• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Lilly)
    nymedlem skrev 2020-03-07 23:08:29 följande:

Nej, det barnet kommer ALDRIG leva i en kärnfamilj med sina föräldrar!

Barnet får dela tid, omsorg, kärlek med sina halvsyskon!

En period ja,tills halvsyskon flyttar.
  • Ess
    Anonym (Lilly) skrev 2020-03-07 22:23:49 följande:

Gemensamma barnet borde komma först?De barnet lever i kärnfamilj med sina bioföräldrar.

På sätt och vis så gör det barnet det. Det är de vuxna som lever ihop som sätter ramarna för hur det ska fungera, sen får särkullarna jämkas in så gott det går.
  • hammarhajen
    nymedlem skrev 2020-03-07 23:08:29 följande:
    Nej, det barnet kommer ALDRIG leva i en kärnfamilj med sina föräldrar!

Barnet får dela tid, omsorg, kärlek med sina halvsyskon!
    Precis som barn i kärnfamiljer får göra om de har syskon. Det är liksom konsekvensen med att skaffa flera barn - de får dela på utrymmet. 

Har ena parten barn sedan tidigare så väljer man att skaffa syskon till det barnet, inte att starta en "ny kärnfamilj". Vill man inte se på barnet sedan tidigare som syskon, så borde man inte alls skaffa fler barn som familj utan i så fall dela på sig och eventuellt få barn med någon annan. 
  • Anonym (åååå)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-07 18:23:50 följande:

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

Det är ju upp till dig/er hur ni formar det gemensamma förhållandet. Har du valt en partner som gör som du beskriver så måste du väl ändå vetat hur han var innan ni flyttade ihop? 

Jag har en partner som är totala motsatsen till det där och vi kunde inte ha det bättre tillsammans, vi + alla barn. Förstår att jag haft tur, alla män är inte som min, men det är ju faktiskt man själv som väljer sin parter så nog får du rannsaka dig själv, inte enbart skylla på partnern? 
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-07 18:23:50 följande:
    Vadå uppror. Vad ska du åstadkomma, någon slags gemensam lagändring....

Vad vill du ändra på?
    Hur vill du ha ditt liv?
    Varför skaffade du barn in i denna soppa?

Du kan skilja dig.
  • Anonym (förstår)

Nu är jag inte bonusmamma själv, men jag tycker att folk i tråden är orättvisa mot ts. Det är det gamla vanliga om att du visste vad du gav dig in på, men det är inte alltid man kan veta hur relationerna i bonusfamiljen kommer att utveckla sig. Det finns tyvärr de som kör med falsk marknadsföring och är bra på att hantera barnen och exet i början men ändrar sig senare i förhållandet. 

• Brumma
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-08 08:09:02 följande:

Nu är jag inte bonusmamma själv, men jag tycker att folk i tråden är orättvisa mot ts. Det är det gamla vanliga om att du visste vad du gav dig in på, men det är inte alltid man kan veta hur relationerna i bonusfamiljen kommer att utveckla sig. Det finns tyvärr de som kör med falsk marknadsföring och är bra på att hantera barnen och exet i början men ändrar sig senare i förhållandet. 

Håller helt med om att man aldrig kan veta i förväg - lika lite som man vet hur en partner utan barn kommer bete sig några år in i relationen kan man veta hur en partner med barn kan bete sig.

Men... jag tror att många reagerar på att TS "drar alla bonusfamiljer över en gräns". Hon skriver "oss styv/bonusmammor" som om vi var en gemensam enhet och att vi alla hade samma upplevelser. Jag vet inte hur andra känner det men jag har väl blivit rätt trött och irriterad på att ngn tar sig friheten att "tala i mitt namn" och klumpa ihop mina åsikter med en minoritet människors åsikter.
  • Anonym (förstår)
    Brumma skrev 2020-03-08 09:03:40 följande:

Håller helt med om att man aldrig kan veta i förväg - lika lite som man vet hur en partner utan barn kommer bete sig några år in i relationen kan man veta hur en partner med barn kan bete sig.

Men... jag tror att många reagerar på att TS "drar alla bonusfamiljer över en gräns". Hon skriver "oss styv/bonusmammor" som om vi var en gemensam enhet och att vi alla hade samma upplevelser. Jag vet inte hur andra känner det men jag har väl blivit rätt trött och irriterad på att ngn tar sig friheten att "tala i mitt namn" och klumpa ihop mina åsikter med en minoritet människors åsikter.

Hon skriver i och för sig "många av oss kämpar" så jag kan inte se att hon anser sig tala för alla. Hur som helst innehåller många svar det vanliga tjatet om att hon borde ha vetat innan, vilket man som du säger inte kan.
  • Brumma
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-08 09:51:31 följande:

Hon skriver i och för sig "många av oss kämpar" så jag kan inte se att hon anser sig tala för alla. Hur som helst innehåller många svar det vanliga tjatet om att hon borde ha vetat innan, vilket man som du säger inte kan.

Ja, senare i trådstarten skriver hon "många av oss", men det förändrar tyvärr inte varken titeln eller första meningen "är det inte dags för oss styv/bonusmammor att sätta stopp nu"..
  • Ess

Det väl knappast svårare än att de som fått nog stöttar varann i tråden med att sätta ner foten. De som inte har det behovet går vidare till en annan tråd.

Brumma skrev 2020-03-08 10:11:19 följande:

Ja, senare i trådstarten skriver hon "många av oss", men det förändrar tyvärr inte varken titeln eller första meningen "är det inte dags för oss styv/bonusmammor att sätta stopp nu"..

Svar på tråden Styvmamma-upproret