• smulpaj01

Styvmamma-upproret

Med tanke på den ilska, bitterhet och hat du ger uttryck för i denna tråden så är det inte det minsta förvånande att din styvfamilj gått åt h-vete. Bara att lära av dina misstag och starta upp ett nytt liv som varannan vecka ensamstående förälder.

Och innan du kallar mig idiot, så kan jag meddela att jag har levt i en underbar familj med flera bonus barn samt gemensamt!

Har varit bonusmamma i tidigare relationer också och har fortfarande kontakt med både mamman och dottern efter ca 20 år.

Fundera lite på din attityd och ditt agerande så kanske du får en större förståelse om varför er relation var dödsdömt?!

• smulpaj01
    Anonym (V) skrev 2020-03-09 19:34:51 följande:

Fast det här resonemanget faller liksom så platt. Eftersom du hela tiden i inlägg efter inlägg lägger skuld på styvföräldrarna så kan ju de styvmammor som nu har gemensamma barn med män med barn sen tidigare göra slut, skaffa sig en ny partner som per automatik då blir styvförälder till hennes barn och med din logik så blir hon där helt utan skuld för allt som går snett i den styvfamiljen utan då är det styvförälderns fel. Du framstår inte som vidare smart om du tror att alla barn, biomammor, män och din katt om du nu har är en sån är likadana o stöpta i samma form som dig och de du har haft runtomkring dig.

Du förstod helt uppenbart absolut ingenting av det jag skrev.

Nej, ts bör lära av sitt misstag och INTE leva i någon styvfamilj eftersom hon inte klarar av det.

Alla människor är unika, vissa kan inte bli astronauter och vissa klarar inte av att leva med andras barn.

Själv kan jag inte längre arbeta med mitt drömyrke efter att ha fått barn. Då får man ändra spår i livet, sorgligt men så är livet. Man kan inte få allt.
  • smulpaj01
    Anonym (V) skrev 2020-03-09 20:05:49 följande:

Det här håller inte heller för allt handlar inte bara om inställning. Du kan hamna rätt eller fel i samspelet med andra individer och det påverkar inte bara du utan de du ger dig i lag med också, det gäller även dig.

Jaha.... I så fall får man inse sitt misstag och separera!
  • smulpaj01
    Anonym (Farsan) skrev 2020-03-10 08:00:05 följande:

Eller styvpappa-upprop ...

Ha just så m mitt x. Hon mjäkade och curlade som fan

med sina barn.

Min dotter såg ju skillnaden och ville då bo heltid hos mamma

Efter ett tag pallade jag inte längre - kärringen åkte ut

och min dotter och jag har nu bra kontakt.

Ångrar inte en sekund mitt beslut.

Bra gjort, önskar att flera av männen till styvmorsorna i denna tråd hade lite mer kurage och slängde ut tanterna från sin och barnens familj.
  • smulpaj01
    Anonym (Vider) skrev 2020-03-10 08:36:45 följande:

Deras PAPPA bodde för helvete där. Så du menar att du skaffade tre ungar med en man som kallar sina egna barn för GÄSTER? Ni verkar totalt empatistörda båda två.

Den där pappan är extremt flat och kommer med största sannolikhet bryta kontakten även med sin nya kull ungar när han hittar nästa flamma och skaffar ännu en ny kull.

Han borde självklart haft lite stake och kastat ut Ess omgående när han insåg att relationen inte fungerade, istället valde han att skaffa nya stackars avkommor.
  • smulpaj01
    Ess skrev 2020-03-10 09:04:00 följande:

Sorry, men du har fel. Det lär inte bli fler avkommor. Vi har dessutom varit ihop i nära tjugo år, så jag vet vad jag pratar om. Det är du som har noll koll.

Din bortskämda unge lär väl snart få en styvmorsa som inte heller kommer gilla hen.

Mitt barn riskerar inte att få in nån vidrig styvhäxa i sitt liv någonsin - som tur är!
  • smulpaj01
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 17:51:08 följande:

Haha. Har du verkligen tänkt igenom punkt 2? Om han är en pappa som inte curlar sina barn blir det ju aldrig några barn med den nya eftersom det enligt dig är för tidigt att skaffa barn så länge han inte curlar ungarna. Smart resonemang, Anonym (Idioti). =D

Men va? Förmodligen menar personen att den nya inte känner varken mannen eller barnen och därav är det för tidigt att skaffa gemensamt barn.

Men många kvinnor är sjukligt svartsjuka på mannens ex och vill ha ett eget "kärleksbarn" snabbast möjligt för att hävda sig mot exet.

Antar att många i denna tråd tillhör den kategorin.
  • smulpaj01
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 19:11:54 följande:

Vad begriper du inte? Personen talade om ett recept för att inte hamna i en sådan situation. Att man inte ska fundera på att skaffa barn med en man så länge man inte sett honom curla barnen. Men det är klart, alla kan inte lägga känslor åt sidan och föra ett intellektuellt samtal.

Jösses, det där var tydligen för invecklat för din intelligens, så vi släpper det!
  • smulpaj01
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 19:27:13 följande:

När jag och min man fick vår gemensamma utgick jag ifrån att han skulle sluta curla sitt första barn. Och det gjorde han. För jag förklarade för honom att i samma ögonblick som han särbehandlar vårt gemensamma barn negativt skulle han ha två barn som bor vv. Förklarade även att vårt gemensamma barn knappast ska behöva betala för att han gjorde misstaget att skaffa barn med exet, dvs någon som han uppenbarligen inte kunde leva ett familjeliv med.

Förklarade att han valt att ingå en relation med en vuxen kvinna och jag kräver den respekt en vuxen människa förtjänar. Han gjorde valet att ingå en relation med mig, det betyder att han valde bort att ge sitt tidigare barn odelad uppmärksamhet.

Jag är helt orädd, jag är beredd att bryta upp och det vet han om. Så mitt barn lever i en kärnfamilj och när styvbarnet är här och hälsar på får hon vara med och ge synpunkter och önska saker, men det är vi vuxna som i slutändan bestämmer vad som ska göras.

Jag, vårt gemensamma barn och särkullbarnet får lika mycket uppmärksamhet. Vet inte om särkullbarnet innerst inne är lycklig över situationen. Men det är så här det måste vara. För att särkullbarnets pappa valde att skaffa fru och barn. Då tog eran att föräras hela pappas uppmärksamhet slut.

Någon kärnfamilj kommer du ALDRIG att få uppleva om detta var ditt första barn. Däremot har din man haft en kärnfamilj med sin förra fru.

Bra att du varit tydlig så han vet vad som gäller när han väljer att gå vidare.

Antar att hans förstfödda barn är vuxen eftersom denne bara hälsar på ibland.
  • smulpaj01
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 19:55:58 följande:

Jag, min man och vårt gemensamma barn är en lycklig kärnfamilj. Att särkullbarnet finns förändrar inte det. Vi välkomnar henne in i gemenskapen. Jag förstår inte varför du inte gläds åt att vår fina familj är fungerande. Varför får en lycklig historia dig att gå bananer?

Skrev bara att det inte är en kärnfamilj. Hur gammal är ditt barns halvsyskon?
  • smulpaj01
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 20:01:58 följande:

Glömde berätta: min man var styvfar åt exets äldre barn. Så nej, med tillämpning av din klassificering har han aldrig haft någon kärnfamilj... Enligt mig hade han det då och nu. Och det är ju vi som har tolkningsföreträde för vad vi är.

Nej, hans tidigare unge är inte vuxen. Hon är tio år och bor här varannan vecka.

Upp med hakan, ditt liv kommer också ordna upp sig en dag.

Och ändå exkluderar du det stackars barnet och kallar henne för en gäst i sitt eget HEM!

Får iaf hoppas att din mes till gubbe fortfarande har umgänge med sitt bonusbarn? Eller har du även lyckats sabba den relationen?

Mitt liv behöver du inte oroa dig för, här är alla barn som har föräldrar här välkomna till sitt hem. Därav mår de barnen bra och inte som era stackare :(
  • smulpaj01
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 07:35:51 följande:

Det här är superviktigt att lyfta fram: många pappor som har sin äldsta kull varannan vecka och en ny familj med en ny kull med barn på heltid är engagerade familjefäder då hela hans kull är samlad, alltså varannan vecka. Då kämpar han på och fixar mat, pusslar med sitt schema för att hämta tidigt, skjutsar till träningar på kvällar och helger. Är en toppenpappa helt enkelt! Han får garanterat bekräftelse från både barnen och sin omgivning för att han är en sån fin pappa. Sen åker de äldsta barnen till sin andra förälder. Hur många styvmammor känner inte igen detta: då lägger sig pappa och vilar på soffan hela kvällen. Är HELT slut! Fräser åt omgivningen om man ber om något. Sen jobbar pappa över resten av veckan, kommer hem sent, tränar på gymmet efter jobbet eller tar en öl med en vän. Han tar ut ALL sin egentid under veckan då styvmamman och de yngsta barnen är hemma. Styvmamman får rodda barn och hushåll och känner sig ensam och förvånad, senare bitter. Pappan är så maxpresterande ens veckan så att han måste vila ut andra veckan. Styvmamman och de yngsta blir second hand choice.

Styvmamman kan ju ha sin viloperiod varannan vecka när pappan roddar alla barn och hemmet. De flesta styvmammor i denna tråd borde älska en sån lösning då de slipper se de äckliga, bortskämda skitungarna som exhäxan har misslyckats kapitalt med gällande uppfostran. Hon kan passa på att jobba länge, gå ut och dricka vin med sina vänner, ha sovmorgon m.m.

Win-Win för alla!
  • smulpaj01

Min bror lever sedan många år med en kvinna och hennes barn. De första åren gick allt väldigt bra och han blev verkligen en bonus förälder till barnet.

Men först fick biopappan ett fängelse straff och var borta länge, under denna tid hände något i relationen mellan barnet och min bror. Förmodligen för att barnet saknade sin pappa. När han kommit ut och de hade varannan vecka igen blev det något bättre. Men kort därpå blev pappan väldigt allvarligt sjuk så barnet fick bo på heltid hos mamma igen under väldigt lång tid.

Det blev då sämre och sämre i hemmiljön. Men nu när de äntligen fått gemensamt barn (försökt i flera år med IVF) ville de kämpa på.

Men efter allt jag sett och hört så har jag sagt flera gånger att det vore bättre för alla om de separerade.

Idag är barnet vuxen och flyttade hemifrån ett par månader, tyvärr blev han vräkt och fick flytta hem igen.

Min bror och barnet fullkomligt hatar varandra nu, brorsan tycker att det är " världens mest bortskämda skitunge som bor nästan gratis på lyxhotell hos dem". Barnet har högre lön än de vuxna har tillsammans men har inte råd att betala mer i hemmet anser mamman.

Jag tycker hela situationen är hemsk och tror att en separation för flera år sedan hade varit ett bättre alternativ.

Själv har jag ingen styvmamma till mitt barn och kommer aldrig ha det, så någon bitter och svartsjuk biomamma är jag inte som flera verkar tro. Struntar fullkomligt i vem exet träffar. Fast när relationer fungerar så illa i bonusfamiljen så tycker jag man ska fundera på att kasta in handduken istället för att barnen ska bli lidande som man ofta läser om i dessa styvfamilj trådar på fl.

• smulpaj01
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 11:45:30 följande:

Och där kom biomammorna igen :)

Är inte du också biomamma?
  • smulpaj01
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 14:16:40 följande:

Eh, jo det har vi. Du börjar mer och mer låta som en bitter biomamma.

Är det veckorna då bonusarna är där som du tycker fungerar? För din sambo håller sig ju hemifrån de veckor det bara är ni 3. Han verkar måttligt intresserad av er gemensamma.
  • smulpaj01
    Anonym (V) skrev 2020-03-19 15:08:56 följande:

Det är iallafall fint att se att du brinner för nåt annat ämne än ditt utseende.

HA HA HA
Svar på tråden Styvmamma-upproret