• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 12:31:33 följande:

I Holland sätter man barn k förskola vid 3-4 månader. Har Holländska kollegor men känner NOLL behov av att rynka på näsan åt dem eller ifrågasätta. Jag respekterar deras val, det är ju deras barn och deras liv, varför skulle jag inte? Förstår verkligen inte.

Nej. Alla gör som de vill. Om man inte aktivt vill vara hemma så ska man inte vara det. Då är troligtvis förskola bättre. Har man inte råd så kan man naturligtvis inte heller vara hemma. Oavsett om man vill eller inte.

Jag tror att en person med hög lön har svårare att vara hemma om man bara tittar på ekonomi. Ganska stor skillnad att få ut 20.000 istället för 50.000 efter skatt. Och troligtvis kanske man har utgifter som är anpassade efter det.

Man väljer själv. Jag upplever tyvärr att jag som väljer att vara hemma blir uppenbart ifrågasatt. Medans jag själv altar mig noga för att ens säga något som eventuellt skulle kunna tolkas som kritik även om det inte är menat så
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-27 12:37:14 följande:

Om du ska ha forskning som grund så har du fel. En mamma som är hemma är inte det bästa för ett barn. Barn som har två jämställda föräldrar som delar lika på föräldraledighet är det bästa. Barn med en mamma som går hemma i flera år har faktiskt större risk för problemskapande beteende,missbruk, diagnoser, dålig hälsa och relativ fattigdom.

Nu handlade ju inte frågan om vem som är hemma utan faktumet att man blir ifrågasatt för att BARNET är hemma
  • mari123

Som jag läst någonstans så tänker jag att barn som har det bra hemma mår bra på förskolan och barn som har det dåligt hemma mår åtminstone bättre!

• Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 12:15:37 följande:

Barnen SKA sättas i förskola men det är status att inte har dem där så länge. Borde det då inte vara mer status att inte ha dem där alls? Hur får man ihop logiken?

Man ska ha ett viktigt jobb där man har friheten att gå någorlunda tidigt åtminstone varannan dag. Ve den som tar för lång paus i karriären och riskerar en sämre löneutveckling och lägre pension. Hur ska man kunna fostra sina barn till framgångsrika människor om man hoppar av ekorrhjulet?
  • Anonym (Två föräldrar)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 11:32:48 följande:

Det är ett sidospår. Högavlönade personer som sätter barnen i förskola samma sekund som de kan generellt.

Jag undrar också över din umgängeskrets. Högavlönade människor är ju enligt statistiken hemma längre än normalt då dessa delar lika på föräldraledighet och styr över sin arbetstid. Barn börjar mycket sällan på förskola innan 12 månader och det vanligaste är att barn börjar mellan 1,5 -3 års ålder.

Ditt umgänge går emot normen rejält om dom har bra löner och förskola vid 11-12 månader är vanligt.

Kommer din man vara föräldraledig något år? Om inte så kan det vara det dom reagerar på? Att pappan inte bryr sig och du kastar barnets ekonomiska trygghet åt sidan?

I vårt umgänge så är normen förskola vid 3 och två föräldrar som varit hemma halva tiden var. Tidig förskolestart och långa dagar ser vi bara hos ensamstående mammor eller par med dålig ekonomi.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-27 12:46:08 följande:

Jag undrar också över din umgängeskrets. Högavlönade människor är ju enligt statistiken hemma längre än normalt då dessa delar lika på föräldraledighet och styr över sin arbetstid. Barn börjar mycket sällan på förskola innan 12 månader och det vanligaste är att barn börjar mellan 1,5 -3 års ålder.

Ditt umgänge går emot normen rejält om dom har bra löner och förskola vid 11-12 månader är vanligt.

Kommer din man vara föräldraledig något år? Om inte så kan det vara det dom reagerar på? Att pappan inte bryr sig och du kastar barnets ekonomiska trygghet åt sidan?

I vårt umgänge så är normen förskola vid 3 och två föräldrar som varit hemma halva tiden var. Tidig förskolestart och långa dagar ser vi bara hos ensamstående mammor eller par med dålig ekonomi.

Högavlönad är iofs en diskussionsfråga. Skulle säga att de flesta jag känner har inkomster i spannet 60+40 000 i mån per par. Minna många kollegor faller också i detta spann. Vet inte en ENDA människa som har haft barnen hemma längre än till MAX 1.5 år. Men det kan vara min umgängeskrets som avviker från normen absolut.

Du får gärna länka lite källor till dina påståenden om förskolestart som sist jag kollade snittade på 1.5 år för hela Sverige.

Här är fö lite experter som uttalar sig om förskola innan 3 år. Att det är skadligt snarare än fördelaktigt.

www.varldenidag.se/nyheter/expertpanel-ingen-vinst-borja-forskola-fore-tre-ar/repqkh!1RnQRr@bvld9AcfobER16Q/
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-27 12:46:08 följande:

Jag undrar som sagt verkligen var du får din statistik från?

"Föräldrar med hög utbildning tenderar att återgå till jobbet tidigare efter föräldraledigheten - med tidig dagisstart för barnet som följd."

svenska.yle.fi/artikel/2018/05/12/far-man-diskutera-om-ettaringar-alls-ska-vara-pa-dagis-skuldkanslorna-kommer-med
  • LaFontaine

Om nu hela bekantskapskretsen reagerar så på det du säger, kanske du ska se till hur du själv kommunicerar. Det är väldigt sällan alla andra har fel...

Eller hittar du bara på, för att få skapa lite debatt?

• mari123

Jag har två vuxna döttrar som har bra utbildning och bra jobb. BÅDA säger att om/när de får barn så ska de inte arbeta mer än 75%. Vi bor i Norrland och här är vi kanske inte lika "karriäristiska" som i Stockholm? 

• Anonym (Håller med)
    LaFontaine skrev 2020-11-27 13:38:43 följande:

Om nu hela bekantskapskretsen reagerar så på det du säger, kanske du ska se till hur du själv kommunicerar. Det är väldigt sällan alla andra har fel...

Eller hittar du bara på, för att få skapa lite debatt?

Jag delar ts erfarenhet. Dock snarare från ?okända? perosner vi träffar på öppen förskola. Som ofta och gärna uttalar sig om att barn måste gå på förskola och ifrågasätter att man själv är hemma. I lite förklädda ordalag dock
Svar på tråden Förskolestigma