Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Styvmamma-upproret

Anonym (Sigrid) skrev 2020-03-08 17:52:55 följande:
    Varför väljer man att sätta sig i en sån soppa då? Varför väljer man en sån man? Väljer att skaffa barn med honom? Har du inget eget ansvar, eller?
    Borde inte du sätta dig in i problemet  innan du väljer att yttra dig så där? Många kvinnor ser en man som verkar vara en bra pappa. Det är först när de får barn gemensamt som det blir uppenbart. Ganska ofta kan det bero på att exet flippar över och börjar ställa konstiga krav. Eller för att pappan känner skuld inför barnet. Det är inte direkt något man lägger märke till vid första dejten, eller ens när du precis har blivit gravid. Det kan till exempel uppstå när exet fått veta att du är gravid. 

Hur brukar du göra när det finns saker som du inte ens visste att du borde ta reda på?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sigrid) skrev 2020-03-08 19:12:37 följande:

Så du menar att dessa kvinnor inte har en aning om att deras partner hade barn sen tidigare innan de blir gravida eller fött det gemensamma barnet?

För det är riktigt, riktigt uppenbart att har en eller båda parter barn sen innan kommer den egna relationen bli betydligt mer komplicerad, just för att det är fler personer inblandade. Att inbilla sig att man kommer kunna ha en liten kärnfamilj är bara naivt. Det tåget har gått.

Spelar du dum nu och låtsas att du inte kunde läsa vad jag skriver?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-08 19:33:53 följande:
    Vilket manipulativt, narcissistiskt dravel.

Läs ts och mitt inlägg och alla hat-inlägg från omogna kvinnor som inte borde ha några ?bonus?-barn.

Det finns gott om människor som älskar sina familjehemsbarn och adoptivbarn. När du bestämmer dig för att flytta ihop med din snubbe som har barn gör du valet att tränga dig in i deras familj och ha en föräldralik funktion i familjen.

Att det sen finns skitföräldrar som inte älskar barnen och sätter sina egna behov främst ändrar inte det.

Ge fan i att ta på dig att bilda en ny kärnfamilj om du inte älskar partnerns barn och är beredd att vara en vuxen istället för att bete dig som deras rivaliserande syskon.
    Man bildar inte en "ny kärnfamilj" när han har barn sen tidigare. 

Du uttrycker dig som att det här är känsligt för dig, "gör du valet att tränga dig in i deras familj". Jag har inte valt att "tränga mig in i deras familj". Jag valde en man och han valde mig. Vi valde senare att skaffa barn tillsammans. 

Han och hans ex valde också att skaffa barn, och sedan valde dom att skilja sig. Sedan valde han att bli ihop med mig och skaffa barn med mig, medan hon, självvalt eller inte, aldrig skaffade några fler barn, inte heller har hon haft en stadigvarande partner. Om hon är bitter över det eller inte, vet jag inte, men hon betedde sig väldigt konstigt när jag blev gravid. 

Varför blir du så provocerad av att en person säger att man inte måste älska sin partners barn som sina egna? Hur många barn, förutom dina egna, älskar du, som dina egna? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sigrid) skrev 2020-03-08 21:47:03 följande:

Det är ju dock så det är? Tycker man att man "inte alls kunde ha vetat hur det skulle bli" har man varit rätt oansvarig och inte tänkt längre än vad näsan räcker.

Vet man om att ens partner har barn sen innan, borde man också veta att ens egen relation kommer bli mer komplicerad på grund av det och att det aldrig kommer kunna bli helt rättvist mellan dessa bonusbarn och eventuella gemensamma barn. De har helt olika utgångspunkter och det kommer aldrig kunna vara samma dynamik mellan alla föräldrapar och barnen. 

Visst, TS bonusbarn kanske får dyrare presenter och aktiviteter, men de gemensamma får bo med både mamma och pappa 100%. Det kommer aldrig bli lika för dem. Så är det bara.

Man kan inte komma och grina sen för att man tycker att det blev jobbigt, när man borde ha vetat mycket väl vad det var man gav sig in på när man hoppade in i en sån här familjekonstellation. Man måste ta lite eget ansvar här och  inse att man valde sin egen situation. Vill man inte ha sånt här tjafs skaffar man inte flera ungar med någon som redan har barn sen innan.

Du vet ju fortfarande inte vad du pratar om. Borde inte du sätta dig in mer i problematiken innan du yttrar dig?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-09 14:59:23 följande:
    Du säger dig inte vilja bli sedd på som styvhäxa, och ändå är det dem du lierar dig med?
    Snälla, kan inte du utveckla hur du tänkte när du skrev det här inlägget? 

Det är så fascinerande hur någon går in och läser en text och sen svarar på nåt helt annat. Ungefär som att jag hade sagt att "filmen jag såg var bra", och någon svarar "Bulgarien". 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 15:41:01 följande:
    Men är inte allt det där redan allmän kunskap? Vem som helst kan väl förstå att det är jobbigare och stressigare att pussla ihop en bonusfamilj än en kärnfamilj? Att det är lättare att komma i kläm om man är "den nya" som inte vågar ta plats? Att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn sen innan?

Vad hade du själv för bild av bonusfamiljer innan du blev en del av en? Liksom, vad trodde du skulle hända?
    På vilket sätt är det redan allmän kunskap? Kan inte du berätta exakt vad det är du vet. Så kan vi som varit med om det som Inga pratar om få lov att fylla i ifall det är något som ni inte vet. För om du inte har varit där själv så tror jag faktiskt inte att du vet. 

Du säger att det är allmän kunskap att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn, berätta vilka risker som du känner till. Hur du tänker dig att det ser ut. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 17:54:45 följande:

För att det är ju uppenbart. Klart det är stressigare med bonusfamiljer just för att det är fler människor inblandade. I en kärnfamilj behöver du först (i de flesta fall) bara få det att fungera med din partner. Eventuella barn kommer in i en naturlig roll i familjen. Alla vet var dom står. I en bonusfamilj måste du inte bara ta hänsyn till din partner, utan även hans/hennes barn, eventuellt dina egna, särkullen/särkullarnas andre förälder etc etc. och alla måste kunna samarbeta på någon nivå. Kombinera det med att bonusbarnen just är barn och inte kan hantera sina känslor på bästa sätt än. Det kanske fortfarande är jobbigt att mamma och pappa inte bor ihop, känns som att man blir ersatt av förälderns nya etc. Lägg till nåt nytt gemensamt barn på det. Hur kan man inte tro att det är jobbigare än en kärnfamilj?

Går man in i en bonusfamilj vet man t.ex. att man (troligtvis) kommer vara låst i den staden familjen bor i, åtminstone tills alla barn är myndiga, förutsatt såklart att särkullarna har två närvarande föräldrar. Vet inte hur många trådar jag läst här om ledsna bonusmorsor som otrivs och vill flytta, men kan inte för att partnerns ex såklart inte låter honom flytta till en annan stad med barnen och han kan inte lämna dem. Självklart finns det bonusfamiljer som fungerar, på samma sätt som det finns kärnfamiljer som inte gör det. Det är lika uppenbart som att det är uppenbart att bonusfamiljer kommer mer fler utmaningar än kärnfamiljer. Fler personer ska fungera ihop och det är fler som man måste ta hänsyn till från början. 

Och där tog du precis upp endast de mest uppenbara problemen. Men fortfarande inte de mer djupgående, mer invecklade problemen.

Men det är bra, du har tänkt till lite, men du tror fortfarande att de som gnäller är ovanligt gnälliga, eller? Du tror att de här problemen kan man förutse och de som gnäller har bara varit naiva nog att inte sett så här långt som du kunde se?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 18:28:16 följande:

Och de gemensamma barnen får bo i ett och samma hem tillsammans med båda sina föräldrar... Hur kan man förvänta sig att det kommer bli 100% rättvist när barnen inte är i samma situation? 

Här hör man ju att det finns ett horn i sidan på dig. Är du en så kallad biomamma? Som är bitter för att du har förlorat kontroll. (Ingen dömer dig.) Eller är du ett så kallat bonusbarn som är missnöjd med förälder? (Ingen dömer dig.)
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-09 22:41:14 följande:

Är du ny på FL?

Är du normalbegåvad och hänger kvar här ett tag så kommer du förstå vad jag syftade på. Om inte så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Vågar du inte skriva vad du menar? Svårt med formuleringarna?
  • Anonym (Karin)
    smulpaj01 skrev 2020-03-09 20:55:25 följande:

Jaha.... I så fall får man inse sitt misstag och separera!

Alltid samma trötta råd, att skilja sig. För det går helt enkelt inte att diskutera problemet. Men då tycker jag att du lämnar tråden och slutar att hoppa in i trådar där du ändå inte bidrar med nåt.
Svar på tråden Styvmamma-upproret