• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-18 22:27:56 följande:
    Eftersom de/Tegnell valde strategin flockimmunitet i början utifrån 3 alternativ, enligt ett mejl. 

Man kan också uttrycka sig, för att inte få folk ta det så lättsamt, nåt i stil med att nu gäller det att trycka ner kurvan och spridningen så mycket som möjligt.Då blir det inga missförstånd, för det är inte bara jag som undrat kring "låg spridning" som de ofta nämnt.

Där man hade en förutsättningslös diskussion, i en sådan stöter man blöter även saker som inte ens är aktuella och jsut för se vad som är vad.
    En klassisk metodik att komma fram till nått.

• klyban
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-18 22:58:49 följande:
    Läs igen vad jag skrivit... Tengell säger att WHO inte sagt att Sverige ska införa munskydd. WHO har inte sagt, det men indirekt säger de det.

Vi rekommenderar alla länder med omfattande spridning av viruset att använda munskydd i de sammanhang där spridningsrisken är hög" så svarar Världshälsoorganisationen, som inte vill peka finger åt Sverige. Men slutsatsen är ändå tydlig, munskydd fungerar och bör användas, enligt WHO.

Det är en språksak, och man ser en klar skillnad mellan säga och rekommendera.
    Och du berättar också att du är medveten om skillnaden genom "indirekt".

• klyban
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-18 23:01:49 följande:
    Det finns mycket mer som tyder på att de valt den vägen. Särskilt alla döda vi fick i Sverige jämfört med övriga nordiska länder.

Detta vet vi redan varför vi fick, och den höga initiala smita vi hade som inte våra grannländer hade eller fick.
    Dock har vi aldrig haft en flockimminitets strategi.
    Om du vill veta vad vi har för strategi, så kan du börja titta på PK början av året, sen kan du titta och titta och åter titta, och se hur man upprepar vad vår strategi är.

Det mest intressanta är om vi hade haft en flockimmunitetsstrategi, så är det den sämst genomförda strategin i världshistorien.

Men ändå vill ni lyfta en strategi vi inte ens har, vad beror den agendan på, undrar då ni säger saker som inte ens existerar som strategi.
    Och allt man har är när man som FHM har en förutsättningslös diskussion om olika saker, där man tar upp alla vinklar man kan hitta.
    Vad beror det på att du inte förstår vad de håller på med, eller är det ett problem för ditt narrativ och att det är orsaken till att du upprepar en strategi vi inte ens har i Sverige?

Vad ger dig och prata om nått vi inte ens har som strategi?

Pope Joan II skrev 2020-11-18 23:03:57 följande:
    Det gick som jag trott, men du verkar nöjdare. Det har förmodligen med utgångsläget att göra.

Det är dock två parametrar med munskydd som inte går att ignorera.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-18 23:52:07 följande:
    Det finns folk till allt. En del försvarar Tegnells strategi.
    FHM strategi menar du, och den är ju då inte flockimmunitet.
    Anonym (.) skrev 2020-11-19 00:25:35 följande:
    Fundera lite på var i den här grafen allmänt påbud om munskydd hamnar.
    En sak saknas, och att kunskapen är delad.
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-19 00:22:20 följande:
    Skriver du alltid så när du får slut på argument Drömmer i all välmening.

Hur kan det vara slut på argument och när vi inte ens har en flockimmunitet som strategi?
    Det är du som argumenterar för nått som inte ens finnes som strategi.
    Och om flockimmunitet var en strategi, så är det den sämst genomförda N Å G O N S I N!

Och det är omöjligt och ha slut på argument och när man pratar om den faktiska strategin vi har i Sverige.

Visst är det lustigt hur det blir till att du pratar om dig själv där, enda skillnad är att ditt argument har aldrig ens funnits som en strategi.

• klyban
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-19 00:29:17 följande:
    Tegnell är en av de som leder det, en av de högst anställda, inte bara en anställd. Han har nog en hel del att säga till, om inte det mesta.

Varför berättar du att du inte vet hur en myndighet arbetar?

Vi vet alla att Tegenll har ett större ansvar än de flesta i FHM, dock så kommer man fram till saker genom diskutera förutsättningslöst och stöter och blöter även saker man inte ens funderar på att göra.
    Men visst är han den som har ett större ansvar, men det betyder ändå inte det du försöker göra.
    Man ställer sig frågande till din misinformation.

Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-19 00:34:13 följande:
    Nej jag ska inte lista dem. 

Allvarligt, vi borde ta och göra nåt vettigare än sitta här och prata om nåt som inte leder nån vart alls. 

Det blir så när du tar upp nått som vi inte ens har.

Det är ingen som vet varför en del av er ylar om vi har en flockimmunitet, då det berättar man inte har några direkta kunskaper om vad som skett i frågan.
    Visste du om att FHM har upprepat den Svenska strategin varje PK jag sett, har du ens sett en PK?
    Eller hur kommer det sig du missat vad den Svenska strategin är?

Anonym (Proctor) skrev 2020-11-19 01:17:13 följande:
    Varför citerar du mitt inlägg när du inte klarar av att svara på det? Här kommer inlägget igen. Du behöver inte svara, men då kan du låta bli att citera. Om du vill diskutera förvaltningmodeller föreslår jag att du startar en egen tråd om det. Vi hoppas på många deltagare, haha. 

Haha, FHM har väl inte tagit något ansvar överhuvudtaget.

Men vem är då ansvairg?
    - Nä, du vet. Vi är lite agila. Man kan säga att ingen tar ansvar.

Och vem styr dig?
    - Ja, vem kör? Det är ju jag som kör (Långben på julafton)

Nästan 100 döda på ett dygn nu. Är det kanske dags att erkänna att detta är en skandal som inte stannar vid Estonia gånger 6?

Vi ska inte hacka på personer. Vi ska hacka på de som gjort dessa personer möjliga. En del har förmågan att sätta sig på andra, förminska och vägra lyssna. Då kan det bli så här.

Vad gäller strategin så skrev jag ju att den är dålig. Frågor på det?

Faktum kvarstår, vi har ingen flockimmunitetsstrategi oavsett, det hade man vetat om man hade tittat på något av de hundratalet PK som man upprepat den i.

Finns inget dåligt med en strategi som går ut på att IVA-platser ska alltid vara tillgängliga.
    Och där har man lyckats till 100%, och nu får se vi se om den lyckas igen.

Anonym (Proctor) skrev 2020-11-19 01:19:12 följande:
    Myndigheten är bara rådgivande, men du kommer ju inte kritisera regeringen hur stora misstag de än gör.

Det är inte regeringen som har ansvaret på det sättet, de har ingen kompetens att hantera smittofrågor.
    Dock är de stödjande till FHM beslut och rekommendationer.
    Kan det vara så att du inte förstår hur Sverige är uppbyggt med sina myndigheter och hur ansvar fördelas?
    Undrar ärligt, då dina svar inte riktigt reflekterar hur Sverige fungerar, elelr ja, inte alls stundtals.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-19 09:08:07 följande:
    Tack för länken. Det var ju en bra analys.

Såg den med, och den pekar ju exakt på problemen med den misinformation man ger.
    Som tex att vi har en flockimmunitet, upprepar samma fel om och om inge, och samtidigt man klart och tydligt berättat vad strategin är i varje PK jag sett.

Det man funderar på mest, vad är det som driver och säga ett fel om och om igen.
    Vad finns bakom dörren där undrar jag, för detta är krafter som bara sadlar om och hoppar till nästa misinformation.
    En ovanligt intressant studie om vad som sker i Sverige och denna falang som väljer misinformation framför fakta som att vi har ingen flockimmunitetsstrategi.

Sen tror dom en förutsättningslösdiskussion och där man diskuterar just flockimmunitet BETYDER att man har en flockimmunitet.
    Fast än strategin är ett galet fiasko, finner det intressant att de säger emot sig själva.
    Men det är ett segment som inte är direkt intresserade utav att ha en saklig diskussion.(Och det är nu man vill prata om annat.)

FDFMGA skrev 2020-11-19 09:16:06 följande:
    Hmm, andelen döda - annars kunde man ju tänka sig andelen smittade, men det är klart - den som är död är ju garanterat immun.

Ja, utifrån andelen döda är den pangdemiska tanken att detta är ett mått på graden av flockimmunitetsstrategi ett underbetyg till Sverige. Från att vid sidan om Belgien - och deras strategi att med hjälp av lockdown och munskydd sprida smittan effektivt - ha toppat flockimmunitetsligan har Sverige sjangserat högst väsentligt och tvingats se sig omsprungna att ett helt gäng länder och numer ligger vi inte ens på 20-i-topp-listan.

Om vi har flockimmunitet, så är det den sämst genomförda strategin någonsin skulle jag gissa.
    Definitivt en av de sämsta genomförda.
    Tur är det då att FHM inte ens förordar en flockimmunitet, annars vore vi en knipa med ett sånt gravt misslyckande med den strategin.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-19 10:20:31 följande:
    Så när det visas en bild på människor i munskydd, då är den rättvisande och det finns ingen anledning att tro att den fotad på något särskilt sätt? Medan en trängselbild från en buss i Sverige där munskydden lyste med sin frånvaro förstås var manipulerad? Måste vara!

Jag säger då det. 
    Ja, en bild var.
    Pope Joan II skrev 2020-11-19 10:28:52 följande:
    Mm, så klart kan du det. 

Nåja, vi får väl hoppas att de i alla fall inte är ute och trängs med munskydd och symptom, eller hur. 
    Man ska stanna hemma med symtom även om man använder munskydd.
    FDFMGA skrev 2020-11-19 11:50:46 följande:
    Skulle inte förvåna mig om man proklamerar ett munskyddstvång inom kollektivtrafiken. Jag tror inte att detta i så fall skulle göra någon större skada mer än möjligen på sikt i och med att det skulle innebära att SL och moderatstyret kan fortsätta att ratta mot trängsel inom kollektivtrafiken.

Låter som ett rätt troligt scenario längre fram, och speciellt när de döda ökar till sin maxnivå som ser ut och bli om ~2-4 veckor.

Det är dock skumt att man fokuserar på en enda punkt i munskyddsfrågan, och inte vill tala om alla saker som är till nackdel för munskyddsresonemanget.
    Ett tag lyfta man ju bara statiska test, med 100% kontroll, precis som en del inte riktigt greppar att det är människor och att handhavande och psykologin är också stora parametrar.

Vad menas med ...ratta mot trängsel...?
    Och deras syfte då med det också.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-19 13:58:27 följande:
    Jag tycker inte att det "brukar ta stopp för honom". 

Du har skrivit och skriver mängder med inlägg som jag inte uppskattar. Tar du någon särskild hänsyn till det? Det har jag i sådana fall inte märkt. Jag tycker förresten att det var och är upprörande att du gjorde som du gjorde, och det är inte jobbigt alls att påpeka det. 

Jaja, du vet precis du. Själv nyttjar jag inte kollektivtrafik, gjorde det inte innan utbrottet av Covid-19 och kommer inte att göra det heller, men det finns förstås enormt många som har åkt buss och som vittnat om den trängsel som sågs på den bild som du resolut och utan prut avfärdade. Så jag kan inte se varför just dina erfarenheter av en gata i Köln skulle ha större bärighet än andras erfarenheter av hur det ser ut på svenska bussar. 

Att mobba någon är aldrig okey, frågan är varför du gör det igen.

Pope Joan II skrev 2020-11-19 13:58:27 följande:
    Jag tycker inte att det "brukar ta stopp för honom". 

Du har skrivit och skriver mängder med inlägg som jag inte uppskattar. Tar du någon särskild hänsyn till det? Det har jag i sådana fall inte märkt. Jag tycker förresten att det var och är upprörande att du gjorde som du gjorde, och det är inte jobbigt alls att påpeka det. 

Jaja, du vet precis du. Själv nyttjar jag inte kollektivtrafik, gjorde det inte innan utbrottet av Covid-19 och kommer inte att göra det heller, men det finns förstås enormt många som har åkt buss och som vittnat om den trängsel som sågs på den bild som du resolut och utan prut avfärdade. Så jag kan inte se varför just dina erfarenheter av en gata i Köln skulle ha större bärighet än andras erfarenheter av hur det ser ut på svenska bussar. 

