• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2020-11-19 18:22:45 följande:
    Så när du påstår att jag är besatt av och kär i dig så diskuterar du ämnet?

Jag håller som sagt inte med dig om dina åsikter om AndreaBDs "saklighet" och påstådda "större perspektiv". Jag tycker inte att du är saklig heller.
    andreaBD är mycket saklig.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-19 18:29:05 följande:
    Återigen denna referens till antropologen i Lund som får stipendium av svenska staten och skriver om svenskt feministiskt perspektiv på global hälsa och vitt skiftande ämnen .... ja ja ....

Dock berättar ytterligare personer kommit fram till samma sak, och denna misinformation man sprider.

Ta bara en sak som flockimmunitet, vi har ingen och har aldrig haft.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-19 18:49:44 följande:
    Tycker du ja. Jag gillar inte hennes, eller dina, personangrepp.

Saklighet är som den är om COVID-19 och just saklig.
    Och genom saklighet så vet vi att vi aldrig haft en flockimmunitetsstrategi, men väl en förutsättningslös diskussion om den har de haft.

• klyban
    Padirac skrev 2020-11-19 19:13:25 följande:
    Så de 6 narrativ om 'misinformation and de-contextualization' hon presenterar anser du inte vara direkt fel?  Utan att det ligger någonting i det i någon grad?

Den studien reflekterar faktiskt en hel som avhandlas i tråden som desinformation.

Denna med flockimmunitet är rätt galen faktiskt, och speciellt som att det bara förekommer i fantasin att vi Sverige har en flockimmunitetsstrategi.

Och detta efter HUNDRATALS upprepningar av vilket som är vår faktiska strategi.

• klyban
    K Markatta skrev 2020-11-19 20:19:29 följande:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tusen-sto...

Tusen stockholmare kan ha fått fel provsvar

Ungefär tusen PCR-prover som tagits som drive in-tester i regionen kan ha gett felaktiga resultat. Många av de tusen personerna med negativa provsvar har förmodligen burit på smittan.

Tyvärr är det ALLTID ett problem med test, då testen är utformande att inte bli positiva av misstag.
    Sen verkar viruset inte alltid visa sig med symtom, och det är en bra fråga varför man kan missa en del som är positiva.

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-20 10:31:38 följande:
    thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccina...

Luftburen smitta har observerats i inomhusutrymmen med dålig ventilation. I vissa fall hade den insjuknade personen dessutom andats kraftigt, till exempel sjungit, skrikit eller talat med hög röst.

I Finland har det talats mycket om att risken för smittspridning är högre när den smittade sjunger eller skriker.

Eftersom FHM inte riktigt vill kännas vid vare sig presymptomatisk eller luftburen smittspridning, så är det förståeligt att just den här risken inte har lyfts fram i Sverige.

Ledsen för din skulle, coronaviruset är fortfarande inte om klassat till vara ett luftburet virus.
    Inte om man ska korrekt återge virusets beskaffenhet och med dessa ord.

Och det är fundamentala skillnader mellan de två sätten det sprids på, mässlingen, TBE och vattenkoppor är luftburna smittor.
    COVID-19 är än idag klassad som en droppsmitta, innan den omklassningen av vetenskapen så förblir COVID-19 ett virus som inte är luftburen.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-20 10:51:26 följande:
    Om verklighet och karta inte matchar så är det kartan som gäller.

Betyder detta inlägget att du säger att Coroanviruset är en droppsmitta och INTE en luftburen.
    Det är fundamental skillnader mellan dessa två sätt.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-20 13:41:39 följande:
    Kanske sanningen ligger däremellan, att en superspridare sprider desto mer vid ett event där folk är relativt tätt packade under en längre tid och där luftväxlingen är usel, t ex inomhus.

Om institutet hade rätt så borde i stort sett varje event bli ett superspridarevent - för nog finns det nästan alltid någon som är smittad där. Jag tror det behövs en superspridare också.

Där har vi faktiskt väldigt bra exempel, som tex Barrets HD-fest som smittade ned stora delar av vita huset.

Och smittspriadarralliesna trumpen hade, där man såg explosioner av utbrott i dess svans.

Har vi i Sverige någon tydlig superspridare event?

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-20 14:50:01 följande:
    Tydligen det på Gotland (eller om det var Öland) där samtliga utom två immuna blev smittade och sen var det någon fest i Nacka i pandemins inledning. Det finns säkert åtskilliga fler.

Kanske pandemin drivs av de få procenten superspridare medan övriga smittade inte är särskilt smittsamma, ja om man inte kommer nära dem under en längre tid. Jag lyckades själv smitta ner min familj, om det nu var corona vi hade.

Det låter nästan som om mat eller dryck var kontaminerat på den festen på Öland och med tanke att alla blev smittade utom de immuna.

Det krävs nog en hel del att inte smitta sina familjemedlemmar.
    Man man kan ju göra en del med maten och bara har varmt mat, men med en toa kan det var jobbigt och speciellt om man är 3-4-5 i familjen eller mer.

Och sen är den stora frågan, klarar familjemedlemmar stanna på sin palts, det låter som att man inte skulle klara ens om man verkligen ville.
    Ett hus kanske, lägenhet inte så mycket känns det som.

Hade ni kraftiga symtomer alla COVID-19 eller var det mer av det diffusa slaget?

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-20 17:08:34 följande:
    Jag trodde att man inte kunde få det genom mat eller dryck? Eller finns det undantag? 

Jag vet inte, men nått måste ha fixat så att alla fick det.
    Någon gemensam nämnare förutom att någon var smittad tycker man borde finnas.

Men det måste väl finnas en del mat som kan bli kontaminerade.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin