• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • Jemp
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 15:47:25 följande:

Du får gärna göra vad du vill. Vi andra som tycker att det är roligt att hänga med våra barn kan göra det

Haha, apropå att inte vara dömande då?
  • Jemp
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 16:05:37 följande:

Jo enligt många terapeuter och barnpsykologer. Bland annat de jag länkat till. Har du länkar på motsatsen?

Ja. Har inte tid att leta just nu (inte sett dina länkar heller) men har för mig att det brukar anges som utvecklingssteg vid knappt ett års ålder.

Dessutom mina egna barn och alla kring mig.

Antar med det resonemanget att ni är hemma båda föräldrarna i 3 år?
  • Jemp
    mari123 skrev 2020-11-27 16:03:49 följande:

Förlåt att jag lägger mig i MEN inte kan det väl vara så att de små VÄNTAR hela dagen på mamma och pappa? De ser väl personalen på förskolan som trygga vuxna och om barnen blir ledsna och rädda så blir de kramade av en varm famn?

Ja självklart gör de annat. Både blir tröstade, aktiverade. Förhoppningsvis (dvs i de allra flesta fallen, om inget misslyckats i inskolning eller extra svårigheter finns) känner de sig trygga och har roligt.
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:38:57 följande:
    VA? 

Vad menar du med va? Vad är det du inte förstår? Det är fler småbarn per pedagog i förskolan i samma ålder , än hemma hos en mamma om hon inte har tvillingar/trillingar osv. Det är skillnad med att ha 5 stycken 1 åringar jämfört med barn i olika åldrar , eftersom man kan prata med äldre barn och förklara saker .
  • Anonym (också Stockholm)
    mari123 skrev 2020-11-27 15:55:24 följande:
    Okej! Snäva kretsar Jag tänker direkt att HUR hittar man en barnflicka man kan lita på.............och har alla en pålitlig "släkting". Gamla farmor.......VIPS får hon en stroke och lillen skriker för döva öron....................................
    Snäva och snäva.

Tillit är så klart något man tjänar. En barnflicka dyker inte upp ur tomma intet. 

Alla har kanske inte någon pålitlig släkting. Vi har fler stycken. Gamla farmor är inte särskilt gammal, bara 62. Gammelfarmor är 80 men pigg och frisk. Passar inte barnbarnsbarn just i år så klart men annars har vi inga problem med att hon passar. Skulle hon få en stroke så skulle i alla fall äldsta barnet, 4 år, vara klok nog att ringa larmnumret. Det är inget jag tror utan något hon redan gjort en gång. Det är inte bara gamla människor som kan bli akut sjuka.
  • mari123
    Jemp skrev 2020-11-27 16:48:05 följande:
    Ja självklart gör de annat. Både blir tröstade, aktiverade. Förhoppningsvis (dvs i de allra flesta fallen, om inget misslyckats i inskolning eller extra svårigheter finns) känner de sig trygga och har roligt.
    Och jag tänker att trygga barn mår bra att bli aktiverade och trösten räcker.......OCH att barn som är otrygga behöver mer "famn" och att den kan räcka. Jag är färgad av min tid och tänker att om "dagis" funnits när jag var barn så hade det varit min räddning............
  • Anonym (Oklar)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:23:37 följande:

Nä jag skämtar inte MEN jag tänker att på en småbarnsavdelning så vet man hur man tar hand om små barn! Kanske inte EN pedagog per barn men en famn kan räcka till för fler? En mamma som är hemma med sina två små (eller fler) har ju också bara en famn!

I snitt går det 11-12 barn i förskolan per utbildad pedagog. Den Pedagogen måste vara bra fantastisk för att kunna ersätta 5 föräldrar..
  • Anonym (Vill jobba)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 15:47:25 följande:
    Du får gärna göra vad du vill. Vi andra som tycker att det är roligt att hänga med våra barn kan göra det
    Fast det där inlägget är ju ett jättebra bevis på att du inte alls är så finandlig och ickedömande som du själv tror att du är (vilket ju trådstarten med all tydlighet visar).

Jag och barnets mamma tycker NATURLIGTVIS om att hänga med vårt barn.  Men vi tycker även om att hänga med andra människor än vårt barn, och fokusera på andra uppgifter (vi har jobb som vi gillar. Det betyder självfallet inte att jobben är viktigare än barnet. Bara att livet är intressantare och mer stimulerande när man får ägna sig åt bägge. Går inte det hamnar naturligtvis barnet först.)

Om du tycker det är ett märkligt synsätt tycker jag trots allt att din syn på det här är problematisk. Du vet - dina barn kan må bra även utan att du är intill.
  • Jemp
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 12:59:07 följande:

Högavlönad är iofs en diskussionsfråga. Skulle säga att de flesta jag känner har inkomster i spannet 60+40 000 i mån per par. Minna många kollegor faller också i detta spann. Vet inte en ENDA människa som har haft barnen hemma längre än till MAX 1.5 år. Men det kan vara min umgängeskrets som avviker från normen absolut.

Du får gärna länka lite källor till dina påståenden om förskolestart som sist jag kollade snittade på 1.5 år för hela Sverige.

Här är fö lite experter som uttalar sig om förskola innan 3 år. Att det är skadligt snarare än fördelaktigt.

www.varldenidag.se/nyheter/expertpanel-ingen-vinst-borja-forskola-fore-tre-ar/repqkh!1RnQRr@bvld9AcfobER16Q/

Är det här dina sk källor till forskning?
  • Anonym (Oklar)
    Jemp skrev 2020-11-27 16:42:52 följande:

Haha, apropå att inte vara dömande då?

Var faktiskt den jag citerade som ordagrant skrev att de inte tycker det är kul att vara hemma med sina barn. Det får de gärna tycka för mig. Precis som att jag får tycka motsatsen.
Svar på tråden Förskolestigma