• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • Anonym (Vill jobba)

Igen angående det där med att "forskning visar" - ni måste lära er att skilja på enskilda studier och evidens. Det finns ingen evidens i ämnet ni tar upp. För svårt att göra den sortens studier, då förutsättningarna skiljer sig så mycket åt (jag är själv inte forskare, men har jobbat som vetenskapsjournalist).

Och i grunden måste detta ända bli en individuell fråga: hur ser just vårt liv ut? Hur vill vi ha det? Hur fungerar mitt/mina barn? Det finns ingen generell lösning.

Att ha en generell och "bestämd uppfattning" i den här frågan är bara konstigt. Det är som när människor säger att "Det är min bestämda åsikt att barn ska somna senast klockan sju på kvällen". Det enda det avslöjar är att de inte har förmågan att ta in olika perspektiv och att inse att både liv, vuxna och barn skiljer sig åt.

• Anonym (Oklar)
    Anonym (Steff) skrev 2020-11-27 16:36:03 följande:

Nej det tror jag inte. Vilka länder jämför du med? Jag tror det är många som du som vräker ut sig, typiskt Sverige, utan att tänka. Men när de tänker efter så inser de flesta att det finns nog fler länder i världen där det är svårare att avvika från normen än det är att göra det i Sverige.

Tja för.det första finns det knappt.ens förskola i hälften av den utsträckning som finns här. Har bott i tre olika länder och inget har i närheten lika många som har synpunkter på att man lever sitt liv avvikande från normen som Sverige.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-27 16:57:39 följande:

Fast det där inlägget är ju ett jättebra bevis på att du inte alls är så finandlig och ickedömande som du själv tror att du är (vilket ju trådstarten med all tydlighet visar).

Jag och barnets mamma tycker NATURLIGTVIS om att hänga med vårt barn.  Men vi tycker även om att hänga med andra människor än vårt barn, och fokusera på andra uppgifter (vi har jobb som vi gillar. Det betyder självfallet inte att jobben är viktigare än barnet. Bara att livet är intressantare och mer stimulerande när man får ägna sig åt bägge. Går inte det hamnar naturligtvis barnet först.)

Om du tycker det är ett märkligt synsätt tycker jag trots allt att din syn på det här är problematisk. Du vet - dina barn kan må bra även utan att du är intill.

Nu skriver du ganska markant annorlunda än du gjorde i ditt tidigare inlägg;

"Vi vill jobba, då ingen av oss tycker det är roligt att hänga med ett barn hela dagarna."

Tycker det citatet talar för sig självt.
  • Anonym (Vill jobba)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 16:59:34 följande:
    Var faktiskt den jag citerade som ordagrant skrev att de inte tycker det är kul att vara hemma med sina barn. Det får de gärna tycka för mig. Precis som att jag får tycka motsatsen.
    "hela dagarna", glömde du nämna. Dvs alla hela dagar, sju dagar i veckan. Betyder det då att jag tycker det är hemskt? Nope. Mitt barn är min favoritperson. Bara att jag tycker att det är roligare att jobba och träffa vuxna OCKSÅ.

Men grejen här är att du har bestämt dig för vad du tror, och liksom alla som fungerar så kan du inte ta in andra åsikter och perspektiv. Plus att du inte förstår hur forskning fungerar, vilket gör att teserna inte håller.

Jag tror för övrigt inte heller att normen bland "välbeställda" är att ha barn på förskolan lika länge som du tror. Personligen kör vi från 9-15. Barnet skulle gärna vara där längre, men vi vill ju hinna umgås med henne, också.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-27 17:04:34 följande:

Igen angående det där med att "forskning visar" - ni måste lära er att skilja på enskilda studier och evidens. Det finns ingen evidens i ämnet ni tar upp. För svårt att göra den sortens studier, då förutsättningarna skiljer sig så mycket åt (jag är själv inte forskare, men har jobbat som vetenskapsjournalist).

Och i grunden måste detta ända bli en individuell fråga: hur ser just vårt liv ut? Hur vill vi ha det? Hur fungerar mitt/mina barn? Det finns ingen generell lösning.

Att ha en generell och "bestämd uppfattning" i den här frågan är bara konstigt. Det är som när människor säger att "Det är min bestämda åsikt att barn ska somna senast klockan sju på kvällen". Det enda det avslöjar är att de inte har förmågan att ta in olika perspektiv och att inse att både liv, vuxna och barn skiljer sig åt.

Nej du har rätt i detta. Jag har inte tagit del av forskningen first hand utan lyssnar på de som jobbar med frågan och deras referens till forskningen. Oavsett så är forskningskortet inget jag gärna drar upp. Det hamnar mest där när man blir utmanad pga de beslut man tar för sina barn.

Men i slutändan är frågan varför man ska ifrågasätta folks beslut? Om en god vän till mig bestämmer sig för att sätta barnen I förskola kommer jag verkligen inte börja fråga varför, hur tänker du, tror du inte det är dåligt för barnet etc etc. Det är väl för tusan inte något som angår mig?

Om de däremot FRÅGAR om min åsikt i ämnet kommer jag givetvis säga vad jag tycker. Men aldrig annars, varför känner andra detta starka behov? Detta är något som stör mig i största allmänhet men sen man fick barn har det ökat rejält.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-27 17:10:50 följande:

"hela dagarna", glömde du nämna. Dvs alla hela dagar, sju dagar i veckan. Betyder det då att jag tycker det är hemskt? Nope. Mitt barn är min favoritperson. Bara att jag tycker att det är roligare att jobba och träffa vuxna OCKSÅ.

Men grejen här är att du har bestämt dig för vad du tror, och liksom alla som fungerar så kan du inte ta in andra åsikter och perspektiv. Plus att du inte förstår hur forskning fungerar, vilket gör att teserna inte håller.

Jag tror för övrigt inte heller att normen bland "välbeställda" är att ha barn på förskolan lika länge som du tror. Personligen kör vi från 9-15. Barnet skulle gärna vara där längre, men vi vill ju hinna umgås med henne, också.

Jag skrev aldrig att du tyckte det var hemskt. Strawman.

Jag tycker det är kul att vara med mina barn hela dagarna. Du får såklart tycka att det inte är det. Det är helt ok för mig.
  • Anonym (Vill jobba)

Men alltså, du har ju själv precis samma dömande ifrågasättande ton. För att du mellan raderna VET vad barn mår bäst av. Vad som är RÄTT.

Och angående hur du tolkade vad jag skrev var det en helt medveten övertolkning. Om du på allvar insinuerar att alla som gillar att jobba och göra annat än att bara hänga med sitt barn inte bryr sig om sina barn tillräckligt är det du som missar något grundläggande. Hur majoriteten av människor är och fungerar.

För mig är förskolan en fullkomligt fantastisk idé, då den befriade kvinnorna från att bara gå hemma. För att jag också tycker att kvinnor kan uträtta mer än att bara hänga med sina småbarn. Och för att jag tror att de allra flesta kvinnor mår bättre om de också får umgås med vuxna och ha mer stimulerande uppgifter att göra. Men för de som inte tänker så och har möjligheten - stanna hemma. Men inse då också att ni gör det lika mycket för er egen skull som för barnen.

Nu vet jag såklart att det finns barn som mår dåligt på förskolan. Och skulle mitt barn göra det skulle jag göra allt för att ändra byta förskola, eller vara hemma så mycket som möjligt. Att jag nöjd och avspänd kan jobba bygger ju på att hon mår så bra, och gillar att gå dit. Och naturligtvis får bredare stimulans än om hon bara hängde med oss om dagarna. Det är ju bra att träffa andra barn och vuxna.

Och ju - hon kan som drygt två år gammal fatta det där med att "mamma och pappa kommer sen".

• Jemp
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 17:11:33 följande:

Nej du har rätt i detta. Jag har inte tagit del av forskningen first hand utan lyssnar på de som jobbar med frågan och deras referens till forskningen. Oavsett så är forskningskortet inget jag gärna drar upp. Det hamnar mest där när man blir utmanad pga de beslut man tar för sina barn.

Men i slutändan är frågan varför man ska ifrågasätta folks beslut? Om en god vän till mig bestämmer sig för att sätta barnen I förskola kommer jag verkligen inte börja fråga varför, hur tänker du, tror du inte det är dåligt för barnet etc etc. Det är väl för tusan inte något som angår mig?

Om de däremot FRÅGAR om min åsikt i ämnet kommer jag givetvis säga vad jag tycker. Men aldrig annars, varför känner andra detta starka behov? Detta är något som stör mig i största allmänhet men sen man fick barn har det ökat rejält.

Frågan är väl varför du väljer att enbart umgås med så gränslösa människor, som enligt dig dessutom gör saker som skadar deras barn.
  • Anonym (Oklar)
    Jemp skrev 2020-11-27 17:20:11 följande:

Frågan är väl varför du väljer att enbart umgås med så gränslösa människor, som enligt dig dessutom gör saker som skadar deras barn.

Var har jag sagt att de skadar sina barn? Strawman igen
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-27 17:18:39 följande:

Men alltså, du har ju själv precis samma dömande ifrågasättande ton. För att du mellan raderna VET vad barn mår bäst av. Vad som är RÄTT.

Och angående hur du tolkade vad jag skrev var det en helt medveten övertolkning. Om du på allvar insinuerar att alla som gillar att jobba och göra annat än att bara hänga med sitt barn inte bryr sig om sina barn tillräckligt är det du som missar något grundläggande. Hur majoriteten av människor är och fungerar.

För mig är förskolan en fullkomligt fantastisk idé, då den befriade kvinnorna från att bara gå hemma. För att jag också tycker att kvinnor kan uträtta mer än att bara hänga med sina småbarn. Och för att jag tror att de allra flesta kvinnor mår bättre om de också får umgås med vuxna och ha mer stimulerande uppgifter att göra. Men för de som inte tänker så och har möjligheten - stanna hemma. Men inse då också att ni gör det lika mycket för er egen skull som för barnen.

Nu vet jag såklart att det finns barn som mår dåligt på förskolan. Och skulle mitt barn göra det skulle jag göra allt för att ändra byta förskola, eller vara hemma så mycket som möjligt. Att jag nöjd och avspänd kan jobba bygger ju på att hon mår så bra, och gillar att gå dit. Och naturligtvis får bredare stimulans än om hon bara hängde med oss om dagarna. Det är ju bra att träffa andra barn och vuxna.

Och ju - hon kan som drygt två år gammal fatta det där med att "mamma och pappa kommer sen".

Du visar här tydligt hur du ser ner på kvinnor som är hemma med sina barn.
Svar på tråden Förskolestigma