• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

pyssel skrev 2020-11-22 15:31:40 följande:
    Nope. Du blandar ihop mig med någon annan.

Vi har pratat om detta i tråden ofta utom du såklart och om man tittar på tryck visa endast.

Dock kvarstår faktumet om att vår strategi är att hålla nere siffrorna och ändå ha öppet som mycket det går, då man måste lyfta blicken och ta hänsyn till så många det går.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-22 15:51:07 följande:
    Jag får visst ta det igen: den solfjädern är ihopfälld. Forskningen är samstämmig, maten saknar problematik. 

Vad sade mikrobiologen som intervjuades i inslaget? Vad svarade hon på frågan om hostandet över potatisen, klyban?

Ja, då hade du fel i inbillningen. 

Jag är ledsen för din skull, inte det jag efterfrågar.

Hon berättade att de inte vet helt säkert, för det krävs att någon säger de tror de smittades där.
    Och här kommer bradleyeffekten in och ställer till det för oss, då det kräver någon berättar de var "dum nog" och stod och åt julbord i smittotider.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-22 16:16:16 följande:
    Du menar att svenska strategin betyder att det blir dåliga resultat, högt Rtal etc?

Det betyder det rör sig långsammare med vår strategi.

Sen kan du alltid titta resultaten, och där ser vi att de som hade en hög initial smitta också har presterat minst lika dåligt om inte sämre i en hel del fall och mer kraftfullare nedstängningar.
    Bara antar man nu kommer jämföra andra länder som inte fick den hand vi blev tilldelade och flertalet andra, då det har skett hur många ggr som helst i tråden nu.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-22 16:27:22 följande:
    Där berättar du för mig att du inte lyssnade på inslaget. Då hade du vetat att solfjädern är ihopfälld. Vi vet redan att den är det, det råder ett närmast konsensus om den saken forskningen världen över. 

Udda faktiskt. Du får ta till dig vad den sakliga forskningen utan bakomliggande agenda säger. 

igen det är inte vad jag efterfrågade, utan detaljer.
    Har nu upprepat detta många ggr och inser du inte har dessa.

Jag förväntar mig att forskningen är delad, dock inte så delad som på munskydd.

Min agenda är att ta reda på fakta, och du svarar mig hela tiden och aldrig ger det jag efterfrågar.
    Kan det vara så enkelt att forskning här är liten?
    Vad resultatet är är av ointresse som så, och det mest intressanta vore hur de resonerar kring hur man tagit reda på detta.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-22 16:31:02 följande:
    Andra resultat i rapporten gällde utskrivning av IVA-patienter och att få medborgarna att isolera sig, där ligger Sverige uselt till också. 

Det är som sagt vad ett derivat av den strategi vi har, det rör sig långsammare bland annat.

Vi har inte valt en strategi som säger vi ska isolera oss, utan att vi ska sluta med onödiga saker.
    Dock har man varit betydligt sämre på detta efter runt 1 Maj och blivit sakta men säkert sämre.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-22 16:35:01 följande:
    Nej, det är inte vad ordet strategi betyder. Läs på.

Det är var vår strategi betyder och att hålla nere smittan så mycket att våra IVA-platser finns i tillräckligt antal.
    Och det har varit 100% på den upp tills nu.

Att läsa i ordböcker eller SAOL ändrar inget om vår strategi, den strategi vi valt efter vi insåg att vi hade en mycket omfattande initial smitta innan vi ens visste viruset var här.

Denna strategi har man upprepat i precis varje PK jag sett, och troligtvis alla andra PK också som jag inte sett.
    Det går inte på jorden ha missat detta, och speciellt inte när man upprepar det så ofta på PK.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-22 16:37:20 följande:
    Den hand du blivit tilldelad är att solfjädern är ihopfälld och det är den för att forskningen inte är delad. 

Om din agenda är att ta reda på fakta, varför börjar du då inte med att lyssna på ett tre (3) minuter kort inslag om saken?

Då är det ingen solfjäder om forskningen inte är delad, så varför ha två konfliktande påståenden?
    Dock förväntar jag mig den är det ändå till viss del, men utan rätta saker så vet vi inte vad.

Det ger inte de detaljerna jag är ute efter, och har upprepat detta många ggr nu och verkar ha lite svårt och nå fram.
    Men kanske om jag upprepar samma fråga om och om igen, så kanske det går fram frågan.

Jag ser Bradleyeffekten som ett problem här också, men frågan är hur stor eller lite den är.
    Svårt och veta utan dessa detaljer jag har svårigheter att nå.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-22 16:40:35 följande:
    Du menar alltså att hög smittspridning är en del av Sveriges strategi och att det ska hålla smittan nere på sikt (en del skulle kalla det flockimmunitet, men det får man inte säga så det säger jag inte).

Tycker du Sverige har lyckats med att hålla smittan nere på sikt? Eller verkar det som vi är riktigt dåliga även under andra vågen?

Ekonomin är enligt strategin viktigare än liv. Hur går det då med ekonomin? Har vi klarat oss bättre än Finland/Danmark/Norge/Island rent ekonomiskt. Jag har inte sett några krisrapporter därifrån, har du?

Vi har ingen flockimmunitets strategi, läs ordboken.

Det vi däremot säger är att vi hade en hög initial smitta innan vi ens visste viruset var här.
    Och den strain vi visste om lyckades vi trycka tillbaka bra, men vad spelade det för roll sen när vi fick reda på att FR hade smittade redan i november som var döda till och med.

Som du förstår, skador uppstår även på andra ställen i en nedstängning.
    Det är därför man valt att lyfta blicken och försöka tänka på alla som kan tänkas skadas.
    Vi har mer och mer och göra inom vår bransch, och vi är inte ens COVID-19 berörda.
    En bransch som före COVID-19 började få ordentligt vikande försäljning, då en stundande lågkonjunktur var på G.

Vår strategi säger att alla är viktiga.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-22 16:52:17 följande:
    Ja, både på våren och hösten blev man tagna på sängen av den utbredda smittan innan man ens hann reagera var det försent. Och flockimmunitet var då enda utvägen, men det ordet försöker man förbjuda.

På våren visste man inte ens att det var här.

Och nu på hösten, så var detta som nu sker ett scenario de hade redan dragit upp.
    Och man hoppades på att det skulle "bara" bli klustersmittor.
    Kritik går att hitta i man kanske tidigare skulle ha ökat testningskapaciteten så dessa serietestare kan fortsätt testa sig och att mer förstagångstestare kan testa sig.

Sen har folket ett ansvar, som en del anser sig skita i.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-22 17:05:06 följande:
    Det är deras förbannade uppgift att hålla sig informerade. Det duger inte att säga att på våren visste vi inte och på hösten gjorde vi fel. Klantarsen är vad de är och folk har dött till följd av deras makalösa inkompetens.

Man får dessa varningar varje år, Virus ifrån Kina.
    Ropar man varg tillräckligt många ggr, så gör man inget.
    Och en sak glömmer du också av, man har lagt detta på alla regerings bord.
    Och alla har ignorerat detta, och ska man gå ned på regionnivå, så står vi där med KD och en massa konstiga beslut i Stockholm.

I USA lade man till och med ned pandemi "skyddet"(genom sluta ge budget) och som skulle arbeta med dessa frågor dagligen, och Dr. Carrol blev avförd som ett unikum på området.
    Och där ser du hur riktig inkompetens ser ut och ger.

Vi har en strategi som har lyft blicken och tagit i beaktning att skador kan uppstå på andra områden och att man jobbat under förutsättningen att detta kommer hålla på länge.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin