• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 16:10:16 följande:

Det är ju för att du inte själv känner till vilka problem som kan uppstå. Och du vill ju att det ska förbli så, vi ska hållas okunniga om vilka problem som kan uppstå i en ombildad familj. Du vill att vi ska fortsätta tro att om vi bara lägger manken till så kommer inte de där problemen att finnas, och att vi visste precis vad vi gav oss in på och att vi ska skylla oss själva. Det är där du är med det som du känner till. Och det räcker inte.

Mvc och bvc skulle med väldigt enkla medel kunna fånga upp kvinnor i riskzonen om de bara ville utbilda sig. I Stockholm finns det bvc som delar ut ett telefonnummer till kvinnor som får barn inom ombildade familjer. Det är ju bra att de har kommit så långt. Så var det inte där och då jag fick barn. 

Är det sant? Framsteg! Jag gissar att det här kommer att vara allmän kännedom om några år.
  • KKarate
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 15:56:54 följande:
    Eller hur?! Visst är det lysande? Och det bästa av allt är att det här upproret går inte att stoppa. Styvmammor håller inte tyst längre, oavsett Elaka styvhäxe-stämpeln. Hela fenomenet med s.k. bonusfamiljer och varannan vecka-liv är så nytt så att alla dessa nya problem måste diskuteras. Annars har vi en ny kvinna som lämnar.
    Ja men hur ska ni göra sedan, göra uppror mot er själva? Haha. Kul!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 16:10:35 följande:
    Det stämmer att det är pappan som bär huvudansvaret för att de nya relationerna ska sätta sig. Pappan hamnar ofta i kläm mellan sin exfru och sin nya kvinna. Tyvärr så är det många män som är rädda för att barnen från den första kullen ska välja att bo hos sin mamma mer och inte hos honom om han får exet mot sig. Det kan göra pappan konflikträdd och flat gentemot sitt ex. Sedan är det ofta så att ex-frun reagerar om/när pappan skaffar en ny kull med barn. Hon kan känna oro över sin kull med barn tex. I det läget så är det väldigt viktigt att pappan kan lugna sin exfru och samtidigt skydda sin nya gravida fru eller flickvän. Tyvärr är det ofta här som det fallerar. Kanske borde BVC fånga upp dessa pappor istället? Det är dom som har den svåraste rollen verkar det som. Och den primala driften att skydda sin avkomma är stark - båda kvinnorna kan vara oroliga och utåtagerande i en sån här situation fast av olika anledningar. Om pappan bara checkar ut i det läget så är det den gravida styvmamman som far illa.
    Ja, precis. Det är pappans ansvar men det är inte han som får ta smällen ifall han inte tar det ansvaret fullt ut. 

Jag tror också att det är en tuff roll att ha, som förälder, och som den som skaffar en ny familj, att hantera både sitt ex och sin nya kvinna som väntar barn. Icke desto mindre är det en roll han måste ta på fullt allvar och inte checka ut ifall den känns övermäktig. 

Jag håller med om att bvc borde fånga upp dessa män också. 
  • Anonym (Inga)
    KKarate skrev 2020-03-10 16:15:43 följande:

Ja men hur ska ni göra sedan, göra uppror mot er själva? Haha. Kul!

Några konkreta exempel: Upprorets mål är att det kommer till allmän kännedom att många kvinnor som skaffar sitt första barn med en man som redan har barn far illa. Att dom löper förhöjd risk att drabbas av förlossningsdepression. Blir det en allmän kunskap kring detta så kan BVC fånga upp fler gravida kvinnor i den här risksituationen. Det andra målet med mitt uppror är att lyfta på locket kring vanliga problem som styvmammor upplever: att de olika kullarna barn behandlas olika, tex. Många styvmammor håller tyst i sina familjer och undviker att lägga sig i styvbarnens uppfostran för att inte bli stämplade som Elaka styvmodern. Detta vill jag ändra på! Kul va?
  • Anonym (Inga)

288 inlägg, keep em coming

• Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 16:03:41 följande:
    Det är ju upp till din man att hantera, det är han som är flerbarnsförälder och skall hantera att han har barn med flera kvinnor. Du kan inte lägga det ansvaret vare sig på barnen eller hans ex. Hon har inget ansvar gentemot dig, det har däremot pappan till dina barn.
    Nej, hon har inget ansvar gentemot mig, och nu känner du ju inte till min historia, och jag tänker inte gå in på detaljer, men jag tror faktiskt att det var en poäng som hon ville få fram också. Jag kan ju naturligtvis inte läsa hennes tankar men på det sätt hon gjorde det så är det misstänkt likt en maktdemonstration. 

Även fast det är som du säger, att hon inte har något ansvar gentemot mig så är det likväl så att hon strulade med samarbetet när jag var höggravid. Att strula med samarbetet är inte att ta ansvar för sitt barn tillsammans med den andra föräldern. Så oavsett vad du anser att jag kan kräva för egen del så tror jag att du håller med om att det inte är okej att strula med samarbetet. 
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 16:35:24 följande:

Nej, hon har inget ansvar gentemot mig, och nu känner du ju inte till min historia, och jag tänker inte gå in på detaljer, men jag tror faktiskt att det var en poäng som hon ville få fram också. Jag kan ju naturligtvis inte läsa hennes tankar men på det sätt hon gjorde det så är det misstänkt likt en maktdemonstration. 

Även fast det är som du säger, att hon inte har något ansvar gentemot mig så är det likväl så att hon strulade med samarbetet när jag var höggravid. Att strula med samarbetet är inte att ta ansvar för sitt barn tillsammans med den andra föräldern. Så oavsett vad du anser att jag kan kräva för egen del så tror jag att du håller med om att det inte är okej att strula med samarbetet. 

Det är inte ok att strula, men det är din man som skall ta hand om det och hantera konsekvenserna. Drabbas du är det han som inte tagit sitt ansvar och då bör du lägga ansvaret där det hör hemma.
  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 16:10:35 följande:

Det stämmer att det är pappan som bär huvudansvaret för att de nya relationerna ska sätta sig. Pappan hamnar ofta i kläm mellan sin exfru och sin nya kvinna. Tyvärr så är det många män som är rädda för att barnen från den första kullen ska välja att bo hos sin mamma mer och inte hos honom om han får exet mot sig. Det kan göra pappan konflikträdd och flat gentemot sitt ex. Sedan är det ofta så att ex-frun reagerar om/när pappan skaffar en ny kull med barn. Hon kan känna oro över sin kull med barn tex. I det läget så är det väldigt viktigt att pappan kan lugna sin exfru och samtidigt skydda sin nya gravida fru eller flickvän. Tyvärr är det ofta här som det fallerar. Kanske borde BVC fånga upp dessa pappor istället? Det är dom som har den svåraste rollen verkar det som. Och den primala driften att skydda sin avkomma är stark - båda kvinnorna kan vara oroliga och utåtagerande i en sån här situation fast av olika anledningar. Om pappan bara checkar ut i det läget så är det den gravida styvmamman som far illa.

"pappan hamnar i kläm" mellan två rivaliserande kvinnor, skriver du. Det är väl lika sant att pappor utnyttjar situationen för att smita allt ansvar och låter kvinnorna sköta jobbet? Du verkar projicera din egen situation på alla bonusfamiljer.
  • Ess
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 15:47:06 följande:
    Har synen på styvmammor utvecklats något tycker du? Du har väl levt i en sån här konstellation länge?
    Nej det tycker jag inte, det är samma floskler nu som då. I alla fall från de som aldrig provat bo med andras ungar.
    Men en sak som jag upptäckt är att de som till synes lever som en familj och allt verkar funka bra, frågar man henne hur hon tycker det funkar så svarar hon bra. Sedan när man pratar mer och hon inser att jag inte trivdes och jag och barnen tolererade varann, inte mer än så. Då kryper det fram att hon egentligen inte heller trivs, utan känner sig utnyttjad eftersom hon inte får något tillbaks. Så många vågar inte va uppriktiga med hur dom känner. 
    Det ser man ju bara här på forumet, jag gillar inte särkullarna något nämnvärt men skulle aldrig visa det utan agerar artigt och korrekt mot dem, som man gör mot en arbetskamrat man inte gillar. På vissa verkar det som om dom tror att man släpar ut ungarna nakna och ger dem spöstraff.
    Själv skulle jag aldrig förvänta mig att en ny partner skulle genuint älska mina barn så som jag gör. Jag anser att det räcker att han är artig mot dem, jag skulle heller aldrig förvänta mig att han skulle börja leka förälder.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 16:40:35 följande:
    Det är inte ok att strula, men det är din man som skall ta hand om det och hantera konsekvenserna. Drabbas du är det han som inte tagit sitt ansvar och då bör du lägga ansvaret där det hör hemma.
    Jag har lagt ansvaret på honom, men vad hjälper det. Jag kan ju inte hålla en pistol mot hans huvud och tvinga honom att agera. Och han själv förstår ju inte hur mycket det påverkar mig när han väljer att inte agera. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret