• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Emma) skrev 2020-03-10 19:41:20 följande:

Förstod att du skulle ta åt dig och inte kunna svara.

Men jag hatar inte bonusmammor alls, är själv bonusmamma liksom många av mina vänner. Däremot har ingen av oss dessa problem. Så jag tror det är en försvinnande liten del som lider i sina nyfamiljer. Dessa har dock turen att vara vuxna och kunna välja att gå vidare i livet, något inte barnen eller barnens mammor har.

Och om det nu skulle vara en liten del, som du påstår, så har även den delen rätt att yttra sig. Precis som vuxna människor gör så diskuterar vi och lyfter problemen. Att du tror att det är en försvinnande liten del är ju knappast nåt att ta som statistisk fakta. Om du nu har det så bra kan man ju undra vad du får ut av att skriva fina bittra kommentarer här.
  • Ess
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 19:55:58 följande:
    Jag, min man och vårt gemensamma barn är en lycklig kärnfamilj. Att särkullbarnet finns förändrar inte det. Vi välkomnar henne in i gemenskapen. Jag förstår inte varför du inte gläds åt att vår fina familj är fungerande. Varför får en lycklig historia dig att gå bananer?
    Vi lever också som en kärnfamilj.
    Smulpaj kan inte glädjas åt att er familj fungerar, hon är alldeles för bitter över att hennes egen familj gick åt pipan. 
  • smulpaj01
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 20:01:58 följande:

Glömde berätta: min man var styvfar åt exets äldre barn. Så nej, med tillämpning av din klassificering har han aldrig haft någon kärnfamilj... Enligt mig hade han det då och nu. Och det är ju vi som har tolkningsföreträde för vad vi är.

Nej, hans tidigare unge är inte vuxen. Hon är tio år och bor här varannan vecka.

Upp med hakan, ditt liv kommer också ordna upp sig en dag.

Och ändå exkluderar du det stackars barnet och kallar henne för en gäst i sitt eget HEM!

Får iaf hoppas att din mes till gubbe fortfarande har umgänge med sitt bonusbarn? Eller har du även lyckats sabba den relationen?

Mitt liv behöver du inte oroa dig för, här är alla barn som har föräldrar här välkomna till sitt hem. Därav mår de barnen bra och inte som era stackare :(
  • Anonym (J.M)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 19:27:13 följande:

Jag är helt orädd, jag är beredd att bryta upp och det vet han om. Så mitt barn lever i en kärnfamilj och när styvbarnet är här och hälsar på får hon vara med och ge synpunkter och önska saker, men det är vi vuxna som i slutändan bestämmer vad som ska göras.

.

Hälsar på? Längre ner skriver du att hon bor varannan vecka hos sin pappa! Det innebär att hon ska ha TVÅ hem. Två HEM. Och det ska vara hennes hem lika mycket som ditt biologiska barns. Men enligt dig bor bara ditt ?bio-barn? i hemmet och syskonet hälsar på. Alltså, snälla, kan nån orosanmäla er igår?
  • Miss Skywalker
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 11:51:33 följande:
    Konstig fråga när jag skrivit flera gånger att jag bor med mina barns pappa. Ingen av oss har barn sen tidigare. Så, konstigt att du frågar mig det som har båda sina i samma familj.

Men om vi hade skiljt oss hade ingen av oss flyttat ihop med någon som dig som kallar barn ?odrägliga ungar? och som prompt ska in i huset utan att anpassa dig efter att det bor barn där och att du inte äger din partner. Din partner är också i första hand förälder. Till sina barn, inte till dig.

Du generaliserar jättemycket och rider på gamla ?meriter?. Du kan inte gömma ditt eget skitbeteende bakom en kvasifeministisk sköld. Jag känner fler bra bonuspappor än bonusmammor.

