Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Styvmamma-upproret

Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 13:08:07 följande:

Låter som att du inte vill ta ansvar för dina handlingar. Då blir resultatet därefter.

Låter som att du letar efter nån att kasta dynga på. Jag beklagar att ditt liv är så trist att du inte har nåt bättre för dig.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-10 13:15:40 följande:
    Ja det är väldigt provocerande för dem att deras ungar bor delvis med någon som inte har någon anknytning alls till dem och bara behandlar dem artigt och korrekt, men aldrig någonsin skulle sätta dem före eller rädda dem före sina egna barn i en nödsituation. 
    Jag tror det är provocerande för att de är uppväxta med en bild av den elaka styvmodern och att de inte har förmåga att ifrågasätta den bilden. Av någon anledning känns det mer tryggt att dela upp världen i onda människor och goda människor för då behöver man inte titta så mycket på sig själv och sina egna handlingar.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 14:55:21 följande:
    Tja, du kastar dynga på personer här i tråden som har andra erfarenheter än dig av hur det är att leva med en partner som har barn sedan innan. Jag väljer att påpeka att en får skörda det en sår. Om det är problematiskt för dig att höra får du antingen lämna tråden eller lära dig leva med det.

Det är inte jag som har problem med min partner och hur denne förhåller sig till sina barn från tidigare förhållande, så det låter mer som att din kommentar riktar sig mot dig själv.
    Och jag väljer att påpeka att de problem som jag pratar om inte handlar om att skörda det man sår. Varför skulle man välja att så för att exet ska börja strula med samarbetet när jag är höggravid? Eller alla andra idéer hon fick för sig att genomföra när jag hade två små barn att ta hand om, och ovanpå det fick ta hand om hennes skit? Hur sår man för att skörda det? 

Jag väljer att påpeka att det här är högst reella problem som allt för många kvinnor får gå igenom. Och att det är högst onödigt att en enda kvinna till ska behöva gå igenom. För om vi hjälps åt att sprida kunskap om att de här problemen finns och, om vi nu ska gå in lite på din linje, om att som man skördar får man så, att KÄNNA TILL att det ens finns såna problem, för det är ju inte något som alla känner till. 

Jag kunde inte för mitt liv ens tänka mig att en kvinna skulle bete sig så mot en annan kvinna. Jag tog för givet att man inte orsakar onödig stress för en kvinna som väntar sitt första barn. 

Men det är också något att påpeka. Att en kvinna som väntar sitt första barn ska bli respekterad som den förstagångsföderska hon är. För det är inte heller givet hos omgivningen. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-10 14:59:47 följande:
    Tja, du verkar ju tycka att det är bcv och mvcs uppgift att uppfostra dig och berätta att bonusfamiljer kan medföra problem, så det är ju inte konstigt att andra verkar tycka att du inte vill ta ansvar för dina egna beslut...
    Är det där det elakaste du klarar av? Känns bra va, att få ur dig lite frustration, eller hur? 

Mvc och bvc har många uppgifter som går ut på att värna att kvinnan som väntar barn mår bra. De har till exempel en enkät som går ut på att fånga upp kvinnor som lider av förlossningsdepression. Det vore inte helt orimligt att de fångar upp kvinnor som ska få barn ihop med en man som har barn sen tidigare. Det är som sagt vanligt att kvinnor som får barn ihop med en man som har barn sen tidigare, drabbas av förlossningsdepression, och att den är direkt sammankopplat med styvfamiljsproblematik.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-10 15:51:05 följande:
    Jag försökte inte ens vara elak där, ville bara att du skulle veta hur du uppfattas av andra. :)

Helt ärligt skulle jag känna att det vore en förolämpning mot kvinnans intelligens om mvc och bvc skulle behöva berätta något så oerhört uppenbart. Som om de även skulle behöva berätta för kvinnan att hon blev gravid för att hon haft sex eller att hon måste sluta knapra p-piller om hon vill bli gravid.

Förstår att det är skönare att skylla ifrån sig på andra, men ibland måste man kunna tänka lite själv och ta eget ansvar för sin situation.
    Det är ju för att du inte själv känner till vilka problem som kan uppstå. Och du vill ju att det ska förbli så, vi ska hållas okunniga om vilka problem som kan uppstå i en ombildad familj. Du vill att vi ska fortsätta tro att om vi bara lägger manken till så kommer inte de där problemen att finnas, och att vi visste precis vad vi gav oss in på och att vi ska skylla oss själva. Det är där du är med det som du känner till. Och det räcker inte.

Mvc och bvc skulle med väldigt enkla medel kunna fånga upp kvinnor i riskzonen om de bara ville utbilda sig. I Stockholm finns det bvc som delar ut ett telefonnummer till kvinnor som får barn inom ombildade familjer. Det är ju bra att de har kommit så långt. Så var det inte där och då jag fick barn. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 16:10:35 följande:
    Det stämmer att det är pappan som bär huvudansvaret för att de nya relationerna ska sätta sig. Pappan hamnar ofta i kläm mellan sin exfru och sin nya kvinna. Tyvärr så är det många män som är rädda för att barnen från den första kullen ska välja att bo hos sin mamma mer och inte hos honom om han får exet mot sig. Det kan göra pappan konflikträdd och flat gentemot sitt ex. Sedan är det ofta så att ex-frun reagerar om/när pappan skaffar en ny kull med barn. Hon kan känna oro över sin kull med barn tex. I det läget så är det väldigt viktigt att pappan kan lugna sin exfru och samtidigt skydda sin nya gravida fru eller flickvän. Tyvärr är det ofta här som det fallerar. Kanske borde BVC fånga upp dessa pappor istället? Det är dom som har den svåraste rollen verkar det som. Och den primala driften att skydda sin avkomma är stark - båda kvinnorna kan vara oroliga och utåtagerande i en sån här situation fast av olika anledningar. Om pappan bara checkar ut i det läget så är det den gravida styvmamman som far illa.
    Ja, precis. Det är pappans ansvar men det är inte han som får ta smällen ifall han inte tar det ansvaret fullt ut. 

Jag tror också att det är en tuff roll att ha, som förälder, och som den som skaffar en ny familj, att hantera både sitt ex och sin nya kvinna som väntar barn. Icke desto mindre är det en roll han måste ta på fullt allvar och inte checka ut ifall den känns övermäktig. 

Jag håller med om att bvc borde fånga upp dessa män också. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 16:03:41 följande:
    Det är ju upp till din man att hantera, det är han som är flerbarnsförälder och skall hantera att han har barn med flera kvinnor. Du kan inte lägga det ansvaret vare sig på barnen eller hans ex. Hon har inget ansvar gentemot dig, det har däremot pappan till dina barn.
    Nej, hon har inget ansvar gentemot mig, och nu känner du ju inte till min historia, och jag tänker inte gå in på detaljer, men jag tror faktiskt att det var en poäng som hon ville få fram också. Jag kan ju naturligtvis inte läsa hennes tankar men på det sätt hon gjorde det så är det misstänkt likt en maktdemonstration. 

Även fast det är som du säger, att hon inte har något ansvar gentemot mig så är det likväl så att hon strulade med samarbetet när jag var höggravid. Att strula med samarbetet är inte att ta ansvar för sitt barn tillsammans med den andra föräldern. Så oavsett vad du anser att jag kan kräva för egen del så tror jag att du håller med om att det inte är okej att strula med samarbetet. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 16:40:35 följande:
    Det är inte ok att strula, men det är din man som skall ta hand om det och hantera konsekvenserna. Drabbas du är det han som inte tagit sitt ansvar och då bör du lägga ansvaret där det hör hemma.
    Jag har lagt ansvaret på honom, men vad hjälper det. Jag kan ju inte hålla en pistol mot hans huvud och tvinga honom att agera. Och han själv förstår ju inte hur mycket det påverkar mig när han väljer att inte agera. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-03-10 16:41:22 följande:
    "pappan hamnar i kläm" mellan två rivaliserande kvinnor, skriver du. Det är väl lika sant att pappor utnyttjar situationen för att smita allt ansvar och låter kvinnorna sköta jobbet? Du verkar projicera din egen situation på alla bonusfamiljer.
    Hon skrev inte "två rivaliserande kvinnor". 

Att vilja beskriva de problem man själv har upplevt är inte samma sak som att vilja projicera sin egen situation på alla styvfamiljer. Det är ju i så fall lika illa när de som inte har problem i sin styvfamilj går in och ska berätta att de minsann inte har några problem och som inte låter oss andra få berätta om hur vi har det. Särskilt när de vill få det att låta som att de inte har några problem för att de helt enkelt är lite bättre människor. 

Dessa pappor kan nog ha en benägenhet att smita från sitt ansvar, ja. Och det är nog lätt hänt att de tycker att den kvinna de lever ihop med ska backa upp honom för att underlätta för honom. Till skillnad från den kvinna de har skilt sig ifrån, som de inte orkar ha konflikt med så att de hellre tar en konflikt med den de lever ihop med. Det kan i alla fall vara en variant på problem i en styvfamilj. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 17:00:06 följande:
    Nej, och då är det ju han som är ditt problem. Inte hans ex eller hans barn.
    Han är definitivt ett problem, ja. Även hans ex och hans barn. Som han inte hanterar. Menar du att jag inte får lov att beskriva att hans ex strulade med samarbetet? Menar du att jag ska beskriva att min sambo tog inte tag i problemet när hans ex strulade med samarbetet vilket i sin tur påverkade mig som var höggravid? 
Svar på tråden Styvmamma-upproret