• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • mari123
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 21:19:15 följande:
    Jag tycker tom det är jobbigt när jag får frågan hur jag ska göra med förskola av mina, få, mindre bemedlade vänner som behöver ha 2 löner asap för att klara sig. Detta då jag vet att de inte har något val och att min lyx att kunna välja kan vara jobbig för dem och ge dem dåligt samvete.

Däremot, när det gäller de flesta i min vänskapskrets, vars "uppoffring" att vara hemma med barnen skulle innebära någon resa mindre till Mauritius och kanske 3 utemiddagar i veckan istället för 6 i något år, så känner jag ingen sympati när de försöker framställa sitt beslut att sätta barnen på förskola vid 12-18 månader som "nödvändigt"
    GUD vilket gräsligt dilemma. Hoppas du kan hitta en utväg och finna frid.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 21:09:27 följande:

Jag jämför givetvis Sverige med andra relativt sekulära västsstater och inte djupt religiösa länder eller diktaturer. Det trodde jag i min enfald var underförstått.

Så när jag skrev att det inte var typiskt svenskar utan snarare ett globalt problem så trodde du det var underförstått att jag menade sekulära väststater?

Fast jag tycker inte att du har rätt ens då. Det skiljer bara på vilka normer som folk har. Har en italiensk väninna som blev kraftigt ifrågasatt när hon valde att skaffa ett andra barn, en finländsk manlig kollega som fick mängder med skämt om sin manlighet när han var hämma längre än normen med sitt barn. Har en kompis som fick gliringar av sina norska arbetskollegor när hon inte nöjde sig med att äta mackor med gul eller brun ost till lunch på jobbet.

Människor är flockdjur och det märks i mentaliteten hos folk både på positiva och negativa sätt, det är inget typiskt svenskt.
  • Anonym (Vill jobba)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 21:07:56 följande:
    Du menar som de som nedvärderar kvinnor som är hemma med sina barn och inte "gör mer" dvs jobbar?
    Och återigen visar du din ytterst bristfälliga förmåga att såväl tolka text som innebörd och sammanhang. 

Jag har inte "nedvärderat" någon. Jag sysslar inte med sånt (att inte dela någons synsätt betyder inte att man per automatik nedvärderar deras synsätt). På samma sätt som jag inte ömkar mina "mindre bemedlade vänner". Du har exempelvis ingen aning om deras barn som vuxna kommer uppleva sin barndom som bättre eller sämre än dina barns. Det går liksom inte att avgöra sånt baserat på inkomst i hemmet och tidig förskola, sen förskola eller ingen förskola alls. Det är så mycket annat som spelar in. Barnet som börjar förskola vid 12 månader kan ha en jättefin barndom, och barnet som hänger hemma med mamma och pappa i flera år kan uppleva oro, ångest och brist på stimulans. Och vice versa.

Som avslutning tror jag inte alls att folk i din närhet blir "provocerade av ditt val". Jag tror dom blir provocerad av dig, för att du utan att själv förstå det sätter dig till doms över dom och deras val. Val du varken förstår dig på eller vet bakgrunderna till. 
  • Anonym (Vill jobba)

Men med det  sagt: jag önskar naturligtvis dig och ditt/dina barn all lycka och glädje. Och uppmanar er att göra vad som passar er, och skita fullt i vad andra anser. Ett bra tips är också att sluta hänga med intoleranta och trångsynta människor. Det gjorde jag för flera år sedan, då jag insåg att det är ett av de stora privilegierna man har som vuxen. Att välja sitt umgänge.

Allting gott.

• mari123

OT OT OT Ursäkta men liksom ändå    FÖRR, ja nästan alldeles nyss kan man tänka så fanns inte datorn. Man hade ingen mobiltelefon.  FANNS INTE. Man var där i lekparken med sitt barn och man var HÄR och NU! Jo om man hade en kamera med sig så kunde man ju ta ett par bilder som skulle skickas för framkallning och kunna ses en vecka senare eller kanske 8-10 dar. Vad vill jag ha sagt? Ingenting annat än att KANSKE skulle vi alla må bra av att se lite tillbaka ibland.............................

• Anonym (Oklar)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-27 21:50:57 följande:

Och återigen visar du din ytterst bristfälliga förmåga att såväl tolka text som innebörd och sammanhang. 

Jag har inte "nedvärderat" någon. Jag sysslar inte med sånt (att inte dela någons synsätt betyder inte att man per automatik nedvärderar deras synsätt). På samma sätt som jag inte ömkar mina "mindre bemedlade vänner". Du har exempelvis ingen aning om deras barn som vuxna kommer uppleva sin barndom som bättre eller sämre än dina barns. Det går liksom inte att avgöra sånt baserat på inkomst i hemmet och tidig förskola, sen förskola eller ingen förskola alls. Det är så mycket annat som spelar in. Barnet som börjar förskola vid 12 månader kan ha en jättefin barndom, och barnet som hänger hemma med mamma och pappa i flera år kan uppleva oro, ångest och brist på stimulans. Och vice versa.

Som avslutning tror jag inte alls att folk i din närhet blir "provocerade av ditt val". Jag tror dom blir provocerad av dig, för att du utan att själv förstå det sätter dig till doms över dom och deras val. Val du varken förstår dig på eller vet bakgrunderna till. 

Hur jag uttrycker mig i denna tråd har på intet sätt att göra med.hur jag uttrycker mig irl. Jag är.väldigt restriktiv med att uttrycka åsikter öht om jag inte blir direkt tillfrågad, och knappt ens då. Jag sätter mig aldrig till doms över någon. Däremot sätter sig väldigt många till doms över mig (och givetvis andra i deras närhet på samma sätt, detta är på intet sätt något som människor enkom gör mot mig, människor ÄLSKAR att lägga sig i och ha åsikter om sådant som inte rör dem)

Självklart kan man ha en fantastisk barndom oavsett ekonomisk status. Det har jag aldrig sagt något om så du kommer återigen med en strawman. Det enda jag säger är att det för, i princip alla människor, är jobbigare att inte ha några val än att ha det.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-27 17:18:39 följande:

Men alltså, du har ju själv precis samma dömande ifrågasättande ton. För att du mellan raderna VET vad barn mår bäst av. Vad som är RÄTT.

Och angående hur du tolkade vad jag skrev var det en helt medveten övertolkning. Om du på allvar insinuerar att alla som gillar att jobba och göra annat än att bara hänga med sitt barn inte bryr sig om sina barn tillräckligt är det du som missar något grundläggande. Hur majoriteten av människor är och fungerar.

För mig är förskolan en fullkomligt fantastisk idé, då den befriade kvinnorna från att bara gå hemma. För att jag också tycker att kvinnor kan uträtta mer än att bara hänga med sina småbarn. Och för att jag tror att de allra flesta kvinnor mår bättre om de också får umgås med vuxna och ha mer stimulerande uppgifter att göra. Men för de som inte tänker så och har möjligheten - stanna hemma. Men inse då också att ni gör det lika mycket för er egen skull som för barnen.

Nu vet jag såklart att det finns barn som mår dåligt på förskolan. Och skulle mitt barn göra det skulle jag göra allt för att ändra byta förskola, eller vara hemma så mycket som möjligt. Att jag nöjd och avspänd kan jobba bygger ju på att hon mår så bra, och gillar att gå dit. Och naturligtvis får bredare stimulans än om hon bara hängde med oss om dagarna. Det är ju bra att träffa andra barn och vuxna.

Och ju - hon kan som drygt två år gammal fatta det där med att "mamma och pappa kommer sen".

Du skriver i detta inlägg att förskolan "befriar" kvinnor från att vara med sina barn. Att kvinnor kan uträtta "mer" än att vara med sina barn. Att andra uppgifter är "mer stimulerande".

Detta handlar inte om hur jag tolkar ditt inlägg. Det visar helt objektivt att du nedvärderar kvinnor som är hemma med sina barn. Du hade kunnat skriva att det ger kvinnor MÖJLIGHET att göra annat än att vara hemma med sina barn. Men sättet du uttrycker dig på visar tydligt att det är ett ok som kvinnor måste räddas från.
  • Anonym (U)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 07:18:45 följande:

Hur jag uttrycker mig i denna tråd har på intet sätt att göra med.hur jag uttrycker mig irl. Jag är.väldigt restriktiv med att uttrycka åsikter öht om jag inte blir direkt tillfrågad, och knappt ens då. Jag sätter mig aldrig till doms över någon. Däremot sätter sig väldigt många till doms över mig (och givetvis andra i deras närhet på samma sätt, detta är på intet sätt något som människor enkom gör mot mig, människor ÄLSKAR att lägga sig i och ha åsikter om sådant som inte rör dem)

Självklart kan man ha en fantastisk barndom oavsett ekonomisk status. Det har jag aldrig sagt något om så du kommer återigen med en strawman. Det enda jag säger är att det för, i princip alla människor, är jobbigare att inte ha några val än att ha det.

Din trådstart, och i princip samtliga dina inlägg har en dömande och i vissa fall överlägsen attityd. Du framhäver dig själv och framställer dina val som överlägsna ( till och med din notis om träning andas samma sak.)

Du hävdar att du inte dömer någon i verkliga livet. Kanske inte med ord, men av de reaktioner du berättar att du får förmedlar du med all sannolikhet en dömande attityd på andra sätt.
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2020-11-27 22:11:22 följande:

OT OT OT Ursäkta men liksom ändå    FÖRR, ja nästan alldeles nyss kan man tänka så fanns inte datorn. Man hade ingen mobiltelefon.  FANNS INTE. Man var där i lekparken med sitt barn och man var HÄR och NU! Jo om man hade en kamera med sig så kunde man ju ta ett par bilder som skulle skickas för framkallning och kunna ses en vecka senare eller kanske 8-10 dar. Vad vill jag ha sagt? Ingenting annat än att KANSKE skulle vi alla må bra av att se lite tillbaka ibland.............................

Förr fanns veckotidningar, stickning,skvaller

Nej, man lekte inte med sina barn och ofta hjäptes hemmafruarna med att passa varandras barn
  • Avenia

Förskolan är väl tidigast från 1 år?

Och en 2-åring förstår absolut "mamma ska åka och jobba och kommer efter maten och hämtar".

Svar på tråden Förskolestigma