• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Ess
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:31:42 följande:
    Det är det märkliga med tråden. Dom enda som ställer bonusmammor i dålig dager är Karin, Inga och Ess mfl.

Tråden ska syfta till någon slags upprätttelse från en dålig image men den utmålar istället bonusmammor som vidriga häxor som tagna ur någon gammal saga.

Jag har aldrig haft en dålig bild av såkallade bonusföräldrar innan. Dom jag känner som är det tar väl hand om sina barn och beter sig som att alla är en enda familj. En av mina killkompisar när jag var liten hade en bonuspappa och det visste jag inte om förrän vi kom upp i tonåren. Jag trodde alltid att han var helsyskon med sina bröder. Hans pappa var precis lika snäll mot honom som mot de andra och han kallade honom för pappa. Jag har aldrig haft en dålig bild av ?styvmammor? förrän jag började läsa på Familjeliv.

Ironiskt va?

Och här sitter Inga och Karin och basunerar ut ?om era mön träffar nya kvinnor kommer dessa kvinnor hata era j-a ungar bara så ni vet?.

Lustigt att dom som försöker ge bonusmammor ett dåligt rykte är just Ess, Inga och Karin.
    Särkullar är inget man vill ha, de kommer bara på köpet sas.
  • Ess
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:37:25 följande:
    Tänker alltid på barnens bästa, det är därför jag hela tiden har vårdat relationen med min man. Både för min, vår och barnens skull. Det är därför jag hade skiljt mig om jag känt sån bottenlös brist på respekt för honom som flera av er vittnar om. Barn ska inte behöva leva i en sån giftig miljö. Men nu respekterar och älskar jag honom, det fanns många jag hade kunnat valt innan honom om jag bara tänkt på attraktion och förälskelse men det fanns fler boxar att ticka för att bilda familj och leva tillsammans.

Du ska inte sitta och mästra om barns bästa då du levt ihop med barn du hatar i en massa år och naglat dig fast i den situationen och vägrar flytta på dig. Det är faktiskt vidrigt.
    Jag tänker på mina barns bästa och vårdar relationen till maken som jag älskar, och det har lyckats bra hittills eftersom vi har många år i bagaget som bevis.

Hittade du förresten inlägget där du påstod jag skrivit att jag hatar honom?
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 10:04:16 följande:

Du vill gärna ta åt dig äran själv hör jag.

Låter som att du inte vill ta ansvar för dina handlingar. Då blir resultatet därefter.
  • Anonym (Hepp)
    Ess skrev 2020-03-10 12:59:48 följande:

Och mina barn riskerar inte få fler halvsyskon, som tur är.

Det vet man aldrig! Dina barn kanske har fler halvsyskon än ni vet om :D
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 10:20:40 följande:
    Bara om du är ihop med barnens pappa. Det är provocerande med "styvmödrar".
    Ja det är väldigt provocerande för dem att deras ungar bor delvis med någon som inte har någon anknytning alls till dem och bara behandlar dem artigt och korrekt, men aldrig någonsin skulle sätta dem före eller rädda dem före sina egna barn i en nödsituation. 
  • Ess
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-10 13:08:38 följande:
    Det vet man aldrig! Dina barn kanske har fler halvsyskon än ni vet om :D
    Inga registrerade halvsyskon åtminstone. De lär inte få fler heller.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 11:58:12 följande:
    Men det var alltså inte barn som du lever ihop med till vardags. Du spenderade en helg med dom. Menar du att du ska ifrågasätta mig? Du som inte ens har levt ihop med en man som har barn sen tidigare? 

Om du ska åka till Himalaya och bestiga berg, skulle du då ta råd ifrån någon som tycker att den är expert eftersom den har sett Himalaya på vykort? 
    Precis!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 13:08:07 följande:

Låter som att du inte vill ta ansvar för dina handlingar. Då blir resultatet därefter.

Låter som att du letar efter nån att kasta dynga på. Jag beklagar att ditt liv är så trist att du inte har nåt bättre för dig.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-10 13:15:40 följande:
    Ja det är väldigt provocerande för dem att deras ungar bor delvis med någon som inte har någon anknytning alls till dem och bara behandlar dem artigt och korrekt, men aldrig någonsin skulle sätta dem före eller rädda dem före sina egna barn i en nödsituation. 
    Jag tror det är provocerande för att de är uppväxta med en bild av den elaka styvmodern och att de inte har förmåga att ifrågasätta den bilden. Av någon anledning känns det mer tryggt att dela upp världen i onda människor och goda människor för då behöver man inte titta så mycket på sig själv och sina egna handlingar.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 14:13:05 följande:

Låter som att du letar efter nån att kasta dynga på. Jag beklagar att ditt liv är så trist att du inte har nåt bättre för dig.

Tja, du kastar dynga på personer här i tråden som har andra erfarenheter än dig av hur det är att leva med en partner som har barn sedan innan. Jag väljer att påpeka att en får skörda det en sår. Om det är problematiskt för dig att höra får du antingen lämna tråden eller lära dig leva med det.

Det är inte jag som har problem med min partner och hur denne förhåller sig till sina barn från tidigare förhållande, så det låter mer som att din kommentar riktar sig mot dig själv.
Svar på tråden Styvmamma-upproret