• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-10 07:53:13 följande:

Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara positivt för bonusbarnen att få en slappare uppfostran bara för att deras föräldrar inte bor ihop. Tvärtom gör man dem en björntjänst om man ständigt ursäktar deras beteende och har alltför låga förväntningar på dem. Det drabbar också andra som t.ex. bonusföräldern som förväntas ta en massa skit från bonusbarnen utan att få säga ifrån.

Det är obegripligt för mig hur pappor med två kullar barn kan behandla de äldsta på ett så curlande sätt. Jag gissar att det beror på dåligt samvete över den första separationen. Men det gör varken den första kullen med barn eller den andra kullen med barn gott. I mitt eget hushåll tex så ställs det inga krav på att de äldre barnen ska hjälpa till hemma. Medan våra minsta förväntas hjälpa till hemma. Det skiljer många år mellan dom men ändå blir det så här. Jag har tagit beslutet att börja säga ifrån och ta en mer aktiv roll som styvmamma nu för jag pallar inte att se på mer.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 09:31:16 följande:

Nix. Morsan var bonusmamma (mina syskons benämning på henne), jag har själv levt med barn som för mig var en bonus och som jag fortfarande har kontakt med på deras egen önskan nu långt efter att jag och mitt ex separerat och jag har valt bort personer ur mitt liv som inte haft en sund syn på föräldraskap. Sådär som vuxna och normalbegåvade människor klarar av att göra.

Eller hur. Så som alla jag känner till har det i den situationen.
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-10 08:04:59 följande:

De har ju aldrig bott ihop direkt, stor åldersskillnad och träffas inte så ofta, så de har samma relation som med andra släktingar man träffar ibland. När de var mindre så var de roliga vuxna gäster man kunde leka med.

När våra tre pratar om sina syskon så syftar de på de som är riktiga syskon, alltså våra gemensamma. 

Jag antar att särkullarna gör likadant.

Vi gör likadant, frågar någon efter syskon till ett av de gemensamma så brukar vi bara nämna de gemensamma tre. Någon gång vid läkarbesök har det varit relevant att nämna särkullarna också, men oftast inte.

Ok. Jag förstår att de inte blir så nära pga åldersskillnad och umgänge. Jag vill dock att halvsyskonen i min familj ska få en fin relation.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 09:37:49 följande:

Det är obegripligt för mig hur pappor med två kullar barn kan behandla de äldsta på ett så curlande sätt. Jag gissar att det beror på dåligt samvete över den första separationen. Men det gör varken den första kullen med barn eller den andra kullen med barn gott. I mitt eget hushåll tex så ställs det inga krav på att de äldre barnen ska hjälpa till hemma. Medan våra minsta förväntas hjälpa till hemma. Det skiljer många år mellan dom men ändå blir det så här. Jag har tagit beslutet att börja säga ifrån och ta en mer aktiv roll som styvmamma nu för jag pallar inte att se på mer.

Märkligt. Du borde ha varit aktiv i din relation och som vuxen hela tiden när det finns barn med i bilden. Förutom att det är meningen att man ska vara aktiv i sin relation, inte vara passiv och klaga och hata i hemlighet.

Men du borde fortfarande skilja dig då alla barn i erat hem förtjänar att enbart leva med vuxna som älskar dom.

Är du rädd för att skilja dig för att du tror att dina biologiska barn kommer få en bonusmamma i din kaliber? Jag tror det är så.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-03-09 19:21:01 följande:

Jag måste säga att där försvann min respekt för dig totalt.

Man kallar inte folk för idiot, jag har inte på något sätt varit otrevlig mot dig utan ifrågasätter den studien.

Jag är som sagt uppvuxen i en styvfamilj och lever själv i en  jag och jobbar med barn och familjer som har olika npf diagnoser och det finns många olika undersökningar och vem som har rätt inte alltid självklart.

Eftersom nästan 100 % av familjer med ADHD behöver hjälp genom habilitering och bup och jag har kontakt med dom just genom familjer som har barn med ADHD och andra npf diagnoser tycker jag att det är en väldigt konstig jämförelse, som sagt de flesta styvfamiljer behöver inte hjälp i från bup.

Många styvfamiljer lever under stress men många lever utan större problem dvs jämför det med att så gott som att alla familjer med barn med npf diagnoser och hur många styvfamiljer som behöver olika vårdinsatser just pga av att dom är just styvfamilj.

Jämför ca 100% av familjer där barn har npf diagnos med hur många procent av styvfamiljer. Verkar det vettigt?

Jag kan tänka mig att VISSA  dvs en viss procentsats av styvfamiljer upplever samma stress men det är långt ifrån alla styvfamiljer.

