• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (styvförälder)
    Ess skrev 2020-03-08 18:00:33 följande:
    Det finns precis lika många som inte lever ihop alls, och bara träffas ibland.
    Fast läser du det jag och andra skriver, jag skriver att det är olika i olika familjer, att i vissa står man inte alls sina halvsyskon nära medans i andra står man varandra väldigt nära, i vissa familjer står halvsyskon varandra närmare än helsyskonen.
    Det är ju inte bara som i din familj.

Jag har beskrivit hur det är i min och jag ser min halvbror som lika mycket syskon som min andra bror då vi ha vuxit upp ihop.

Du måste ju förstå att alla familjer är olika. Jag gör ingen skillnad på mina syskon och jag vet flera av mina vänner som känner samma sak men självklart förstår jag att inte alla känner som vi gör.

Min ena kompis står sin halvsyster närmare än vad hon gör med sin helbror även fast hon förstås tycker om dom båda.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sigrid) skrev 2020-03-08 17:52:55 följande:
    Varför väljer man att sätta sig i en sån soppa då? Varför väljer man en sån man? Väljer att skaffa barn med honom? Har du inget eget ansvar, eller?
    Borde inte du sätta dig in i problemet  innan du väljer att yttra dig så där? Många kvinnor ser en man som verkar vara en bra pappa. Det är först när de får barn gemensamt som det blir uppenbart. Ganska ofta kan det bero på att exet flippar över och börjar ställa konstiga krav. Eller för att pappan känner skuld inför barnet. Det är inte direkt något man lägger märke till vid första dejten, eller ens när du precis har blivit gravid. Det kan till exempel uppstå när exet fått veta att du är gravid. 

Hur brukar du göra när det finns saker som du inte ens visste att du borde ta reda på?
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Ä) skrev 2020-03-08 16:24:21 följande:
    Jo, alla barn mår bra att sättas före sin pappas/mammas nya partner i alla lägen. Att inbilla dig annat är önsketänkande.
    Nej, det är det här tänkesättet som skapar söndercurlade barn som inte lärt sig ta hänsyn.
  • Anonym (Idioti)

1. Om mannen i fråga curlar sina tidigare barn, skaffa inte barn med honom.

2. Om du inte vet ännu om han curlar sina tidigare barn är det för tidigt i relationen att ens fundera över gemensamma barn.

Klockrent recept för att slippa starta några löjliga uppror.

• Anonym (förstår)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-08 10:19:17 följande:
    Det här!!! Uppror för detta om något! Ts har ju inte alla den här inställningen. Hon älskar SINA barn och ser barnets halvsyskon som konkurrenter. Snacka om elaka styvmamman i Askungen.

Flytta inte ihop med män som redan har barn om ni inte älskar barnen och kan ta ansvar för dom som sig bör i en familj, dvs barnen kommer först. Alla bonusbarn borde ha ett uppror mit elaka styvföräldrar men barn kan ju tyvärr inte göra det, dom är inte myndiga eller har makt över sig själva, är helt utelämnade till sina föräldrar, samhället och dom vuxna som föräldrarna släppt in i familjen.
    Så man är en elak styvmamma om man inte älskar bonusbarnen som sina egna och inte vill utplåna sig totalt för att vara dem till lags?
  • Anonym (förstår)

Det är så typiskt att bonusmammor anses skyldiga att ta en massa ansvar för barnen och stå tillbaka för dem som om det vore deras egna, men nåde dem om de skulle våga ha någon åsikt om ungarnas beteende eller uppfostran, då är de den elaka styvmamman. De har inte föräldrars privilegium att klaga på att barnens är jobbiga utan ska bara stå och le och ta emot skit från barnen och föräldrarna.

• Anonym (Sigrid)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-08 18:41:19 följande:
    Borde inte du sätta dig in i problemet  innan du väljer att yttra dig så där? Många kvinnor ser en man som verkar vara en bra pappa. Det är först när de får barn gemensamt som det blir uppenbart. Ganska ofta kan det bero på att exet flippar över och börjar ställa konstiga krav. Eller för att pappan känner skuld inför barnet. Det är inte direkt något man lägger märke till vid första dejten, eller ens när du precis har blivit gravid. Det kan till exempel uppstå när exet fått veta att du är gravid. 

Hur brukar du göra när det finns saker som du inte ens visste att du borde ta reda på?
    Så du menar att dessa kvinnor inte har en aning om att deras partner hade barn sen tidigare innan de blir gravida eller fött det gemensamma barnet?

För det är riktigt, riktigt uppenbart att har en eller båda parter barn sen innan kommer den egna relationen bli betydligt mer komplicerad, just för att det är fler personer inblandade. Att inbilla sig att man kommer kunna ha en liten kärnfamilj är bara naivt. Det tåget har gått.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sigrid) skrev 2020-03-08 19:12:37 följande:

Så du menar att dessa kvinnor inte har en aning om att deras partner hade barn sen tidigare innan de blir gravida eller fött det gemensamma barnet?

För det är riktigt, riktigt uppenbart att har en eller båda parter barn sen innan kommer den egna relationen bli betydligt mer komplicerad, just för att det är fler personer inblandade. Att inbilla sig att man kommer kunna ha en liten kärnfamilj är bara naivt. Det tåget har gått.

Spelar du dum nu och låtsas att du inte kunde läsa vad jag skriver?
  • Anonym (J.M)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-08 18:55:09 följande:

Så man är en elak styvmamma om man inte älskar bonusbarnen som sina egna och inte vill utplåna sig totalt för att vara dem till lags?

Vilket manipulativt, narcissistiskt dravel.

Läs ts och mitt inlägg och alla hat-inlägg från omogna kvinnor som inte borde ha några ?bonus?-barn.

Det finns gott om människor som älskar sina familjehemsbarn och adoptivbarn. När du bestämmer dig för att flytta ihop med din snubbe som har barn gör du valet att tränga dig in i deras familj och ha en föräldralik funktion i familjen.

Att det sen finns skitföräldrar som inte älskar barnen och sätter sina egna behov främst ändrar inte det.

Ge fan i att ta på dig att bilda en ny kärnfamilj om du inte älskar partnerns barn och är beredd att vara en vuxen istället för att bete dig som deras rivaliserande syskon.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Sigrid) skrev 2020-03-08 19:12:37 följande:

Svar på tråden Styvmamma-upproret