• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 15:41:01 följande:

Men är inte allt det där redan allmän kunskap? Vem som helst kan väl förstå att det är jobbigare och stressigare att pussla ihop en bonusfamilj än en kärnfamilj? Att det är lättare att komma i kläm om man är "den nya" som inte vågar ta plats? Att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn sen innan?

Vad hade du själv för bild av bonusfamiljer innan du blev en del av en? Liksom, vad trodde du skulle hända?

Nej, det är inte allmän kunskap. För det första så är fenomenet med varannan vecka-pappor relativt nytt. Innan dess tog många pappor endast varannan helg med barnen och mamman blev huvudansvarig för barnen efter skilsmässan. Forskningen som visar att styvmammor är mer stressade än mammor med barn som har Adhd presenteras 2020. Fortfarande så är kunskapen om ombildade familjer låg. Den kulturella föreställningen om den Elaka styvmodern lever också kvar sedan tiden då styvmamman ofta kom in i familjen och gifte sig med en änkling. Dvs förväntades ta en mamma-roll. Det gör att många styvmammor idag håller tyst om problem hemma. Det vill jag ändra på. Min egen bild av bonusfamiljslivet var att min man skulle vara samma pappa till sina första barn som till sina yngre barn. Att jag skulle vara mer som en vuxen vän till styvbarnen än en gratis piga, kokerska, lektant och förälder som inte ens behöver bli hälsad på.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 17:54:45 följande:

För att det är ju uppenbart. Klart det är stressigare med bonusfamiljer just för att det är fler människor inblandade. I en kärnfamilj behöver du först (i de flesta fall) bara få det att fungera med din partner. Eventuella barn kommer in i en naturlig roll i familjen. Alla vet var dom står. I en bonusfamilj måste du inte bara ta hänsyn till din partner, utan även hans/hennes barn, eventuellt dina egna, särkullen/särkullarnas andre förälder etc etc. och alla måste kunna samarbeta på någon nivå. Kombinera det med att bonusbarnen just är barn och inte kan hantera sina känslor på bästa sätt än. Det kanske fortfarande är jobbigt att mamma och pappa inte bor ihop, känns som att man blir ersatt av förälderns nya etc. Lägg till nåt nytt gemensamt barn på det. Hur kan man inte tro att det är jobbigare än en kärnfamilj?

Går man in i en bonusfamilj vet man t.ex. att man (troligtvis) kommer vara låst i den staden familjen bor i, åtminstone tills alla barn är myndiga, förutsatt såklart att särkullarna har två närvarande föräldrar. Vet inte hur många trådar jag läst här om ledsna bonusmorsor som otrivs och vill flytta, men kan inte för att partnerns ex såklart inte låter honom flytta till en annan stad med barnen och han kan inte lämna dem. Självklart finns det bonusfamiljer som fungerar, på samma sätt som det finns kärnfamiljer som inte gör det. Det är lika uppenbart som att det är uppenbart att bonusfamiljer kommer mer fler utmaningar än kärnfamiljer. Fler personer ska fungera ihop och det är fler som man måste ta hänsyn till från början. 

Du generaliserar grovt. Min tråd vänder sig till de styvmammor som upplever problem i sina familjekonstellationer, vilket inte alla gör. Att man är låst till en viss stad stämmer inte, i mitt fall var det tvärtom så att min man flyttade till min stad för familjebildning. Återigen, du generaliserar. Att på förhand veta hur ens erfarenheter som styvmamma kommer att bli är omöjligt. Det är som att förutsäga ett äktenskaps utveckling med hundra procents säkerhet. Sluta kapa tråden din dumma åsiktsmaskin för du vet inte vad du pratar om. Jag vänder mig till andra styvmammor, hur svårt ska det vara att förstå?
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 17:54:45 följande:
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 16:49:41 följande:
    Hur ska man veta att styvbarnen kommer att bli slappt uppfostrade och tillåtas bete sig illa, menar du? Ska man utgå från att barn ska slippa lära sig att uppföra sig bara för att deras föräldrar inte lever tillsammans?
    För att det är ju uppenbart. Klart det är stressigare med bonusfamiljer just för att det är fler människor inblandade. I en kärnfamilj behöver du först (i de flesta fall) bara få det att fungera med din partner. Eventuella barn kommer in i en naturlig roll i familjen. Alla vet var dom står. I en bonusfamilj måste du inte bara ta hänsyn till din partner, utan även hans/hennes barn, eventuellt dina egna, särkullen/särkullarnas andre förälder etc etc. och alla måste kunna samarbeta på någon nivå. Kombinera det med att bonusbarnen just är barn och inte kan hantera sina känslor på bästa sätt än. Det kanske fortfarande är jobbigt att mamma och pappa inte bor ihop, känns som att man blir ersatt av förälderns nya etc. Lägg till nåt nytt gemensamt barn på det. Hur kan man inte tro att det är jobbigare än en kärnfamilj?

Går man in i en bonusfamilj vet man t.ex. att man (troligtvis) kommer vara låst i den staden familjen bor i, åtminstone tills alla barn är myndiga, förutsatt såklart att särkullarna har två närvarande föräldrar. Vet inte hur många trådar jag läst här om ledsna bonusmorsor som otrivs och vill flytta, men kan inte för att partnerns ex såklart inte låter honom flytta till en annan stad med barnen och han kan inte lämna dem. Självklart finns det bonusfamiljer som fungerar, på samma sätt som det finns kärnfamiljer som inte gör det. Det är lika uppenbart som att det är uppenbart att bonusfamiljer kommer mer fler utmaningar än kärnfamiljer. Fler personer ska fungera ihop och det är fler som man måste ta hänsyn till från början. 

Jag tror inte att det främst är dessa problem som ts syftar på, utan att bonusbarnen curlas och ursäktas in absurdum. Jag har läst flera trådar om barn som tillåts bete sig illa mot bonusföräldern utan att föräldrarna sätter ner foten, om att föräldern är mycket strängare mot de gemensamma barnen än mot de barn han har sen tidigare, att bonusbarnen behandlas som om de var mycket yngre än vad de är av föräldrarna osv. 
  • Anonym (Inga)

Kan ni som inte själva är styvmammor sluta kapa tråden? Jag vänder mig till andra styvmammor för att ventilera problem i styvfamiljen, inget annat. Ni som inte är styvmammor har inte en susning.

• Anonym (Inga)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 18:21:34 följande:

Jag tror inte att det främst är dessa problem som ts syftar på, utan att bonusbarnen curlas och ursäktas in absurdum. Jag har läst flera trådar om barn som tillåts bete sig illa mot bonusföräldern utan att föräldrarna sätter ner foten, om att föräldern är mycket strängare mot de gemensamma barnen än mot de barn han har sen tidigare, att bonusbarnen behandlas som om de var mycket yngre än vad de är av föräldrarna osv. 

Tack, äntligen någon som tar upp något som är relevant för tråden. Det är precis det här jag vill belysa. Det beror enligt mig på den nya vågen pappor som lever varannan vecka med olika kullar med barn.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 16:54:40 följande:

Konstigt att detta med att man borde vetat vad man gav sig in på bara gäller styvföräldrar. Det är inte särskilt många som skriver till föräldrar som beklagar sig över att de har olika slags problem med sina barn att de borde ha vetat vad de gav sig in på när de skaffade barn.

Plus en på denna.
  • Anonym (förstår)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-09 16:59:28 följande:
    Precis. Alla biofamiljer som går åt helvete är det ingen som pekar med pinnar mot..
    Ja, tänk på alla föräldrar som skriver saker i stil med att de ibland skulle vilja sälja sin unge på blocket. De möts aldrig av lika hätska kommentarer som bonusmammor som skriver att de är trötta på sina bonusbarn.
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 18:21:34 följande:
    Och de gemensamma barnen får bo i ett och samma hem tillsammans med båda sina föräldrar... Hur kan man förvänta sig att det kommer bli 100% rättvist när barnen inte är i samma situation? 
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-09 18:21:13 följande:
    Du generaliserar grovt. Min tråd vänder sig till de styvmammor som upplever problem i sina familjekonstellationer, vilket inte alla gör. Att man är låst till en viss stad stämmer inte, i mitt fall var det tvärtom så att min man flyttade till min stad för familjebildning. Återigen, du generaliserar. Att på förhand veta hur ens erfarenheter som styvmamma kommer att bli är omöjligt. Det är som att förutsäga ett äktenskaps utveckling med hundra procents säkerhet. Sluta kapa tråden din dumma åsiktsmaskin för du vet inte vad du pratar om. Jag vänder mig till andra styvmammor, hur svårt ska det vara att förstå?
    Haha, "din dumma åsiktsmaskin"? Roligaste jag har hört på länge! Skulle det vara ett försök till en förolämpning? Är det så du pratar med människor som inte stryker dig medhårs?
  • Anonym (Tumbs up!)
    hammarhajen skrev 2020-03-08 07:43:14 följande:

Precis som barn i kärnfamiljer får göra om de har syskon. Det är liksom konsekvensen med att skaffa flera barn - de får dela på utrymmet. 

Har ena parten barn sedan tidigare så väljer man att skaffa syskon till det barnet, inte att starta en "ny kärnfamilj". Vill man inte se på barnet sedan tidigare som syskon, så borde man inte alls skaffa fler barn som familj utan i så fall dela på sig och eventuellt få barn med någon annan. 

Väldigt bra skrivet!
Svar på tråden Styvmamma-upproret