NPF diagnoser (ADHD, autism mm) anses vara den funktionsnedsättning där föräldrar upplever mest stress av alla föräldrar med funktionsnedsättning just för att man aldrig kan förutse vad som ska komma.

Skulle de flesta styvföräldrar känna likadant skulle alltså de flesta styvföräldrar precis som många föräldrar till barn med npf diagnoser vara sjukskrivna.

Många föräldrar till just barn med npf diagnoser är någon gång sjukskrivna för stress pga av barnets funktionsnedsättning.

Finns säker vissa styvföräldrar som har samma stress men att så stor andel av dom behöver sjukskriva sig för stress just för att dom är styvföräldrar, nej det tror inte jag som jobbar med dessa barn.

Tror inte att du är så insatt i npf diagnoser.

Jag diskuterar gärna på forum men bara för att någon ifrågasätter vad du skriver och inte tycker som du kallar man inte den personen för Idiot,

det kunde jag har förstått om jag hade varit otrevlig men jag ifrågasatte bara en undersökning, men du var otrevlig.!

Vad du upplever i din familj är vad du upplever och visst du kanske tillhör dom som har det lika stressigt som familjer med npf diagnoser.

Min familj och dom i min släkt som lever i styvfamiljer plus dom av mina vänner som gör lever inte med samma stress.

Men alla familjer har det olika och man upplever situationer olika.
    Inga problem, jag har ingen respekt för dig heller. Håll dig till en tråd där du faktiskt har kunskap om problemen. Du vet ingenting om hur det är att som barnlös skaffa barn med en man som redan har barn. Skäms på dig som yttrar dig så aningslöst och ?inte tror? på forskning om styvmammor. Respektera att tråden är till för oss styvmammor som upplever problem i våra familjer. Du ?tror? säkert inte heller på att styvmammor som får sitt första barn i sådana här konstellationer oftare får förlossningsdepression än kvinnor i samma situation i kärnfamiljer?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:41:06 följande:

Märkligt. Du borde ha varit aktiv i din relation och som vuxen hela tiden när det finns barn med i bilden. Förutom att det är meningen att man ska vara aktiv i sin relation, inte vara passiv och klaga och hata i hemlighet.

Men du borde fortfarande skilja dig då alla barn i erat hem förtjänar att enbart leva med vuxna som älskar dom.

Är du rädd för att skilja dig för att du tror att dina biologiska barn kommer få en bonusmamma i din kaliber? Jag tror det är så.

Alltså du är bara för rolig :)
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:37:21 följande:

Okej, så allt har funkat bra för er då. Grattis. Var glad för det.

Det funkar bra när de som är vuxna också är mogna nog att ta sitt ansvar och inte börjar skylla på barnen för sin partners handlingar.
  • Anonym (V)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 08:53:51 följande:

Ja för tänk att jag känner en underbar tjej som har två barn med sin man, ett gemensamt och ett som han har med sitt ex.

Hon är så fin även med hans barn och dom är en familj allihop.

Det var inte lätt med hans ex i början men min bekant har inte gjort något fel i ekvationen. Dom har en jättebra relation, hon och barnet.

Det är så det ska vara om man ska bo ihop med barn. Annars får man låta bli.

Ingen tvingar dig att kalla dig nånting och framförallt tvingar ingen in dig i barnens hem, liv och uppväxt, det ligger BARA på dig.

Nu tycker jag att du lugnat ner dig för du har inte en aning om min situation. Du hugger utan att ha nån som helst information om min historia.

Jag följde manualen från punkt till pricka rätt och hade en bra relation till hans barn. Att den relationen nu har blivit så dålig beror inte på något sabotage från mig. Det du och några till här inte förstår är att styvmammor, ex, pappor o styvbarn inte heller kommer i likadana former. Människor förändras och det handlar om alla individer och inte bara styvmammorna.

Sen tycker jag synd om din sk vän. Skulle hennes styvbarn vända henne ryggen av någon outgrundlig orsak så är hon i dagsläget ovetandes om att du inte är något hon kan vända sig till iallafall. Med vänner som dig så behöver hon knappast några fiender.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 09:47:42 följande:

Det funkar bra när de som är vuxna också är mogna nog att ta sitt ansvar och inte börjar skylla på barnen för sin partners handlingar.

Du vill gärna ta åt dig äran själv hör jag.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 09:47:42 följande:

Jag håller med om att det är dom två, ja faktiskt tre eller till och med fyra vuxna som behöver samverka och samarbeta på ett bra sätt i ombildade familjer. Man får absolut inte skylla på barnen i en sån här konstellation. Eller projicera sin ilska på styvbarnen eller de gemensamma barnen.
Svar på tråden Styvmamma-upproret