• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    smulpaj01 skrev 2020-03-10 08:55:44 följande:
    Bra gjort, önskar att flera av männen till styvmorsorna i denna tråd hade lite mer kurage och slängde ut tanterna från sin och barnens familj.
    Ja, för du förespråkar ju inte att man diskuterar problem, du och din kompis J.M tycker ju att skilsmässa är något man ska hoppa på så fort som möjligt. 

"Fram för ännu fler skilsmässobarn, yay!" Det är er paroll. 
  • smulpaj01
    Anonym (Vider) skrev 2020-03-10 08:36:45 följande:

Deras PAPPA bodde för helvete där. Så du menar att du skaffade tre ungar med en man som kallar sina egna barn för GÄSTER? Ni verkar totalt empatistörda båda två.

Den där pappan är extremt flat och kommer med största sannolikhet bryta kontakten även med sin nya kull ungar när han hittar nästa flamma och skaffar ännu en ny kull.

Han borde självklart haft lite stake och kastat ut Ess omgående när han insåg att relationen inte fungerade, istället valde han att skaffa nya stackars avkommor.
  • Ess
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 08:59:04 följande:
    Det har jag. Mer än du anar. Och jag tar ansvar för mig själv som den vuxna människa jag är. Skulle ALDRIG flytta in med en man och sen hata hans barn. Kände jag så hade jag gjort slut med honom direkt och flyttat. Men som sagt, jag har redan låtit bli en massa män som redan hade barn innan jag träffade min man. Hade ingen lust att skaffa barn med någon som redan hade barn sen innan, jag ville att det skulle vara första gången för båda, en gemensam resa. Och vi har det som sagt jättebra. Hade det varit så dåligt som du menar hade jag brutit upp, inte vältrat mig i bitterhet, hat och martyrskap i flera år som barn fått lida för.
    Det är lätt att dra till med floskler ang något man inte vet ett skit om.
    Inte konstigt att många inte vågar säga vad de egentligen tycker när de bemöts av liknande fjanterier.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2020-03-10 09:01:03 följande:
    Den där pappan är extremt flat och kommer med största sannolikhet bryta kontakten även med sin nya kull ungar när han hittar nästa flamma och skaffar ännu en ny kull.

Han borde självklart haft lite stake och kastat ut Ess omgående när han insåg att relationen inte fungerade, istället valde han att skaffa nya stackars avkommor.
    Sorry, men du har fel. Det lär inte bli fler avkommor. Vi har dessutom varit ihop i nära tjugo år, så jag vet vad jag pratar om. Det är du som har noll koll.

Din bortskämda unge lär väl snart få en styvmorsa som inte heller kommer gilla hen.

• Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 08:56:27 följande:

För dig finns det bara en väg att lösa problem, att skilja sig. Inte konstigt att det finns så många skilsmässobarn när de väljer att lösa sina problem på det sätt du förespråkar. 

Nej. Det är du som är skiljd sen innan eller? Jag är bara gift en gång, med min man som jag har familj med. Eftersom vi har en bra relation är den något vi tar ansvar för kontinuerligt.

Behöver vi prata om saker så pratar vi om saker.

DU och andra i tråden sitter här och spyr hat över era mäns barn och skriver att era män är helt värdelösa. Ni har låtit detta pågå i många år. Ja, då borde ni ha skiljt er om männen är så himla värdelösa, du jobbar inte på ett skit med din hatiska inställning till hans barn.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 07:54:10 följande:
    Är det alltså begåvningen som är problemet? Tror att de flesta som hängt här ett tag fattar, men du verkar vara undantaget...
    Du kan alltså inte formulera dig. Du ville mest bara hänga med Smulpaj och J.M och kasta lite skit då. Inte anstränga dig så mycket för att tänka eller diskutera nåt vettigt.
  • Anonym (Vider)
    Ess skrev 2020-03-10 08:47:41 följande:

Fy fan, föräldrar som du borde anmälas till soc, så att ni får stöd i ert föräldraskap. Så att ni lär er uppfostra era ungar till självständiga människor och inte handikappar dem genom er curling. Sedan att ni förväntar er att en ny partner ska gå in och fortsätta dalta era nästan vuxna curlingoffer är bara absurt.

Inte konstigt att människor i tjugoårsåldern är som småbarn fortfarande. Ni borde bli anmälda av skolan så att ni kan genomgå en föräldrautbildning, så era barn växer upp mentalt också.

Jag är trött på föräldrar som du och andra i tråden som inte klarar av att uppfostra era ungar. 

Ojojoj Ess. Börjar insikten sakta trilla in? Har svårt att tro det dock efter att ha läst dina inlägg sedan år tillbaka.

Jag har inga barn. Dock träffar jag barn/ungdomar/unga vuxna i mitt arbete som tvingats växa upp med vetskapen om att de är oönskade. Att de som du säger ses som gäster hemma hos sina egna föräldrar. Hos de som sett till att de kommit till denna världen. Jag ser dagligen hur detta påverkar människor långt upp i vuxen ålder. Att du sen sitter och fortsätter försvara din rätt att passivt behandla din mans barn som pestsmittade råttor är inte ditt problem längre. Utan din mans barns. Din man är den absolut största förövaren här, såklart. Men du är medförövare och ni tillsammans kan pga er dumhet/okunskap/elakhet ha skapat så fruktansvärt mkt psykisk ohälsa hos dessa individer. Men det är förmodligen någonting du aldrig kommer erkänna/förstå.

INLED inte en relation med någon vars barns du inte kan involvera i ditt liv. Och inled INTE en relation med någon som uppenbarligen inte bryr sig nämnvärt om sina redan befintliga barn.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:00:16 följande:

Ja, för du förespråkar ju inte att man diskuterar problem, du och din kompis J.M tycker ju att skilsmässa är något man ska hoppa på så fort som möjligt. 

"Fram för ännu fler skilsmässobarn, yay!" Det är er paroll. 

Skitsnack. Det är JAG som lever med pappan till mina barn. Och han är helt fantastisk. Jag sitter inte på familjeliv och skriver att han är helt värdelös och spyr hat över hans ex och andra biologiska familjemedlemmar till honom.
  • Anonym (J.M)
    Ess skrev 2020-03-10 09:04:00 följande:

Sorry, men du har fel. Det lär inte bli fler avkommor. Vi har dessutom varit ihop i nära tjugo år, så jag vet vad jag pratar om. Det är du som har noll koll.

Din bortskämda unge lär väl snart få en styvmorsa som inte heller kommer gilla hen.

Varför är du tillsammans i 20 år med en man du hatar och vars barn du hatar? Snälla, uppsök en psykolog, du är inte frisk eller sund öht
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:05:09 följande:
    Nej. Det är du som är skiljd sen innan eller? Jag är bara gift en gång, med min man som jag har familj med. Eftersom vi har en bra relation är den något vi tar ansvar för kontinuerligt.

Behöver vi prata om saker så pratar vi om saker.

DU och andra i tråden sitter här och spyr hat över era mäns barn och skriver att era män är helt värdelösa. Ni har låtit detta pågå i många år. Ja, då borde ni ha skiljt er om männen är så himla värdelösa, du jobbar inte på ett skit med din hatiska inställning till hans barn.
    Du klarade visst inte av att tänka där riktigt va? Du kom fram till att det var jag som var skild.

Du kanske inte ska hänga i den här tråden då eftersom du inte har grejerna helt klart för dig. 

Du har alltså sett styvbarn på vykort och nu vill du vara med och diskutera allt du vet om det. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret