• Ess

Styvmamma-upproret

Anonym (Lilly) skrev 2020-03-07 22:23:49 följande:

Gemensamma barnet borde komma först?De barnet lever i kärnfamilj med sina bioföräldrar.

På sätt och vis så gör det barnet det. Det är de vuxna som lever ihop som sätter ramarna för hur det ska fungera, sen får särkullarna jämkas in så gott det går.
  • Ess

Det väl knappast svårare än att de som fått nog stöttar varann i tråden med att sätta ner foten. De som inte har det behovet går vidare till en annan tråd.

Brumma skrev 2020-03-08 10:11:19 följande:

Ja, senare i trådstarten skriver hon "många av oss", men det förändrar tyvärr inte varken titeln eller första meningen "är det inte dags för oss styv/bonusmammor att sätta stopp nu"..

• Ess
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-08 10:19:17 följande:

Det här!!! Uppror för detta om något! Ts har ju inte alla den här inställningen. Hon älskar SINA barn och ser barnets halvsyskon som konkurrenter. Snacka om elaka styvmamman i Askungen.

Flytta inte ihop med män som redan har barn om ni inte älskar barnen och kan ta ansvar för dom som sig bör i en familj, dvs barnen kommer först. Alla bonusbarn borde ha ett uppror mit elaka styvföräldrar men barn kan ju tyvärr inte göra det, dom är inte myndiga eller har makt över sig själva, är helt utelämnade till sina föräldrar, samhället och dom vuxna som föräldrarna släppt in i familjen.

Egna barn andras ungar, de spelar inte i samma liga och kommer aldrig göra det heller.

Däremot har föräldern ett ansvar att inte göra skillnad mellan sina barn så att det blir en konkurrenssituation.

Älska särkullarna tror jag inte ens du själv skulle gjort, får man välja mellan sin egna och särkullarna så åker särkullarna, det är ett enkelt val och egentligen inget val utan en självklarhet.
  • Ess
    hammarhajen skrev 2020-03-08 07:43:14 följande:

Precis som barn i kärnfamiljer får göra om de har syskon. Det är liksom konsekvensen med att skaffa flera barn - de får dela på utrymmet. 

Har ena parten barn sedan tidigare så väljer man att skaffa syskon till det barnet, inte att starta en "ny kärnfamilj". Vill man inte se på barnet sedan tidigare som syskon, så borde man inte alls skaffa fler barn som familj utan i så fall dela på sig och eventuellt få barn med någon annan. 

De är ju inte syskon, och har varken samma släkt eller förutsättningar, varför låtsas att de är något de inte är?
  • Ess
    Brumma skrev 2020-03-08 10:23:30 följande:
    Njae..

Dras jag med "som en klump" så svarar jag på det

Det är ungefär som när JÅ klumpar ihop "oss svenskar" med sina egna åsikter och upplevelser - inte alls på samma nivå men vanan att klumpa ihop andra och dra folk över en gräns är ngt som faktiskt behöver bemötas.
    Varför tar du det personligt?
    Det är ju bara att konstatera att tråden vänder sig till de som fått nog och vill sätta ner foten. 
    Det är ju som när facket säger att denna orättvisa måste vi arbetare/tjänstemän sätta ner foten emot. Finns inte den orättvisan på min arbetsplats så behöver jag inte heller protestera mot den.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-03-08 15:30:26 följande:
    Jodu..

Kom du o säg till våra hemensamma att de inte är syskpn till sin storasyster..

Seriöst, när ska du inse att du inte har mandat att tala för alla bonusfamiljer?
    De är inte syskon det är ren fakta, de är halvsyskon. Hur du än vänder på det så får du konstatera att de inte heller har samma förutsättningar i livet, vilket grundar sig i att de är halvsyskon.
  • Ess
    Anonym (Ä) skrev 2020-03-08 12:04:15 följande:

Sätta stopp för vad? Ingen tvingar er att vara tillsammans med dessa män. Det är ju rätt korkat att gå in i ett föehållande med en person som redan har barn när man inte står ut med det faktum att de har barn som kommer FÖRE DIG ALLTID, som det ska vara. Ännu mer korkat är det att stanna kvar i dessa förhållanden när man insett att man inte trivs med situationen alls. Lämna era partners och lev som singlar eller dejta någon av alla de män UTAN barn. Svårare än så är det ju inte. Ni får noll sympatier.

Det är vad en biomorsa TROR, ja!
    Eller rättare sagt HOPPAS!
  • Ess
    Brumma skrev 2020-03-08 15:50:46 följande:
    Jag vänder ingenting.

De kallar sig syskon, inte "halva" någonting, även om det är den "rätta termen".

Du påstod dock att de inte var syskon alls, eller hade samma släkt.. pappans släkt då?
    Halva släkten är inte samma, vilket ger helt andra förutsättningar.
  • Ess
    Anonym (Ä) skrev 2020-03-08 16:23:18 följande:
    Exakt vad är det en ?biomorsa? (vad fan är det) tror eller hoppas? Att ungarna kommer före dig? Ja, det gör dom för alla normala föräldrar.
    Ha ha!! Fortsätt inbilla dig en massa.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-03-08 16:01:34 följande:
    Jag tar det inte personligt.

Måste det vara personligt för att man skall reagera på felaktigheter?

Men riktar man sig till "oss bonusmammor" så ja, då är jag en av dem.

Det är precis som när du utger dig för att vara talesman för alla styvmammor, eller "vet" hur det är i sådana konstellationer. Hur syskon tex betraktar varandra...

När ngn talar i ngn annans namn och faktiskt sprider felaktiga saker, eller påstår att en viss gruppering av människor känner på ett visst sätt, då är det rätt självklart att man säger att det inte gäller för alla.
    Gäller det inte dig så kan du bara bläddra vidare och låta de det berör diskutera.
Svar på tråden Styvmamma-upproret