Inte i den manipulerade bilden, den saken är 100%.
    Tycker det är intressant andreaBD uppfattar jag som ärlig och saklig, och gärna svarar på det mesta och utan att skämmas för sina misstag.(Utan att skämmas, det betyder då att man delar med sig av sina misstag och även förstod det tokiga i det i efterhand, sen väljer du att mobba andreaBD i det senare läget och det är inte snyggt av dig.)

Därför är det enkelt att komma fram till saker som med andreaBD, då hon vill just detta och besitter inte en konfimeringsbias med förhastade och felaktiga slutsatser på bristfälligt material då man exkluderar material som inte massar ens narrativ.

Det i sig betyder inte att det kan bli fel någon gång, utan det beskriver en faktaburen person som väljer att titta i alla vrår innan hon öppnar munnen.
    andreaBD lyfter helt enkelt blicken och tittar på mer en punkt i en fråga.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-19 16:53:02 följande:
    Jag vet inte vad du menar med "Ja, en bild var". 

Varför berättar du det för mig? Jag vet att man ska stanna hemma om man är ens det minsta sjuk och har därför inte varit ute och knatat i matbutiken med symptom och munskydd. 

Varför mobbar och trakasserar du mig? Du förföljer mig i den här tråden och i andra trådar och i privata meddelanden. Du påstår att jag är besatt av och kär i dig och annat mycket bisarrt. 

Jag delar inte dina åsikter om AndreaBD. Inte på någon punkt. 

Det betyder en bild var manipulerad.

andreaBD är för saklig och ser frågan i ett betydligt större perspektiv.

Att diskutera ämnet är inte att mobba, mobba är när man trycker ned någon du gjorde innan och UPPREPADE ggr.
    Och nu nyss igen.

Anonym (man) skrev 2020-11-19 17:14:01 följande:
    Och såhär ser det ut i Sverige UTAN mask, är det bättre tycker du?

Och inte nog med det, trängseln ÖKAR, totts de nya råden. Tycker du det verkar som att råden hjälper?

Det man ser är en viss distansering, men visst är det ett problem.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-19 17:35:45 följande:
    Jag kanske ska förtydliga mig.

Den fanatiska tron på munskydd vore nästan skrattretande om inte så många människor hade drabbats av konsekvenserna.

Jag kan förstå att man kan tycka att munskydd är bra och kan skydda. Men hur är det möjligt att en före detta statsepidemiolog indirekt kan uppmana till att man ska hoppa på en fullsatt buss om man har munskydd på - för det var ju just det hon gjorde.

Själv anser jag i likhet med FHM att man ska undvika trängsel oavsett om man har munskydd eller inte.

Ja, speciellt med den erfarenheten man har världen om munskydd.

Distansering är det överlägsna bästa sätter har vi lärt oss här i Sverige och man lyckas bevisa det med.
    Men det finkar ju inte om folk tror munskydd är räddningen och man ger upp distansering.
    Intressant bild ovan där man visar personerna har avstånd när de går på, det talar ju inte för ens sak precis.

FDFMGA skrev 2020-11-19 17:28:37 följande:
    Ratta mot trängsel.

Själv brukar jag antingen promenera, cykla eller också ta bilen om jag ska någonstans, så jag har inte kunnat bilda mig en egen uppfattning om hur mycket trängsel det är i kollektivtrafiken, men jag finner ingen anledning att ifrågasätta rapporterna om att det stundtals är trångt. I mångt och mycket är trängseln en ekonomisk fråga, vem minns inte hur SL drog ner på turerna i pandemins början av ekonomiska skäl.

Som professor Lötvall förkunnar så kan man tillåta mer trängsel om man inför munskyddstvång, det vill säga ett munskyddstvång ger stöd för de politiker/tjänstemän som anser att det kostar för mycket att köra med halvtomma bussar och tåg - alltså stöd till tankar om att ratta (bussarna) mot mer trängsel

Eller som den bittra opportunisten Annika Linde sa nyss på Ekot "om du stått och väntat på fem fulla bussar eller ett antal fulla tunnelbanevagnar, då hoppar du på ändå".

Jag tycker till skillnad från Annika Linde att man inte ska behöva se fem fullsatta bussar i rad.

Jag undviker kollektivtrafiken då jag inte måste åka kollektivtrafik.
    Det rätta borde vara införa tätare turer där det går.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin