• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-09 14:59:23 följande:
    Du säger dig inte vilja bli sedd på som styvhäxa, och ändå är det dem du lierar dig med?
    Snälla, kan inte du utveckla hur du tänkte när du skrev det här inlägget? 

Det är så fascinerande hur någon går in och läser en text och sen svarar på nåt helt annat. Ungefär som att jag hade sagt att "filmen jag såg var bra", och någon svarar "Bulgarien". 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 15:41:01 följande:
    Men är inte allt det där redan allmän kunskap? Vem som helst kan väl förstå att det är jobbigare och stressigare att pussla ihop en bonusfamilj än en kärnfamilj? Att det är lättare att komma i kläm om man är "den nya" som inte vågar ta plats? Att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn sen innan?

Vad hade du själv för bild av bonusfamiljer innan du blev en del av en? Liksom, vad trodde du skulle hända?
    På vilket sätt är det redan allmän kunskap? Kan inte du berätta exakt vad det är du vet. Så kan vi som varit med om det som Inga pratar om få lov att fylla i ifall det är något som ni inte vet. För om du inte har varit där själv så tror jag faktiskt inte att du vet. 

Du säger att det är allmän kunskap att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn, berätta vilka risker som du känner till. Hur du tänker dig att det ser ut. 
  • Miss Skywalker
    Men är inte allt det där redan allmän kunskap? Vem som helst kan väl förstå att det är jobbigare och stressigare att pussla ihop en bonusfamilj än en kärnfamilj? Att det är lättare att komma i kläm om man är "den nya" som inte vågar ta plats? Att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn sen innan?

Vad hade du själv för bild av bonusfamiljer innan du blev en del av en? Liksom, vad trodde du skulle hända?
    På vilket sätt ska man kunna vet hur det blir innan man gjort det? Det finns bonusfamiljer som funkar relativt smärtfritt. Att komma och påstå att man vet vad man gav sig in på är skitsnack särskilt för de som inte har barn innan..
    Du har ingen jävla aning om vad du ger dig in på för då hade man aldrig gjort det! 
  • Anonym (förstår)

Hur ska man veta att styvbarnen kommer att bli slappt uppfostrade och tillåtas bete sig illa, menar du? Ska man utgå från att barn ska slippa lära sig att uppföra sig bara för att deras föräldrar inte lever tillsammans?
  • Ess

Nej det är inte allmän kunskap, det förväntas att den nya ska ge upp sitt och ägna sig åt partnerns barn, men inte ha något att säga till om.

Jag är en person som inte backar för konflikter, jag skulle aldrig acceptera att va något slags dörrmatta som alla andra kom före och aldrig fick ha en åsikt. Jag satte tvärstopp när maken prioriterade sina större barn över de gemensamma i början. Han trodde det skulle fungera som tidigare i stort sett, att jag skötte mitt och han passade upp särkullarna. Men han blev snabbt varse om att jag inte tolererade det, utan dumpade halva ansvaret i knät på honom. Sen var det slut med skjutsandet osv. Sömnbristen gjorde sitt till också, så han orkade helt enkelt inte att agera betjänt åt dem längre. 

Ska man genomdriva en förändring får man inte va rädd för sura miner och man måste ha en vilja av stål och inte vika.
  • Anonym (Mimmi)

Helt ärligt så kommer mitt barn (alltså vårat gemensamma barn) först för mig. Mina bonusar kan omöjligen komma i första hand. Min sambo prioriterar alla barn lika mkt. Men jah kan däremot uppleva att jag tycker att hennes 2 barn från "förr" är stora nog att inte behlva mamma 24/7. De måste och får förstå åt vårat gemensamma barn är litet och att hen kommer att behöva mer än de ett tag fram över. Visst kan jag även uppleva att det är jobbigt med deras så kallade farsa som dyker upp när det passa honom.och hans "Gud" och att jag skulle helst bara önska bort honom helt. Men nu är han där. Som tur är hans barn (som han inte är med ocg uppfostrar) så fin och bra att det inte märks att de delar hans biologi. Jag tycker om mina bonusar men ja det är jobbigt ibland. Önslar ibland att vårat gemensamma hade oss båda två under längre perioder. Typ varannan vecka. Men nu är livet som det är. De är fina halvsyskon till vårat gemensamma.

• Anonym (förstår)

Konstigt att detta med att man borde vetat vad man gav sig in på bara gäller styvföräldrar. Det är inte särskilt många som skriver till föräldrar som beklagar sig över att de har olika slags problem med sina barn att de borde ha vetat vad de gav sig in på när de skaffade barn.

• Miss Skywalker
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 16:54:40 följande:

Konstigt att detta med att man borde vetat vad man gav sig in på bara gäller styvföräldrar. Det är inte särskilt många som skriver till föräldrar som beklagar sig över att de har olika slags problem med sina barn att de borde ha vetat vad de gav sig in på när de skaffade barn.

Precis. Alla biofamiljer som går åt helvete är det ingen som pekar med pinnar mot..
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-09 16:45:48 följande:
    På vilket sätt är det redan allmän kunskap? Kan inte du berätta exakt vad det är du vet. Så kan vi som varit med om det som Inga pratar om få lov att fylla i ifall det är något som ni inte vet. För om du inte har varit där själv så tror jag faktiskt inte att du vet. 

Du säger att det är allmän kunskap att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn, berätta vilka risker som du känner till. Hur du tänker dig att det ser ut. 
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 16:49:41 följande:
    Hur ska man veta att styvbarnen kommer att bli slappt uppfostrade och tillåtas bete sig illa, menar du? Ska man utgå från att barn ska slippa lära sig att uppföra sig bara för att deras föräldrar inte lever tillsammans?
    För att det är ju uppenbart. Klart det är stressigare med bonusfamiljer just för att det är fler människor inblandade. I en kärnfamilj behöver du först (i de flesta fall) bara få det att fungera med din partner. Eventuella barn kommer in i en naturlig roll i familjen. Alla vet var dom står. I en bonusfamilj måste du inte bara ta hänsyn till din partner, utan även hans/hennes barn, eventuellt dina egna, särkullen/särkullarnas andre förälder etc etc. och alla måste kunna samarbeta på någon nivå. Kombinera det med att bonusbarnen just är barn och inte kan hantera sina känslor på bästa sätt än. Det kanske fortfarande är jobbigt att mamma och pappa inte bor ihop, känns som att man blir ersatt av förälderns nya etc. Lägg till nåt nytt gemensamt barn på det. Hur kan man inte tro att det är jobbigare än en kärnfamilj?

Går man in i en bonusfamilj vet man t.ex. att man (troligtvis) kommer vara låst i den staden familjen bor i, åtminstone tills alla barn är myndiga, förutsatt såklart att särkullarna har två närvarande föräldrar. Vet inte hur många trådar jag läst här om ledsna bonusmorsor som otrivs och vill flytta, men kan inte för att partnerns ex såklart inte låter honom flytta till en annan stad med barnen och han kan inte lämna dem. 
    Miss Skywalker skrev 2020-03-09 16:46:23 följande:
    På vilket sätt ska man kunna vet hur det blir innan man gjort det? Det finns bonusfamiljer som funkar relativt smärtfritt. Att komma och påstå att man vet vad man gav sig in på är skitsnack särskilt för de som inte har barn innan..
    Du har ingen jävla aning om vad du ger dig in på för då hade man aldrig gjort det! 
    Självklart finns det bonusfamiljer som fungerar, på samma sätt som det finns kärnfamiljer som inte gör det. Det är lika uppenbart som att det är uppenbart att bonusfamiljer kommer mer fler utmaningar än kärnfamiljer. Fler personer ska fungera ihop och det är fler som man måste ta hänsyn till från början. 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 17:54:45 följande:

För att det är ju uppenbart. Klart det är stressigare med bonusfamiljer just för att det är fler människor inblandade. I en kärnfamilj behöver du först (i de flesta fall) bara få det att fungera med din partner. Eventuella barn kommer in i en naturlig roll i familjen. Alla vet var dom står. I en bonusfamilj måste du inte bara ta hänsyn till din partner, utan även hans/hennes barn, eventuellt dina egna, särkullen/särkullarnas andre förälder etc etc. och alla måste kunna samarbeta på någon nivå. Kombinera det med att bonusbarnen just är barn och inte kan hantera sina känslor på bästa sätt än. Det kanske fortfarande är jobbigt att mamma och pappa inte bor ihop, känns som att man blir ersatt av förälderns nya etc. Lägg till nåt nytt gemensamt barn på det. Hur kan man inte tro att det är jobbigare än en kärnfamilj?

Går man in i en bonusfamilj vet man t.ex. att man (troligtvis) kommer vara låst i den staden familjen bor i, åtminstone tills alla barn är myndiga, förutsatt såklart att särkullarna har två närvarande föräldrar. Vet inte hur många trådar jag läst här om ledsna bonusmorsor som otrivs och vill flytta, men kan inte för att partnerns ex såklart inte låter honom flytta till en annan stad med barnen och han kan inte lämna dem. Självklart finns det bonusfamiljer som fungerar, på samma sätt som det finns kärnfamiljer som inte gör det. Det är lika uppenbart som att det är uppenbart att bonusfamiljer kommer mer fler utmaningar än kärnfamiljer. Fler personer ska fungera ihop och det är fler som man måste ta hänsyn till från början. 

Och där tog du precis upp endast de mest uppenbara problemen. Men fortfarande inte de mer djupgående, mer invecklade problemen.

Men det är bra, du har tänkt till lite, men du tror fortfarande att de som gnäller är ovanligt gnälliga, eller? Du tror att de här problemen kan man förutse och de som gnäller har bara varit naiva nog att inte sett så här långt som du kunde se?
Svar på tråden Styvmamma-upproret