• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • mari123
    Jemp skrev 2020-11-27 15:55:09 följande:

Däremot behöver de inte vara 3 för att förstå att föräldrarna kommer tillbaka.

Förlåt att jag lägger mig i MEN inte kan det väl vara så att de små VÄNTAR hela dagen på mamma och pappa? De ser väl personalen på förskolan som trygga vuxna och om barnen blir ledsna och rädda så blir de kramade av en varm famn?
  • Anonym (Oklar)
    Jemp skrev 2020-11-27 15:55:09 följande:

Däremot behöver de inte vara 3 för att förstå att föräldrarna kommer tillbaka.

Jo enligt många terapeuter och barnpsykologer. Bland annat de jag länkat till. Har du länkar på motsatsen?
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:03:49 följande:

Förlåt att jag lägger mig i MEN inte kan det väl vara så att de små VÄNTAR hela dagen på mamma och pappa? De ser väl personalen på förskolan som trygga vuxna och om barnen blir ledsna och rädda så blir de kramade av en varm famn?

Självklart. I Svenska förskolor har alla barn en egen pedagog så alla barn blir kramade när de vill bli kramade.

Skämtar du????
  • mari123
    Anonym (M) skrev 2020-11-27 16:19:57 följande:
    Självklart. I Svenska förskolor har alla barn en egen pedagog så alla barn blir kramade när de vill bli kramade.

Skämtar du????
    Nä jag skämtar inte MEN jag tänker att på en småbarnsavdelning så vet man hur man tar hand om små barn! Kanske inte EN pedagog per barn men en famn kan räcka till för fler? En mamma som är hemma med sina två små (eller fler) har ju också bara en famn!
  • Anonym (Oklar)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:23:37 följande:

Nä jag skämtar inte MEN jag tänker att på en småbarnsavdelning så vet man hur man tar hand om små barn! Kanske inte EN pedagog per barn men en famn kan räcka till för fler? En mamma som är hemma med sina två små (eller fler) har ju också bara en famn!

Det går i snitt 5.1 barn per vuxen i förskolan. Av dessa vuxna har knappt 4/10 utbildning.

Du tror alltså att tex en mamma med 2 barn är såå mycket sämre för barnen än att vara i en grupp med 8 andra barn som sköts av 2 vuxna där 1 av dem i 4/10 fall är utbildad?

Det är en rejäl jäkla sågning av Sveriges mammor/pappor

www.skolverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2019-04-09-andelen-forskollarare-minskar
  • Anonym (M)

Man vet hur man tar hand om småbarn i teorin , men det är för få personal.

Det är ovanligare med tvillingar och trillingar hemma med en mamma än personalbrist på svenska förskolor idag...
  • Anonym (M)

Det är ovanligare med tvillingar och trillingar hemma med en mamma än personalbrist på svenska förskolor idag...
  • mari123
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 16:28:05 följande:
    Det går i snitt 5.1 barn per vuxen i förskolan. Av dessa vuxna har knappt 4/10 utbildning.

Du tror alltså att tex en mamma med 2 barn är såå mycket sämre för barnen än att vara i en grupp med 8 andra barn som sköts av 2 vuxna där 1 av dem i 4/10 fall är utbildad?

Det är en rejäl jäkla sågning av Sveriges mammor/pappor

www.skolverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2019-04-09-andelen-forskollarare-minskar
    Så på en normal svensk förskolas småbarnsavdelning så är det i snitt FEM småttingar per vuxen som gäller?......och det normala(?) är att knappt hälften av personalen har ngn utbildning? TACK GUD att jag fick mina barn på sent 80-tal och tidigt 90. GRUVAR mig att få barnbarn men hoppas jag får leva länge och kunna hålla koll.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 15:54:12 följande:

Ok så du tror inte konsensuskultur är starkare I Sverige än andra länder? Få håller nog med dig.

Nej det tror jag inte. Vilka länder jämför du med? Jag tror det är många som du som vräker ut sig, typiskt Sverige, utan att tänka. Men när de tänker efter så inser de flesta att det finns nog fler länder i världen där det är svårare att avvika från normen än det är att göra det i Sverige.
  • mari123
    Anonym (M) skrev 2020-11-27 16:31:26 följande:

VA? 
Svar på tråden Förskolestigma