• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)

Alltså 274 inlägg..har folk inga jobb eller? :D

• Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-10 15:43:42 följande:

Udda arbetstider.

Har synen på styvmammor utvecklats något tycker du? Du har väl levt i en sån här konstellation länge?
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 15:21:09 följande:
    Är det där det elakaste du klarar av? Känns bra va, att få ur dig lite frustration, eller hur? 

Mvc och bvc har många uppgifter som går ut på att värna att kvinnan som väntar barn mår bra. De har till exempel en enkät som går ut på att fånga upp kvinnor som lider av förlossningsdepression. Det vore inte helt orimligt att de fångar upp kvinnor som ska få barn ihop med en man som har barn sen tidigare. Det är som sagt vanligt att kvinnor som får barn ihop med en man som har barn sen tidigare, drabbas av förlossningsdepression, och att den är direkt sammankopplat med styvfamiljsproblematik.
    Jag försökte inte ens vara elak där, ville bara att du skulle veta hur du uppfattas av andra. :)

Helt ärligt skulle jag känna att det vore en förolämpning mot kvinnans intelligens om mvc och bvc skulle behöva berätta något så oerhört uppenbart. Som om de även skulle behöva berätta för kvinnan att hon blev gravid för att hon haft sex eller att hon måste sluta knapra p-piller om hon vill bli gravid.

Förstår att det är skönare att skylla ifrån sig på andra, men ibland måste man kunna tänka lite själv och ta eget ansvar för sin situation.
  • KKarate

Tycker detta uppror är kanon. Detta uppror måste ni börja göra - mot kvinnor som bara knullar fram en unge och sedan lämnar!! Kanon-initiativ!

• Anonym (Inga)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-10 15:51:05 följande:

Jag försökte inte ens vara elak där, ville bara att du skulle veta hur du uppfattas av andra. :)

Helt ärligt skulle jag känna att det vore en förolämpning mot kvinnans intelligens om mvc och bvc skulle behöva berätta något så oerhört uppenbart. Som om de även skulle behöva berätta för kvinnan att hon blev gravid för att hon haft sex eller att hon måste sluta knapra p-piller om hon vill bli gravid.

Förstår att det är skönare att skylla ifrån sig på andra, men ibland måste man kunna tänka lite själv och ta eget ansvar för sin situation.

Sorgligt att du går in för att sänka oss styvmammor med problem här. Det säger mer om dig själv än om oss styvmammor. Hoppas att du får ut något av det och att det är värt det.
  • Anonym (Inga)
    KKarate skrev 2020-03-10 15:53:38 följande:

Tycker detta uppror är kanon. Detta uppror måste ni börja göra - mot kvinnor som bara knullar fram en unge och sedan lämnar!! Kanon-initiativ!

Eller hur?! Visst är det lysande? Och det bästa av allt är att det här upproret går inte att stoppa. Styvmammor håller inte tyst längre, oavsett Elaka styvhäxe-stämpeln. Hela fenomenet med s.k. bonusfamiljer och varannan vecka-liv är så nytt så att alla dessa nya problem måste diskuteras. Annars har vi en ny kvinna som lämnar.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 15:07:16 följande:

Och jag väljer att påpeka att de problem som jag pratar om inte handlar om att skörda det man sår. Varför skulle man välja att så för att exet ska börja strula med samarbetet när jag är höggravid? Eller alla andra idéer hon fick för sig att genomföra när jag hade två små barn att ta hand om, och ovanpå det fick ta hand om hennes skit? Hur sår man för att skörda det? 

Jag väljer att påpeka att det här är högst reella problem som allt för många kvinnor får gå igenom. Och att det är högst onödigt att en enda kvinna till ska behöva gå igenom. För om vi hjälps åt att sprida kunskap om att de här problemen finns och, om vi nu ska gå in lite på din linje, om att som man skördar får man så, att KÄNNA TILL att det ens finns såna problem, för det är ju inte något som alla känner till. 

Jag kunde inte för mitt liv ens tänka mig att en kvinna skulle bete sig så mot en annan kvinna. Jag tog för givet att man inte orsakar onödig stress för en kvinna som väntar sitt första barn. 

Men det är också något att påpeka. Att en kvinna som väntar sitt första barn ska bli respekterad som den förstagångsföderska hon är. För det är inte heller givet hos omgivningen. 

Det är ju upp till din man att hantera, det är han som är flerbarnsförälder och skall hantera att han har barn med flera kvinnor. Du kan inte lägga det ansvaret vare sig på barnen eller hans ex. Hon har inget ansvar gentemot dig, det har däremot pappan till dina barn.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-10 15:51:05 följande:

Det är ju för att du inte själv känner till vilka problem som kan uppstå. Och du vill ju att det ska förbli så, vi ska hållas okunniga om vilka problem som kan uppstå i en ombildad familj. Du vill att vi ska fortsätta tro att om vi bara lägger manken till så kommer inte de där problemen att finnas, och att vi visste precis vad vi gav oss in på och att vi ska skylla oss själva. Det är där du är med det som du känner till. Och det räcker inte.

Mvc och bvc skulle med väldigt enkla medel kunna fånga upp kvinnor i riskzonen om de bara ville utbilda sig. I Stockholm finns det bvc som delar ut ett telefonnummer till kvinnor som får barn inom ombildade familjer. Det är ju bra att de har kommit så långt. Så var det inte där och då jag fick barn. 
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 16:03:41 följande:

Det är ju upp till din man att hantera, det är han som är flerbarnsförälder och skall hantera att han har barn med flera kvinnor. Du kan inte lägga det ansvaret vare sig på barnen eller hans ex. Hon har inget ansvar gentemot dig, det har däremot pappan till dina barn.

Det stämmer att det är pappan som bär huvudansvaret för att de nya relationerna ska sätta sig. Pappan hamnar ofta i kläm mellan sin exfru och sin nya kvinna. Tyvärr så är det många män som är rädda för att barnen från den första kullen ska välja att bo hos sin mamma mer och inte hos honom om han får exet mot sig. Det kan göra pappan konflikträdd och flat gentemot sitt ex. Sedan är det ofta så att ex-frun reagerar om/när pappan skaffar en ny kull med barn. Hon kan känna oro över sin kull med barn tex. I det läget så är det väldigt viktigt att pappan kan lugna sin exfru och samtidigt skydda sin nya gravida fru eller flickvän. Tyvärr är det ofta här som det fallerar. Kanske borde BVC fånga upp dessa pappor istället? Det är dom som har den svåraste rollen verkar det som. Och den primala driften att skydda sin avkomma är stark - båda kvinnorna kan vara oroliga och utåtagerande i en sån här situation fast av olika anledningar. Om pappan bara checkar ut i det läget så är det den gravida styvmamman som far illa.
Svar på tråden Styvmamma-upproret