• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 12:18:10 följande:

Vilken tur då att vi inte har någon relation irl, för jag känner på precis samma sätt gentemot dig och dem du allierar dig med när jag läser inläggen här.

Agree to disagree.

Den är okej, men för den sakens skull så behöver inte du och dina allierade utmåla er själva som några hjältar som räddar barn som ni tar för givet far illa.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 09:44:16 följande:
    Jag fick hjälp utanför hemmet men den var för min egen hälsa. Vi sökte aldrig hjälp ihop eftersom han aldrig tog på sig nån som helst skuld utan la hela på mig.

Sen kan jag inte skriva så mycket mer om hur det har gått efter det med risk för att nån outar mig.

Det positiva är däremot att jag och hans ex har varit dem som har fixat och sett till så att våra barn har en fin syskonrelation idag. Även fast vi inte är så kontenta med varann alla gånger så har det åtminstone kommit nåt fint ur den här härvan.
    Nej, av hänsyn till alla inblandade så väljer man att inte ge ut för mycket detaljer. Det förstår jag. 

Jag vill ju i alla fall hävda att om mvc och bvc hade följt upp kvinnor som ska få sitt första barn med en man som har barn sen tidigare, så skulle mycket ha kunnat lindrats. Du hade kunnat få hjälp att sätta dina egna gränser. Blivit förberedd på vad som kan hända, hur andra kan reagera. Han kunde ha fått samtal om hur tänka med att fördela sina prioriteringar, om sina egna eventuella skuldkänslor och hur hantera dom. Var och en för sig och båda två tillsammans.  

När jag berättade för min barnmorska om hur hans ex hade betett sig så var ju inte det första gången hon hade hört om ett ex som betedde sig konstigt. Hon blev inte ett dugg förvånad, det hade hon hört så många gånger förut, det är något som händer med exen när det ska komma ett barn. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 14:25:51 följande:

Nej, av hänsyn till alla inblandade så väljer man att inte ge ut för mycket detaljer. Det förstår jag. 

Jag vill ju i alla fall hävda att om mvc och bvc hade följt upp kvinnor som ska få sitt första barn med en man som har barn sen tidigare, så skulle mycket ha kunnat lindrats. Du hade kunnat få hjälp att sätta dina egna gränser. Blivit förberedd på vad som kan hända, hur andra kan reagera. Han kunde ha fått samtal om hur tänka med att fördela sina prioriteringar, om sina egna eventuella skuldkänslor och hur hantera dom. Var och en för sig och båda två tillsammans.  

När jag berättade för min barnmorska om hur hans ex hade betett sig så var ju inte det första gången hon hade hört om ett ex som betedde sig konstigt. Hon blev inte ett dugg förvånad, det hade hon hört så många gånger förut, det är något som händer med exen när det ska komma ett barn. 

Jag pratade inte så mycket på BVC och MVC för jag vågade inte.

Jag var rädd över att få höra där att du vet vad du gav dig in på så det är rätt åt dig, ligg där och gråt tillsammans med din bebis du. Fattar du att jag var så sjuk o nere att jag faktiskt tänkte så i min deprimerade paranoida hjärna?
  • Anonym (Sean)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 13:43:08 följande:

Agree to disagree.

Den är okej, men för den sakens skull så behöver inte du och dina allierade utmåla er själva som några hjältar som räddar barn som ni tar för givet far illa.

Rädda de barnen kan vi aldrig göra, det är ju de mammor som uttrycker här att deras män inte behandlar sina barn väl som har den makten att förändra situationen.

Det enda jag och andra kan göra är att påminna om att skulden ligger hos mannen för hur han hanterat saken och inte hos särkullsbarn eller hans ex. Det är dock tydligt att det här i tråden är många som tycker att det är bekvämare attfortsätta skuldbelägga dem än att ta tag i karln och stå upp för sina barn.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 12:21:28 följande:

Nej, då hade han alltså med sitt agerande som förälder format individer som han såg att andra, tex du, skulle få problem med. Hoppas då att han inte misslyckats lika gravt med era gemensamma, så att de också är personer som andra inte skulle uppskatta.

Ja det har han, och det har jag berättat för honom också.

Våra bor ju med båda sina föräldrar och blir därmed inte köpta och curlade från två håll, för att ingen vill bli bortvald. Eftersom han har facit i hand så gör han inte samma misstag igen. Han har aldrig sagt det rakt ut, men jag tror att han är besviken på hur de blivit.

Jag skulle aldrig springa och jamsa så med mina ungar även om vi varit skilda, då hade de kunnat stanna hos sin pappa.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 12:22:45 följande:

Nej, då hade han alltså med sitt agerande som förälder format individer som han såg att andra, tex du, skulle få problem med. Hoppas då att han inte misslyckats lika gravt med era gemensamma, så att de också är personer som andra inte skulle uppskatta.

Men jag förstår inte varför du förutsätter att jag inte uppfostrar mina barn, utan lämnar över det till maken. Det är ju rätt självklart att det inte blir likadant med en annan vuxen och barn med andra gener, annan släkt och förutsättningar.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 14:41:55 följande:
    Jag pratade inte så mycket på BVC och MVC för jag vågade inte.

Jag var rädd över att få höra där att du vet vad du gav dig in på så det är rätt åt dig, ligg där och gråt tillsammans med din bebis du. Fattar du att jag var så sjuk o nere att jag faktiskt tänkte så i min deprimerade paranoida hjärna?
    Ja, jag förstår faktiskt det. Det krävs att man är frisk och stark för att orka vara sjuk. Mår man dåligt så är det tyvärr såna negativa tankar som upprepas. Det där du nämner, "du visste vad du gav dig in på", det är ju en av de saker som brukar kastas på "styvmammor". Har du tänkt på vad det kom sig att du tänkte så? Jag funderar på om det var något du snappat upp att andra människor tänker.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 11:31:54 följande:
    Föräldern skall och kan inte kräva att omgivningen skall älska hens barn, inte heller att hens nya partner skall älska barnen. Att acceptera att partnerns barn finns och inte sabotera barnets och partnerns möjlighet att ha kontakt borde däremot alla som går in i en relation med någon som har barn sedan tidigare däremot göra.

Och när partnern, istället för att lägga skuld på den de lever i ett förhållande med säger att det är barnens eller exets fel att den relation de lever i inte fungerar så beter de sig inte moget. Ansvaret skall läggas på föräldern/partnern, men det verkar många i den här tråden ha svårt att förstå och blir istället kränkta över att de får höra att de faktiskt kan påverka sin situation endast om de tar det med den de lever med.
    Har du läst ts öht? Tråden handlar om just problem med den de lever med. Att de sen har problem med exet/barnen också är ganska vanligt och vem är du att tala om för dem att de inte får yttra sig om det. Det här är ett forum för relationsproblem. De får klaga på precis vem fan de vill..
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 15:00:13 följande:

Men jag förstår inte varför du förutsätter att jag inte uppfostrar mina barn, utan lämnar över det till maken. Det är ju rätt självklart att det inte blir likadant med en annan vuxen och barn med andra gener, annan släkt och förutsättningar.

Även om du uppfostrar dina barn kan de fortfarande spela ut er föräldrar mot varandra, och hade han inte skärpt till sig och agerat annorlunda i relation till dem skulle de kanske utvecklat samma sidor som du nu ser hos hans äldre barn.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-12 15:51:54 följande:

Har du läst ts öht? Tråden handlar om just problem med den de lever med. Att de sen har problem med exet/barnen också är ganska vanligt och vem är du att tala om för dem att de inte får yttra sig om det. Det här är ett forum för relationsproblem. De får klaga på precis vem fan de vill..

Absolut kan de klaga, men vill de få till en förändring för sina barns skull så hjälper det ju inte barnen att de sitter och klagar på särkullsungarna eller exen, det är fortfarande partnern som behöver steppa upp och ta ansvar om förändring skall ske.

Jag tror att det faktiskt var för att få till en förändring som trådstartaren gjorde tråden och då är det väl inte orimligt att peka på var lösningen kan finnas, istället för att bara älta och klaga på sådant som inte går att förändra.

Men du är fullt fri att tycka annorlunda och underblåsa ältandet istället.
Svar på tråden Styvmamma-upproret