• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 17:15:32 följande:
    Alltså, hur går detta citat av dig ihop med ditt påstående till mig i ett annat inlägg där du skriver att ni har det så himla bra ihop och att du inte alls snackar skit om din man, att du inte har nån anledning att lämna honom.

Anledningar att hata barn hittar du däremot.
    Visa mig det inlägget.

Visa mig även inlägget där jag säger att jag hatar barn. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 17:16:58 följande:
    Isåfall borde du se och lära av hans ex som både hade sunt förnuft, föregick med gott exempel gentemot sina barn och visar genuin oro när hennes barn far illa...
    Har inte du ett samtal till soc att ringa? Det verkar vara en hobby du har. 
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-03-10 16:41:22 följande:

"pappan hamnar i kläm" mellan två rivaliserande kvinnor, skriver du. Det är väl lika sant att pappor utnyttjar situationen för att smita allt ansvar och låter kvinnorna sköta jobbet? Du verkar projicera din egen situation på alla bonusfamiljer.

Ja, det är inte lätt att vara man idag...nej men skämt åsido så vill jag vara tydlig med att ALLA styvmammor inte upplever dessa problem. Det beror helt på situationen, hur den första separationen hanteras m.m.
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-10 16:48:53 följande:

Nej det tycker jag inte, det är samma floskler nu som då. I alla fall från de som aldrig provat bo med andras ungar.

Men en sak som jag upptäckt är att de som till synes lever som en familj och allt verkar funka bra, frågar man henne hur hon tycker det funkar så svarar hon bra. Sedan när man pratar mer och hon inser att jag inte trivdes och jag och barnen tolererade varann, inte mer än så. Då kryper det fram att hon egentligen inte heller trivs, utan känner sig utnyttjad eftersom hon inte får något tillbaks. Så många vågar inte va uppriktiga med hur dom känner. 

Det ser man ju bara här på forumet, jag gillar inte särkullarna något nämnvärt men skulle aldrig visa det utan agerar artigt och korrekt mot dem, som man gör mot en arbetskamrat man inte gillar. På vissa verkar det som om dom tror att man släpar ut ungarna nakna och ger dem spöstraff.

Själv skulle jag aldrig förvänta mig att en ny partner skulle genuint älska mina barn så som jag gör. Jag anser att det räcker att han är artig mot dem, jag skulle heller aldrig förvänta mig att han skulle börja leka förälder.

Intressant. Jag har själv känt att andra styvmammor, tex min egen, har börjat öppna upp sig inför mig efter att jag själv blev styvmamma. Som en hemlig klubb. Innan så verkade allt i bonusfamiljen hos väninnan så fint och bra, men om man diskuterar ett tag så kryper annat fram. Jag håller med om att många verkar känns sig utnyttjade i situationen. Samt att det är ett sådant tabu att inte älska sitt sitt barn pga Elaka styvmodern-stämpeln så att de flesta kvinnor håller tyst.
  • Tappadstekspade
    Anonym (Idioti) skrev 2020-03-08 18:55:04 följande:

1. Om mannen i fråga curlar sina tidigare barn, skaffa inte barn med honom.

2. Om du inte vet ännu om han curlar sina tidigare barn är det för tidigt i relationen att ens fundera över gemensamma barn.

Klockrent recept för att slippa starta några löjliga uppror.

Haha. Har du verkligen tänkt igenom punkt 2? Om han är en pappa som inte curlar sina barn blir det ju aldrig några barn med den nya eftersom det enligt dig är för tidigt att skaffa barn så länge han inte curlar ungarna. Smart resonemang, Anonym (Idioti). =D
  • Ess
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 17:32:28 följande:
    Intressant. Jag har själv känt att andra styvmammor, tex min egen, har börjat öppna upp sig inför mig efter att jag själv blev styvmamma. Som en hemlig klubb. Innan så verkade allt i bonusfamiljen hos väninnan så fint och bra, men om man diskuterar ett tag så kryper annat fram. Jag håller med om att många verkar känns sig utnyttjade i situationen. Samt att det är ett sådant tabu att inte älska sitt sitt barn pga Elaka styvmodern-stämpeln så att de flesta kvinnor håller tyst.
    Hon har väl inte vågat säga något innan för att hon varit rädd att du skulle ta det som kritik mot dig själv. Men nu när du själv upplever problem så kan hon också öppna upp och prata om dem.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 17:04:53 följande:

Han är definitivt ett problem, ja. Även hans ex och hans barn. Som han inte hanterar. Menar du att jag inte får lov att beskriva att hans ex strulade med samarbetet? Menar du att jag ska beskriva att min sambo tog inte tag i problemet när hans ex strulade med samarbetet vilket i sin tur påverkade mig som var höggravid? 

Nej, du kan beskriva att hans ex strulade, men det är fortfarande inte hon eller deras barn som har ansvaret för att du drabbas, utan din partner som inte sköter sina åtaganden gentemot dig. Han, som var flerbarnspappa (eller i allafall hade minst ett barn tidigare) är den som skulle låta dig vara förstagångsförälder. Han skulle ta ansvar för sina barn och umgänget med dem likväl som det var hans ansvar att ta hand om de problem exets handlingar orsakade. Hans ansvar gentemot sina äldre barn är lika stort som gentemot de yngre. Det betyder inte att det kommer att kunna bli någon millimeterrättvisa eftersom de växer upp med så olika förutsättningar, men han har ansvaret att hantera det.
  • Anonym (styvunge)

Gud vad glad jag är att mina föräldrar älskar mig, respekterar mig, ställer krav på mig och tar hand om mig, vare sig de är mina biologiska eller bonus, alla 5. Även om jag är en strulig, elak och jävlig tonårsunge. Stackars, stackars allihop när jag var 15. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 17:04:53 följande:

Han är definitivt ett problem, ja. Även hans ex och hans barn. Som han inte hanterar. Menar du att jag inte får lov att beskriva att hans ex strulade med samarbetet? Menar du att jag ska beskriva att min sambo tog inte tag i problemet när hans ex strulade med samarbetet vilket i sin tur påverkade mig som var höggravid? 

På vilket sätt påverkade ett ex och barn som du totalt skiter i dig pga att du var höggravid?

Du låter mest som en bitter o h svartsjuk tant som letar fel på mannens första kärlek.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Emma) skrev 2020-03-10 18:19:23 följande:
    På vilket sätt påverkade ett ex och barn som du totalt skiter i dig pga att du var höggravid?

Du låter mest som en bitter o h svartsjuk tant som letar fel på mannens första kärlek.
    Du låter mest som en bitter, vad ska vi tro, ett styvbarn en gång i tiden, eller är du en som skilt dig och nu hatar du allt vad "bonusmammor" heter? Ni brukar ha en tendens att dras till såna här trådar och kasta en massa skit. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret