självklart men det är fortfarande ett val de gör. Ingen absolut nödvändighet.

Jag tycker att det är viktigt att träna och gör det även som förälder, men jag kan ju knappast påstå att jag inte har valet att inte göra det.

För dom är det kanske en nödvändigt val för att kunna fungera som förälder. Jag vantrivdes med att vara föräldraledig.

Om de istället sagt att jag vantrivs hemma, hade du accepterat det svaret?

Eller jag älskar mitt arbete?

Eller nej, jag vill inte bo i en trea i en förort?

Vilket svar duger för dig?
  • sextiotalist
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 12:25:18 följande:

Säkert ovanlig för hela landet. Men inte i Sthlms innerstad.

Stockholms innerstad?

Södermalm, Vasastan, Kungsholmen, Östermalm?

Det bor rätt många inom dessa områden och du kan tala för alla.

De jag känner som bor på Södermalm och Kungsholmen delar på ledigheten och deras barn började kring 18 månader.

Ja, de har mycket bra inkomst och kvalificerade yrken, nej de åker inte till Seychellerna men har sommarhus.
  • sextiotalist
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 12:42:00 följande:

Snittet för förskolestart i hela landet är 1.5 år. Högutbildade startar generellt tidigare. Stockholm har stor andel högutbildade.

Detta visar att min erfarenhet nog ligger närmre verkligheten än din. Men det finns såklart variationer i olika kretsar.

Men där är förklaringen. Det är folk som inte vill vara länge borta från sitt arbete och är nog uppriktigt förvånande att man avstår från sitt arbete, de har råd men har ett arbete de trivs med. Det är inte Seychellerna som drar.
  • sextiotalist

Gör det enkelt för dig, byt umgängeskrets.

Svar på tråden Förskolestigma