Det är förresten ts mfl i tråden som hatar de så kallade biomammorna, alltså mammorna. Så håll ordning på er egen kvinnosyn.
    Jag citerade ditt inlägg när jag svarade. Läs vad du själv skriver! Du skrev att det är ingen förälder man vill ha till sitt barn och då svarade jag givetvis lika hypotetiskt varför någon skulle vilja vara förälder åt dina (eller någon annans) barn? 
    Jag generaliserar? Säger någon som tjatar om att hon känner fler bra bonuspappor än bonusmammor. Som att dina personliga uppfattningar skulle ha någon relevans..
    Kvinnosyn? Säger någon som kastar så mycket skit på andra kvinnor i den här tråden..
  • Tappadstekspade
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 20:27:59 följande:

Hälsar på? Längre ner skriver du att hon bor varannan vecka hos sin pappa! Det innebär att hon ska ha TVÅ hem. Två HEM. Och det ska vara hennes hem lika mycket som ditt biologiska barns. Men enligt dig bor bara ditt ?bio-barn? i hemmet och syskonet hälsar på. Alltså, snälla, kan nån orosanmäla er igår?

Egentligen ser jag inte det här hemmet som någons hem. Vi bor här tillfälligt. Jag ser givetvis hemmet som lika mycket bonus hem som mitt biobarns hem. Hon är alltid välkommen till sitt hem och hon kommer och går som hon vill. Det är mysigare att ha det så tycker jag. Hon är en jättebra storasyster och min man är givetvis extra glad när vi alla är under samma tak och hon och jag hittar på mycket skoj ihop. Uttryckte mig fel. Men alltså jag tror alla mår bra i denna familj för att alla visas respekt. Det behöver inte vara rivalitet mellan någon egentligen.
  • Tappadstekspade
    smulpaj01 skrev 2020-03-10 20:27:04 följande:

Och ändå exkluderar du det stackars barnet och kallar henne för en gäst i sitt eget HEM!

Får iaf hoppas att din mes till gubbe fortfarande har umgänge med sitt bonusbarn? Eller har du även lyckats sabba den relationen?

Mitt liv behöver du inte oroa dig för, här är alla barn som har föräldrar här välkomna till sitt hem. Därav mår de barnen bra och inte som era stackare :(

Jag har inte exkluderat henne. Hur utan du tolka något av det jag skrivit på det sättet? Hon är ingen gäst. Hon har eget rum i sitt HEM medan min bio har sina leksaker i vardagsrummet och delar sovrum med mig om nätterna.

Varför kallar du min man mes? För att han inte trampar på mig och behandlar mig som skit? Han är en riktig man som förstått att respektera kvinnor och älska och ge uppmärksamhet till ALLA dina barn, inte styras av dåligt samvete så att alla barn till slut mår piss.

Han får väl träffa sitt fd bonusbarn när han vill, men tjejen är över tjugo och har andra prion än att träffa min man som var hennes bonuspappa i ett par år. Men jag skulle inte alls bry mig om de fikade och åt middag o. dyl. Jag äger liksom inte min man. Och hans fd bonusbarn är ju hans biobarns syster så de, eller alla vi rättare sagt, träffas ju ibland vid högtider.

Och vilka relationer har jag förstört, menar du? Menar du att mitt krav på min man att han ska finnas för alla barn lika mycket är att förstöra hans och den äldres relation? Är du sann? Menar du att man generellt förstör barns relationer till föräldrarna när man skaffar syskon som också är människor och i behov av kärlek?
  • Anonym (F)
    smulpaj01 skrev 2020-03-10 20:27:04 följande:

Att tidigare eller nya bonusbarn är välkomna att komma och gå i sina hem som dom vill är du väl knappast ensam om att bjuda till med om jag säger så. Finns gott om bonusmammor därute som finns tillhands och ställer upp för alla barn i hushållet utan att för den sakens skull behöver hävda sig och bli matad med hundkex hela tiden som du verkar behöva.

Onödigt påhopp som vanligt från ditt håll. Du blir lite onödigt hög över din egen förträfflighet.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 20:27:59 följande:
    Det här blir bara roligare och roligare. Ska socialen slösa sin dyrbara tid på att reda ut anmälningar av såna här bagateller?
  • Miss Skywalker
    smulpaj01 skrev 2020-03-10 08:55:44 följande:
    Bra gjort, önskar att flera av männen till styvmorsorna i denna tråd hade lite mer kurage och slängde ut tanterna från sin och barnens familj.
    Här blir det tydligt vad hatet mot styvmammor handlar om. Här skriver en styvpappa om samma problem som ts, särbehandling och curlande av barn och plötsligt blir det hyllning istället för hån..
Svar på tråden Styvmamma-upproret