• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 10:20:40 följande:

Bara om du är ihop med barnens pappa. Det är provocerande med "styvmödrar".

Har aldrig haft en negativ bild av bonusmammor innan jag upptäckte familjeliv.

Och ?styvmödrar? har jag aldrig hört en person under 90 säga tidigare.

Du gör dock ett bra jobb med att svärta ner bilden av bonusmammor.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 10:40:05 följande:

Jag fick också slita mycket på egen hand och blev sjukskriven för utmattning. Var inte heller en mamma med ork till mina barn. Pga situationen i styvfamiljen och konflikt med ex osv. Vi har gått i parterapi av och till sedan dess men det är svårt att reparera.

Synd att ingen gjorde en orosanmälan då du beskriver omsorgssvikt. Det finns hjälp att få.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-10 11:45:09 följande:
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 10:49:48 följande:
    Jag tycker det var svårt att säga ifrån till ett barn när inte ens pappan verkade våga säga ifrån till sitt barn. 

Och varför i hela friden flyttar ni då ihop med såna män då om situationen är så dålig från start? Varför hoppa in i en bonusfamilj och skaffa gemensamma barn fastän situationen med bonusarna inte fungerar? Det är ju en av grejerna ni borde ha insett innan ni satte er i bonussoppan. Det var ert ansvar.

Jag har umgåtts med andras barn i så lite tid som över en helg och ändå kunnat säga till dem. Utan problem. Och detta fastän jag varken är släkt med dem eller dejtar någon av deras föräldrar. Det är inte så jäkla svårt.
    Men det var alltså inte barn som du lever ihop med till vardags. Du spenderade en helg med dom. Menar du att du ska ifrågasätta mig? Du som inte ens har levt ihop med en man som har barn sen tidigare? 

Om du ska åka till Himalaya och bestiga berg, skulle du då ta råd ifrån någon som tycker att den är expert eftersom den har sett Himalaya på vykort? 
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 10:46:07 följande:

Pga att man blir kallad för Elaka styvmodern direkt när man säger ifrån. Se bara på vissa av svaren i den här tråden!

Knappast därför och det vet du också. Du blir kritiserad för att ni skriver att ni hatar barnen och har rätt till det, att det är så alla bonusmammor känner, att ni inte har ett vuxenansvar för alla barn i erat hushåll, kallar barn vidriga, odrägliga ungar osv.

Försök inte skriva om det.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 11:55:52 följande:
    Har aldrig haft en negativ bild av bonusmammor innan jag upptäckte familjeliv.

Och ?styvmödrar? har jag aldrig hört en person under 90 säga tidigare.

Du gör dock ett bra jobb med att svärta ner bilden av bonusmammor.
    Och där använde du ordet bonusmamma igen. Jag kallar mig inte bonusmamma. Du gör det. Jag är inte någons bonus, och jag har inget mamma-släktskap till hans barn. 

Du går in och tycker att du ska bestämma, både vad andra ska kalla sig. Och inte nog med det, du som påstår att du ser till barnens bästa, du tror att varje barn vill kalla pappas fru för bonusmamma. Det har du bestämt att dom ska göra. 

Du som verkar vara fast i 90-talet. Jag kan tala om för dig att dagens barn vill inte ha några nya föräldrar. De är nöjda med de föräldrar de har. Det passar alldeles utmärkt att slippa kalla pappas fru för bonusmamma. 

Du kan väl gå och undervisa i bergsklättring i stället. Eller nåt annat du inte är expert på. 
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 11:58:12 följande:

Men det var alltså inte barn som du lever ihop med till vardags. Du spenderade en helg med dom. Menar du att du ska ifrågasätta mig? Du som inte ens har levt ihop med en man som har barn sen tidigare? 

Om du ska åka till Himalaya och bestiga berg, skulle du då ta råd ifrån någon som tycker att den är expert eftersom den har sett Himalaya på vykort? 

Du och Inga mfl har ju dock inga problem med att skriva en massa skit om era partners exfruar trots att ni inte är i deras situation heller. Och ja, ?Karin?, man kan tänka på barns bästa i alla situationer, det är inte Rocket Science. Dessutom ska barnkonventionen bli lag nu. Intressant hur det skulle kunna praktiseras...
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 12:00:50 följande:
    Knappast därför och det vet du också. Du blir kritiserad för att ni skriver att ni hatar barnen och har rätt till det, att det är så alla bonusmammor känner, att ni inte har ett vuxenansvar för alla barn i erat hushåll, kallar barn vidriga, odrägliga ungar osv.

Försök inte skriva om det.
    Allt det där du skrev nu, det finns bara i ditt huvud. Kan du lämna tråden om du ändå bara ska skriva ned dina egna fantasier.

Ge lite experthjälp till nån om knyppling i stället. Där lär du inte skada några andra människor i alla fall. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 12:04:35 följande:
    Du och Inga mfl har ju dock inga problem med att skriva en massa skit om era partners exfruar trots att ni inte är i deras situation heller. Och ja, ?Karin?, man kan tänka på barns bästa i alla situationer, det är inte Rocket Science. Dessutom ska barnkonventionen bli lag nu. Intressant hur det skulle kunna praktiseras...
    Är du en sån där som tycker att Astrid Lindgren var pervers för att hon skrev Pippa Långstrump? Du hittar precis som det passar dig själv. 

Har du inget bättre för dig? Ingen knypplingskurs du kan ge? Någon annan experthjälp du kan ge till någon? Något som inte går ut på att du vill skada andra människor.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 10:40:05 följande:
    Jag fick också slita mycket på egen hand och blev sjukskriven för utmattning. Var inte heller en mamma med ork till mina barn. Pga situationen i styvfamiljen och konflikt med ex osv. Vi har gått i parterapi av och till sedan dess men det är svårt att reparera.
    Det är synd att det finns så många som vill tysta ned oss som har mått dåligt inom styvfamiljen. Jag tror att det är viktigt att nå ut till fler som mår dåligt. Undrar hur många kvinnor det finns nu som inte vågar sträcka ut en hand och be om hjälp för att de ser hur vissa tänker. 

Hur lång tid efter förlossningen fick du depression? Fanns det någon du kunde prata med om styvfamiljen under den tid du var deprimerad? 

Jag gjorde några tafatta försök att berätta men det fanns ingen som kunde nåt. Idag har jag till slut hittat någon som faktiskt är insatt i styvfamiljsproblematiken och vilken skillnad det är att prata med någon som faktiskt vet vad man pratar om! Jag fick mina barn för länge sen men det är något som jag behövde prata om hur många år sen det än hade gått. 
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2020-03-10 09:24:13 följande:
    Mitt barn riskerar inte att få in nån vidrig styvhäxa i sitt liv någonsin - som tur är!
    Och mina barn riskerar inte få fler halvsyskon, som tur är.
Svar på tråden Styvmamma-upproret