Anonym (Inga) skrev 2020-03-08 16:32:26 följande:
Nej, det var inget som märktes förrän vi fick gemensamma barn. Jag trodde att min man skulle vara samma pappa till de första barnen som till våra gemensamma.
Ja och det har du förstås helt rätt i att han ska vara.
Självklart kunde du inte veta hur han skulle behandla era gemensamma barn innan ni fick barn, däremot började han väl inte curla de äldre barnen efter några år, det måste han ju ha gjort även innan ni fick gemensamma barn.
Ja det är förstås helt fel om han inte behandlar era barn på samma sätt som de tidigare barnen.
Men får jag fråga på vilket sätt han särbehandlar barnen?
Hur gamla är hans barn sen tidigare och hur gamla är era barn?
Barnen gör väl olika saker och man anpassar ju sig som förälder till vad barnen behöver beroende på ålder.
Ett äldre barn behöver kanske skjuts till en aktivitet trots att ett mindre barn skulle behöva sin pappa hemma men så skulle det ju vara även om barnen var helsyskon.
Även gemensamma barn få ju stå åt sidan för varandra och om en förälder har flera barn är det svårt att alltid vara rättvis.
Men jag vet ju inte hur din man är han kanske är helt orättvis men då måste du ju sätta ner foten och ta upp exempel på när han är orättvis så han förstår att han är det. Det är ju inte säkert att han uppfattar det på samma sätt som du gör utan ni måste nu diskutera det.
Förstår att det finns pappor som prioriterar äldre barn men det finns ju lika många pappor som faktiskt prioriterar sina nya barn, där "nya" barnen har pappan jämnt och de äldre bara för ha sin pappa ibland och han prioritera nya familjen, bägge hållen är förstås helt fel.
Det finns säkert pappor som gör det medvetet men säkert många som inte har tänkt på att dom gör så utan försöker så gott dom kan och försöker ställa upp på alla sina barn men kanske det är svårare att säga nej till äldre barn som kan fråga själva än till mindre barn där det ofta är mamman som "pratar" för sina barn.
Sen kan det ju vara så att allt pappan gör för sina äldre barn kommer han även att göra för sina yngre barn när dom är i samma ålder.
På något vis kan det ju inte bli helt rättvist, när pappan bara hade första kullen barn var dom ju bara t ex 2 barn och mer tid fanns, med en till kull på t ex 2 barn blir det ju 4 barn och då kan han inte vara lika närvarande till alla 4 som han var till dom 2 första när det bara var dom.
Men som sagt det enda jag kan föreslå är att du pratar med honom om hur du känner och ta upp exempel på situationer, bara säga att han bryr sig mindre om dom yngre hjälper nog inte.
Han kanske tänker så att era barn bor hos er fulltid och får mycket av honom och att hans äldre barn får mindre då dom inte bor heltid hos er. (eller jag vet inte hur mycket dom är hos er).
Men som sagt tidigare hade han ju bara de äldre barnen och hade all tid för dom, nu har han fler barn och det kan ju inte blir riktigt samma med fler barn hur mycket man än vill då alla barn behöver honom.