• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Ess
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-10 15:51:05 följande:
    Jag försökte inte ens vara elak där, ville bara att du skulle veta hur du uppfattas av andra. :)

Helt ärligt skulle jag känna att det vore en förolämpning mot kvinnans intelligens om mvc och bvc skulle behöva berätta något så oerhört uppenbart. Som om de även skulle behöva berätta för kvinnan att hon blev gravid för att hon haft sex eller att hon måste sluta knapra p-piller om hon vill bli gravid.

Förstår att det är skönare att skylla ifrån sig på andra, men ibland måste man kunna tänka lite själv och ta eget ansvar för sin situation.
    Eftersom de ändå tydligen numera har ett ensamt möte med den blivande mamman för att fråga hur parrelationen är, för att fånga upp ev misshandel. Så kan de ju även fråga på det mötet hur det funkar med särkullarna och hela den relationen när graviditeten var ett faktum
    Men det är nog onödigt det med, för fruntimren märker väl själva om de blir verbalt eller fysiskt misshandlade. De är väl inte dummare än att de kan lämna....
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 16:55:46 följande:

Jag har lagt ansvaret på honom, men vad hjälper det. Jag kan ju inte hålla en pistol mot hans huvud och tvinga honom att agera. Och han själv förstår ju inte hur mycket det påverkar mig när han väljer att inte agera. 

Nej, och då är det ju han som är ditt problem. Inte hans ex eller hans barn.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-03-10 16:41:22 följande:
    "pappan hamnar i kläm" mellan två rivaliserande kvinnor, skriver du. Det är väl lika sant att pappor utnyttjar situationen för att smita allt ansvar och låter kvinnorna sköta jobbet? Du verkar projicera din egen situation på alla bonusfamiljer.
    Hon skrev inte "två rivaliserande kvinnor". 

Att vilja beskriva de problem man själv har upplevt är inte samma sak som att vilja projicera sin egen situation på alla styvfamiljer. Det är ju i så fall lika illa när de som inte har problem i sin styvfamilj går in och ska berätta att de minsann inte har några problem och som inte låter oss andra få berätta om hur vi har det. Särskilt när de vill få det att låta som att de inte har några problem för att de helt enkelt är lite bättre människor. 

Dessa pappor kan nog ha en benägenhet att smita från sitt ansvar, ja. Och det är nog lätt hänt att de tycker att den kvinna de lever ihop med ska backa upp honom för att underlätta för honom. Till skillnad från den kvinna de har skilt sig ifrån, som de inte orkar ha konflikt med så att de hellre tar en konflikt med den de lever ihop med. Det kan i alla fall vara en variant på problem i en styvfamilj. 
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 16:21:13 följande:
    Ja, precis. Det är pappans ansvar men det är inte han som får ta smällen ifall han inte tar det ansvaret fullt ut. 

Jag tror också att det är en tuff roll att ha, som förälder, och som den som skaffar en ny familj, att hantera både sitt ex och sin nya kvinna som väntar barn. Icke desto mindre är det en roll han måste ta på fullt allvar och inte checka ut ifall den känns övermäktig. 

Jag håller med om att bvc borde fånga upp dessa män också. 
    Kanske skulle ha ett obligatoriskt ensamt samtal med pappan också, för jag tror inte han heller har en aning om hur det kommer bli. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 17:00:06 följande:
    Han är definitivt ett problem, ja. Även hans ex och hans barn. Som han inte hanterar. Menar du att jag inte får lov att beskriva att hans ex strulade med samarbetet? Menar du att jag ska beskriva att min sambo tog inte tag i problemet när hans ex strulade med samarbetet vilket i sin tur påverkade mig som var höggravid? 
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-10 17:03:16 följande:
    Kanske skulle ha ett obligatoriskt ensamt samtal med pappan också, för jag tror inte han heller har en aning om hur det kommer bli. 
    Jag håller med. Var sitt enskilt med blivande mamman och pappan, och ett gemensamt, hade kunnat vara nåt. 

Nej, jag tror inte heller att han kan föreställa sig vad som kan komma. Det är också viktigt att fånga upp honom. 
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 15:56:54 följande:

Eller hur?! Visst är det lysande? Och det bästa av allt är att det här upproret går inte att stoppa. Styvmammor håller inte tyst längre, oavsett Elaka styvhäxe-stämpeln. Hela fenomenet med s.k. bonusfamiljer och varannan vecka-liv är så nytt så att alla dessa nya problem måste diskuteras. Annars har vi en ny kvinna som lämnar.

Bonusfamiljer är så himla vanligt och det finns ingen ?elaka styvmamma?-stämpel. Eller jo, möjligtvis att du skapat en sån stämpel då din tråd fortsätter att trenda.

Sluta spela på att du är kvinna, det är så himla fegt. Det här handlar om BARN och du är en VUXEN, även fast du är kvinna och verkar tro att det är nåt slags veto mot vanligt vuxenansvar.

Vet du vem som mer är en kvinna? Din mans exfru som du hatar och skyller allting på. Kanske är någon av dina stackars bonusbarn flickor.

Du BORDE lämna igår. Det är inte som att det inte skulle vara för barnens bästa. Synd att inte din man har förstånd att lämna dig.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 17:00:06 följande:

Eller hur. Konstigt att dra feministkortet när det passar i samma andetag som dom sprider hat mot sina partners exfruar och mot mammor i allmänhet.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 16:55:46 följande:

Jag har lagt ansvaret på honom, men vad hjälper det. Jag kan ju inte hålla en pistol mot hans huvud och tvinga honom att agera. Och han själv förstår ju inte hur mycket det påverkar mig när han väljer att inte agera. 

Alltså, hur går detta citat av dig ihop med ditt påstående till mig i ett annat inlägg där du skriver att ni har det så himla bra ihop och att du inte alls snackar skit om din man, att du inte har nån anledning att lämna honom.

Anledningar att hata barn hittar du däremot.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 17:02:36 följande:

Hon skrev inte "två rivaliserande kvinnor". 

Att vilja beskriva de problem man själv har upplevt är inte samma sak som att vilja projicera sin egen situation på alla styvfamiljer. Det är ju i så fall lika illa när de som inte har problem i sin styvfamilj går in och ska berätta att de minsann inte har några problem och som inte låter oss andra få berätta om hur vi har det. Särskilt när de vill få det att låta som att de inte har några problem för att de helt enkelt är lite bättre människor. 

Dessa pappor kan nog ha en benägenhet att smita från sitt ansvar, ja. Och det är nog lätt hänt att de tycker att den kvinna de lever ihop med ska backa upp honom för att underlätta för honom. Till skillnad från den kvinna de har skilt sig ifrån, som de inte orkar ha konflikt med så att de hellre tar en konflikt med den de lever ihop med. Det kan i alla fall vara en variant på problem i en styvfamilj. 

Isåfall borde du se och lära av hans ex som både hade sunt förnuft, föregick med gott exempel gentemot sina barn och visar genuin oro när hennes barn far illa...
Svar på tråden Styvmamma-upproret