• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2020-11-22 14:13:33 följande:
    Du kan ju titta på inslaget i länken du tackade mig för. Börja där vet jag.

Det är inget svar för min fråga(det är bara en antydan), min fråga är mycket djupare än så.

Jag tar detta som du inte har nått, och det är okey, betyder jag får leta någon annanstans om nu inte någon annan har nått mer detaljerat och problematiken kring maten.

• klyban
    pyssel skrev 2020-11-22 14:18:08 följande:
    Det du skriver har inget med mitt inlägg att göra. Jag gav Andrea en artikel som refererar till OECDs uttalande. Det var inte en uppmaning om ny rappakalja från dig. Ditt strategibabbel kan du väl fortsätta ta med dem som redan orkat 22 rundor med dig om strategier och mål.

Det är just den jag kommentera, så tog jag AB´s och svarade.

Vi har valt en helhetsbild av COVID-19, där vi ska hålla tillbaka skador på alla ställen, inte bara de som blir sjuka i fokus här i Sverige och detta har vi vetat om sedan i mars april.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-22 14:28:34 följande:
    Den samlade bedömningen ger oss en ihopfälld forskningssolfjäder. Det finns helt enkelt ingen problematik kring maten.

Du har inte det svar jag efterfrågar, jag efterfrågar detaljer.

Så länge det inte läggs fram en forskning som säger man kan stå och hosta på maten och ingen spridning sker, så förblir det en problematik.
    Sen hur stor den är, det är vad detaljerna är till för.

Du har inga berättar du för mig.

• klyban
    pyssel skrev 2020-11-22 14:30:20 följande:
    "Vi", kan man använda om man identifierar sig med FHM och stöder alla beslut. Du behöver inte inlemma mig i ditt "vi", vilket du gör när du citerar mig. Ta ditt "vi" med andra än mig, är du vänlig.

Kanske man inte vet vad strategin är, vi vet dock att vi valde denna strategi då smittspårning inte längre gick upprätthålla då smittan var redan för omfattande och ifrån andra länder än det pratades om då.
    Denna rapport ändrar inget av detta, och är en direkt återspegling av strategin som väljer att tänka på mer än en detalj som skadar.

Vi har valt denna strategi då den är mest hållbar om man lyft blicken och ser alla problemen.
    Detta har vi diskuterat många ggr innan och exakt varför, och av någon anledning så vill man inte kännas vid detta.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-22 14:34:25 följande:
    Jag tycker det är jättebra att man har tagit fram underlaget och sedan behövs en fortsatt diskussion om vad det egentligen betyder. Att man snabbt kommer ner till under r1, till exempel. Den som testar mindre får ju snabbare resultat än den som testar mycket, säger Anders Tegnell

Vilket märkligt uttalande.

Serietestarna kanske inte hamnar överst på de som de testar först, utan att man tar förstagångstestar först.
    Inte vet jag, men det är en sak det kan betyda.

Och det är väl rätt bra, och lite dåligt kanske, då en dag har de COVID-19 kanske.

• klyban
    pyssel skrev 2020-11-22 15:02:01 följande:
    Men för fan, Klyban. Vi, har INTE diskuterat detta. Sluta med dina sjuka trakasserier om vad VI har diskuterat och dina lögner om vad JAG har skrivit med din referens till vad "man" vill kännas vid. Hade du betett dig så här som t ex min kollega så hade du suttit så in i helvete pyrt till. Du hade haft så många polisanmälningar på dig för både förtal och trakasserier.

Vi har diskuterat detta många många gånger.
    Detta är strategin vi valt och är en fungerande strategi då vi tänker på alla som kan tänka sig bli skadade av åtgärder man gör.

Som du förstår, även de som inte får viruset är viktiga i strategin vi har.
    Hade vi inte haft den extremt höga initiala smitta vi hade, så hade strategin troligtvis sett annorlunda ut idag.
    Man måste lyfta blicken och se helhetsbilden där, och gör man inte så berättar man att vissa har ett högre värde och andra har ett lägre värde.

• klyban
    pyssel skrev 2020-11-22 15:15:42 följande:
    Nope. Det har vi inte.

DÅ får du börja läsa ifrån början då.

Faktum kvarstår dock, VI valde denna strategi pga smittspårningen gick inte upprätthålla, då vi fick en massiv initial smitta i landet och ifrån andra ställen än IT och Kina.
    Och IT strainen tryckte vi tillbaka rejält, samtidigt det förekom andra strains som vi inte ens var medvetna om var så omfattande.

Då valde vi denna strategi vi nu har, som har valt och göra åtgärder som tänker på så många områden som möjligt.
    Då i en pandemi är det fler som kan skadas av annat än just bara viruset.
    Sånt måste vi tänka på, annars förstår man inte strategin vi har.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-22 15:26:57 följande:
    OECD tittade inte på strategier, bara resultaten av strategierna, och resultaten var dåliga. Ett av resultaten var att Sverige inte varit bra på att minska antalet patienter på IVA. Och, om Rtalet går ner, håller man smittan nere, så förstår inte vad du menar där. 
    Det är vad denna strategi betyder och återfinnes i statistiken och med ett öppnare samhälle och med en mer öppnare ekonomi.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-22 15:32:24 följande:
    Vi vet redan att den solfjädern är ihopfälld. 

Jag har ingen aning om vad du pratar om och jag vet inte vad det du skriver som jag markerat i fetstil betyder. Men Tegnells argument är märkligt med tanke på att Sverige kom igång väldigt sent med testning i någon större skala. 

Som du förstår, jag efterfrågar detaljer och dessa har du inte har det visat sig.
    Men om du kommer med en forskning som berättar en COVID-19 smittad kan hosta på maten och ändå inte
    bli smittad, ja, har vi ett svar i detaljerna och det saknas nu.
    Och att nått är hopfällt enligt dig, betyder inte jag vet vad det säger och detta är vad jag efterfrågar.
    Uppenbarligen har du inget som hjälper mig i frågan, det var ju den detaljen då.

Och jag som inbilla mig att Tegnell pratade om folk som testade sig en gång, och folk som testade multipla ggr.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-22 15:39:24 följande:
    Det han svarade syftade ju verkligen till artikeln som du länkade. Precis den punkten som jag också tänkte på: Sverige hade inte som strategi att sänka R-talet så snabbt som möjligt utan att hålla smittan nere på längre sikt.

Det är egentligen inte alls förvånande att det tar längre tid att sänka smittan för Sverige. Det hör till Sveriges strategi att inte göra drastiska nedstängningar av hela samhället, vilket förstås kan sänka antalet smittade snabbare. Men i länder så som Italien, Israel, m.fl. har man ju egentligen haft fler än två vågor. Många länder har haft minst tre. De får ner smittan snabbt, sen går folk tillbaka till ett ganska normalt liv och då börjar nästa vågen. Inget nytt. 

Exakt och att statistiken återspeglar just detta.

Och vi har även sagt innan att det är endast vaccin som kan ändra nått, och den chansningen vill man inte ta.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin