• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Vider) skrev 2020-03-10 09:06:20 följande:

Ojojoj Ess. Börjar insikten sakta trilla in? Har svårt att tro det dock efter att ha läst dina inlägg sedan år tillbaka.

Jag har inga barn. Dock träffar jag barn/ungdomar/unga vuxna i mitt arbete som tvingats växa upp med vetskapen om att de är oönskade. Att de som du säger ses som gäster hemma hos sina egna föräldrar. Hos de som sett till att de kommit till denna världen. Jag ser dagligen hur detta påverkar människor långt upp i vuxen ålder. Att du sen sitter och fortsätter försvara din rätt att passivt behandla din mans barn som pestsmittade råttor är inte ditt problem längre. Utan din mans barns. Din man är den absolut största förövaren här, såklart. Men du är medförövare och ni tillsammans kan pga er dumhet/okunskap/elakhet ha skapat så fruktansvärt mkt psykisk ohälsa hos dessa individer. Men det är förmodligen någonting du aldrig kommer erkänna/förstå.

INLED inte en relation med någon vars barns du inte kan involvera i ditt liv. Och inled INTE en relation med någon som uppenbarligen inte bryr sig nämnvärt om sina redan befintliga barn.

Helt rätt. Vi får väl tacka ?Inga? för att hon synliggjort ett gigantiskt missförhållande i samhället vi inte pratar om.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:06:49 följande:
    Skitsnack. Det är JAG som lever med pappan till mina barn. Och han är helt fantastisk. Jag sitter inte på familjeliv och skriver att han är helt värdelös och spyr hat över hans ex och andra biologiska familjemedlemmar till honom.
    Nej, du sitter på familjeliv och leker expert i ett ämne du inte vet någonting om. Bra där. Hur var det nu med omdömet du bredde på om att andra saknade? 
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:09:37 följande:

Du klarade visst inte av att tänka där riktigt va? Du kom fram till att det var jag som var skild.

Du kanske inte ska hänga i den här tråden då eftersom du inte har grejerna helt klart för dig. 

Du har alltså sett styvbarn på vykort och nu vill du vara med och diskutera allt du vet om det. 

Nej, jag har inga ?styvbarn? alls. Jag tänker till skillnad från dig på barnens bästa och det är något jag gör även på arbetstid.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:11:03 följande:
    Helt rätt. Vi får väl tacka ?Inga? för att hon synliggjort ett gigantiskt missförhållande i samhället vi inte pratar om.
    Du har ju fortfarande inte sett problemet så ja, det behöver vi diskutera. Först måste vi bara lyssna på dig och Smulpaj, för ni hade ju så mycket att säga om det här. 
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:11:20 följande:

Nej, du sitter på familjeliv och leker expert i ett ämne du inte vet någonting om. Bra där. Hur var det nu med omdömet du bredde på om att andra saknade? 

Omdömet är bra. Jag tar hand om relationen till min man, den är bra. Jag har inte blivit tillsammans med en man som jag inte respekterar och litar på och jag har tidigare valt bort män med barn eftersom jag ville skaffa barn med någon som fick sitt första med mig.

Du å andra sidan snackar massa skit om din livspartner trots att du fortsätter leva med honom, du hatar hans barn och tycker att det är din rättighet att göra det och fortsätta förpesta deras liv.

Du saknar omdöme.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:12:24 följande:
    Nej, jag har inga ?styvbarn? alls. Jag tänker till skillnad från dig på barnens bästa och det är något jag gör även på arbetstid.
    Du tänker inte alls på barnens bästa. Du påstår att du tänker på barnens bästa. Det är skillnad. Att göra det på arbetstid är inget att skryta om, då får du betalt för det. Det finns många människor som gör bra saker på arbetstid och får betalt för det. Att du sitter och skrävlar om att du minsann är en bra människa och att du minsann får betalt för det, nah, jag tycker inte du låter sympatisk. Empati har du inte heller någon att skryta om. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:15:06 följande:
    Omdömet är bra. Jag tar hand om relationen till min man, den är bra. Jag har inte blivit tillsammans med en man som jag inte respekterar och litar på och jag har tidigare valt bort män med barn eftersom jag ville skaffa barn med någon som fick sitt första med mig.

Du å andra sidan snackar massa skit om din livspartner trots att du fortsätter leva med honom, du hatar hans barn och tycker att det är din rättighet att göra det och fortsätta förpesta deras liv.

Du saknar omdöme.
    Du saknar omdöme. 

Så där. Bra diskussion va.
  • Ess
    Anonym (Vider) skrev 2020-03-10 09:06:20 följande:
    Ojojoj Ess. Börjar insikten sakta trilla in? Har svårt att tro det dock efter att ha läst dina inlägg sedan år tillbaka.

Jag har inga barn. Dock träffar jag barn/ungdomar/unga vuxna i mitt arbete som tvingats växa upp med vetskapen om att de är oönskade. Att de som du säger ses som gäster hemma hos sina egna föräldrar. Hos de som sett till att de kommit till denna världen. Jag ser dagligen hur detta påverkar människor långt upp i vuxen ålder. Att du sen sitter och fortsätter försvara din rätt att passivt behandla din mans barn som pestsmittade råttor är inte ditt problem längre. Utan din mans barns. Din man är den absolut största förövaren här, såklart. Men du är medförövare och ni tillsammans kan pga er dumhet/okunskap/elakhet ha skapat så fruktansvärt mkt psykisk ohälsa hos dessa individer. Men det är förmodligen någonting du aldrig kommer erkänna/förstå.

INLED inte en relation med någon vars barns du inte kan involvera i ditt liv. Och inled INTE en relation med någon som uppenbarligen inte bryr sig nämnvärt om sina redan befintliga barn.
    Okej!! Ytterligare en besserwisser som inte vet vad den pratar om, så lägg ner.

• Ess
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:09:29 följande:
    Varför är du tillsammans i 20 år med en man du hatar och vars barn du hatar? Snälla, uppsök en psykolog, du är inte frisk eller sund öht
    Ehhh, det är nog du själv som behöver vård med tanke på att du sitter och fabulerar.
    Var har jag skrivit att jag hatar min man, det inlägget får du citera.

• Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:05:45 följande:

Du kan alltså inte formulera dig. Du ville mest bara hänga med Smulpaj och J.M och kasta lite skit då. Inte anstränga dig så mycket för att tänka eller diskutera nåt vettigt.

Du har med dina inlägg visat att du är en av styvhäxorna. Varför är det så hemskt att andra benämner dig så som du är? Du talar ju själv med stolthet för dina ståndpunkter och din rätt att spy galla, varför vill du neka andra den rätten bara för att det då drabbar dig och inte några barn som till skillnad från dig inte valt den livssituation de tvingas leva med tillsammans med sådana som dig, TS, Ess m.fl?

Eller är du så helt enkelt så svagbegåvad att du inte förstår hur du framstår? Det skulle ju i så fall förklara varför du beter dig som du gör.
Svar på tråden Styvmamma-upproret