• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:19:24 följande:

Det tragiska är ju att det talas om kvinnohat istället för att fokusera på mäns ansvar för att se till att alla deras barn mår bra och att relationen med partnern funkar. När han då brister i ansvar är det barnen eller exet som får skulden.

Men det är väl lättare att kasta skiten dit än att be sin partner att steppa upp och ta ansvar och annars själv se till att forma det liv en vill ha utan den barlast som en ryggradslös man utgör.

Återkommande bemöts uppmaningar om att lägga ansvaret där det hör hemma med hånfulla kommentarer om ens präktighet och självgodhet. Som om det skulle bli någon förändring i någon enda styvfamilj om inte de som är vuxna tar det ansvar som är deras. Klarar en man inte av att hantera båda sina barnkullar i relation till sin partner och heller inte är villig att jobba på en förändring av sitt beteende så kanske han inte skall leva i den relationen. Detta eftersom det skapar så mycket frustration och missriktad aversion mot barn och ex från partnerns sida. Och klarar en partner inte av att ställa kraven och lägga ansvaret där det hör hemma istället för att skylla sitt dåliga förhållande på partnerna barn eller ex så kanske det är fel förhållande att leva i för hen.

Var någonstans lägger NI ansvaret på dem ryggradslösa männen om jag får fråga? Ni anklagar ju bonusmammor för att inte lägga nån som helst skuld på sina män (denna tar inte jag åt mig av) men gör ni det menar du?

Du och några till här sitter ju bara här och fräser ur er en massa onödig skit om styvhäxor osv.

Sen det där om att det handlar om kvinnoförakt i grund och botten står jag fast vid.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 08:28:57 följande:

Det är dags att de som behöver vågar börja ställa krav på sin situation och sin omgivning. Jag tolererade inte att ha någonslsgs biroll, vi vuxna är de som har beslutsrätten i familjen och inga andra.

Det är väl självklart att det är de vuxna skall vara just vuxna. Men när någon istället hemfaller till att avsky barn eller ex och skylla sitt dåliga förhållande på dem istället för att avkräva partnern ansvar så har en släppt sin vuxenrelation.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:34:06 följande:

Jadu, i mina ögon är det inte sunt att leva i en relation så länge med en partner och bara uttrycka avsky för dem och önska bort dem. Om saker inte funkade i början hade det väl varit på sin plats att din man tagit tag i det istället för att sätta sig i baksätet och låta både sitt ex och dig styra allt. Men så anser ju jag att män också har ett ansvar för sina barn...

Sitt ex?

Vart kom hon in i bilden, jag pratar om särkullarna. Jag bedömde dem och kom fram till att jag inte har något gemensamt med dem mer än vädret.

Exet kom vi överens om hur utspelen skulle bemötas, dvs undvika henne helt, även om hon försökte både själv och via sina ungar.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:36:05 följande:

Det är väl självklart att det är de vuxna skall vara just vuxna. Men när någon istället hemfaller till att avsky barn eller ex och skylla sitt dåliga förhållande på dem istället för att avkräva partnern ansvar så har en släppt sin vuxenrelation.

Jag krävde ansvar av maken vilket han även tog. Men det förändrar ändå inte det faktum att jag och särkullarna inte har något gemensamt, men eftersom jag inte behöver umgås med dem mer än ett par gånger om året så går det ändå.
  • Ess

Särkullarna är vuxna människor och utav den typen jag helst undviker i den mån det går.

• Anonym (Sean)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 08:35:54 följande:

Var någonstans lägger NI ansvaret på dem ryggradslösa männen om jag får fråga? Ni anklagar ju bonusmammor för att inte lägga nån som helst skuld på sina män (denna tar inte jag åt mig av) men gör ni det menar du?

Du och några till här sitter ju bara här och fräser ur er en massa onödig skit om styvhäxor osv.

Sen det där om att det handlar om kvinnoförakt i grund och botten står jag fast vid.

Ja, ditt kvinnoförakt är i alla fall tydligt, och din benägenhet att låta män komma undan.

Vet inte om du läst mina inlägg, men jag upprepar gång på gång att männen är de som har ansvar gentemot sin partner och alla sina barn för att få det att fungera.

Hur tänker du själv att ett förhållande kan bli bättre för att mannen fortsätter vara ryggradslös och hans partner skyller sin dåliga relation på barn elller ex? Det är ju inte exet eller barnen som den nya kvinnan är ihop med...

Det verkar som om du slutar läsa så fort en inte skriver att styvbarn är ett otyg som borde flytta till sina mammor och att alla ex är djävulens påfund och plågoris, annars förstår jag ärligt talat inte hur du kunnat missa att jag hela tiden uppmanar till att lägga ansvaret hos männen, där det hör hemma.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 08:43:22 följande:

Särkullarna är vuxna människor och utav den typen jag helst undviker i den mån det går.

De var, enligt dina tidigare inlägg inte vuxna när du kom in i bilden och skulle de haft möjligheten att bygga en vuxenrelation med sin pappa utan att du ändå hela tiden skulle vara med och lägga sordin hade de kanske träffat sin far oftare än de tycks göra nu.

Men om det kan vi bara gissa, för det tåget har ju gått och de är vuxna nu.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 08:11:50 följande:
    Mina argument höll rakt igenom men han och hans föredetta käkade hycklerisoppa till frukost, lunch o middag! Bör tillägga att även fast jag vet att hans ex var den som egentligen var mest galen av svartsjuka över att vi skulle få barn ihop så är det honom jag höll och håller som ansvarig. Hennes beteende kunde inte jag påverka.

Han var själv bonuspappa en gång i tiden och det bonusbarnet var litet när han fick sitt första barn med samma ex som drog igång detta. Jag frågade honom om det. Blev ditt bonusbarn svartsjuk när gemensamma bebisen kom? Oooooh ja, denne bet sin mamma när hon höll i bebisen osv osv. Vad gjorde ni åt det då? Inget utan det är fullt normalt att barn reagerar sa han då. Jaså den situationen var tydligen fullt normal. Samma människor som nu skulle dra igång krismöte efter krismöte nu när den nya kvinnan skulle få en bebis.

Jag kunde aldrig prata med honom om det för när jag tog mig igenom den värsta delen i min depression och trasade sönder hans motsägelsefulla argument en efter en så bemötte han det med gaslighting och härskarteknik.
    Det här är ju oerhört komplext för den du har som du kan påverka är din man, men han i sin tur ska bolla med dig och med sitt ex, och där står du helt maktlös men är ändå den som får ta smällen i slutändan. 

Depression och hantera en man som gör allt för att få dig att hålla tyst, man är inte som starkast då precis. Sökte du hjälp utanför hemmet? 
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 08:39:43 följande:

Sitt ex?

Vart kom hon in i bilden, jag pratar om särkullarna. Jag bedömde dem och kom fram till att jag inte har något gemensamt med dem mer än vädret.

Exet kom vi överens om hur utspelen skulle bemötas, dvs undvika henne helt, även om hon försökte både själv och via sina ungar.

Bra att han kunde stå vid din sida gentemot exet. ????

Tråkigt bara att han tyckte att hans första barnkull inte var värd mer engagemang från hans sida än att han accepterade dina åsikter om dem.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:50:11 följande:

Bra att han kunde stå vid din sida gentemot exet. ????

Tråkigt bara att han tyckte att hans första barnkull inte var värd mer engagemang från hans sida än att han accepterade dina åsikter om dem.

Frågetecknen skulle vara en tumme upp på den.
Svar på tråden Styvmamma-upproret