• Ess

Styvmamma-upproret

Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 15:47:06 följande:
    Har synen på styvmammor utvecklats något tycker du? Du har väl levt i en sån här konstellation länge?
    Nej det tycker jag inte, det är samma floskler nu som då. I alla fall från de som aldrig provat bo med andras ungar.
    Men en sak som jag upptäckt är att de som till synes lever som en familj och allt verkar funka bra, frågar man henne hur hon tycker det funkar så svarar hon bra. Sedan när man pratar mer och hon inser att jag inte trivdes och jag och barnen tolererade varann, inte mer än så. Då kryper det fram att hon egentligen inte heller trivs, utan känner sig utnyttjad eftersom hon inte får något tillbaks. Så många vågar inte va uppriktiga med hur dom känner. 
    Det ser man ju bara här på forumet, jag gillar inte särkullarna något nämnvärt men skulle aldrig visa det utan agerar artigt och korrekt mot dem, som man gör mot en arbetskamrat man inte gillar. På vissa verkar det som om dom tror att man släpar ut ungarna nakna och ger dem spöstraff.
    Själv skulle jag aldrig förvänta mig att en ny partner skulle genuint älska mina barn så som jag gör. Jag anser att det räcker att han är artig mot dem, jag skulle heller aldrig förvänta mig att han skulle börja leka förälder.
  • Ess
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-10 15:51:05 följande:
    Jag försökte inte ens vara elak där, ville bara att du skulle veta hur du uppfattas av andra. :)

Helt ärligt skulle jag känna att det vore en förolämpning mot kvinnans intelligens om mvc och bvc skulle behöva berätta något så oerhört uppenbart. Som om de även skulle behöva berätta för kvinnan att hon blev gravid för att hon haft sex eller att hon måste sluta knapra p-piller om hon vill bli gravid.

Förstår att det är skönare att skylla ifrån sig på andra, men ibland måste man kunna tänka lite själv och ta eget ansvar för sin situation.
    Eftersom de ändå tydligen numera har ett ensamt möte med den blivande mamman för att fråga hur parrelationen är, för att fånga upp ev misshandel. Så kan de ju även fråga på det mötet hur det funkar med särkullarna och hela den relationen när graviditeten var ett faktum
    Men det är nog onödigt det med, för fruntimren märker väl själva om de blir verbalt eller fysiskt misshandlade. De är väl inte dummare än att de kan lämna....
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 16:21:13 följande:
    Ja, precis. Det är pappans ansvar men det är inte han som får ta smällen ifall han inte tar det ansvaret fullt ut. 

Jag tror också att det är en tuff roll att ha, som förälder, och som den som skaffar en ny familj, att hantera både sitt ex och sin nya kvinna som väntar barn. Icke desto mindre är det en roll han måste ta på fullt allvar och inte checka ut ifall den känns övermäktig. 

Jag håller med om att bvc borde fånga upp dessa män också. 
    Kanske skulle ha ett obligatoriskt ensamt samtal med pappan också, för jag tror inte han heller har en aning om hur det kommer bli. 
  • Ess
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 17:32:28 följande:
    Intressant. Jag har själv känt att andra styvmammor, tex min egen, har börjat öppna upp sig inför mig efter att jag själv blev styvmamma. Som en hemlig klubb. Innan så verkade allt i bonusfamiljen hos väninnan så fint och bra, men om man diskuterar ett tag så kryper annat fram. Jag håller med om att många verkar känns sig utnyttjade i situationen. Samt att det är ett sådant tabu att inte älska sitt sitt barn pga Elaka styvmodern-stämpeln så att de flesta kvinnor håller tyst.
    Hon har väl inte vågat säga något innan för att hon varit rädd att du skulle ta det som kritik mot dig själv. Men nu när du själv upplever problem så kan hon också öppna upp och prata om dem.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2020-03-10 18:27:27 följande:
    Men va? Förmodligen menar personen att den nya inte känner varken mannen eller barnen och därav är det för tidigt att skaffa gemensamt barn.

Men många kvinnor är sjukligt svartsjuka på mannens ex och vill ha ett eget "kärleksbarn" snabbast möjligt för att hävda sig mot exet.

Antar att många i denna tråd tillhör den kategorin.
    Ha Ha, varför nöja sig med ett, varför inte flera och slå ut dem med hästlängder?

Jag fattar faktiskt inte varför du hänger upp dig så mycket på exet, är det för att du själv har en unge som pappan inte ville ha och skiter i?
    Därför måste du hävda dig själv i hur bra alla ex är.
  • Ess
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 19:27:13 följande:

När jag och min man fick vår gemensamma utgick jag ifrån att han skulle sluta curla sitt första barn. Och det gjorde han. För jag förklarade för honom att i samma ögonblick som han särbehandlar vårt gemensamma barn negativt skulle han ha två barn som bor vv. Förklarade även att vårt gemensamma barn knappast ska behöva betala för att han gjorde misstaget att skaffa barn med exet, dvs någon som han uppenbarligen inte kunde leva ett familjeliv med.

Förklarade att han valt att ingå en relation med en vuxen kvinna och jag kräver den respekt en vuxen människa förtjänar. Han gjorde valet att ingå en relation med mig, det betyder att han valde bort att ge sitt tidigare barn odelad uppmärksamhet.

Jag är helt orädd, jag är beredd att bryta upp och det vet han om. Så mitt barn lever i en kärnfamilj och när styvbarnet är här och hälsar på får hon vara med och ge synpunkter och önska saker, men det är vi vuxna som i slutändan bestämmer vad som ska göras.

Jag, vårt gemensamma barn och särkullbarnet får lika mycket uppmärksamhet. Vet inte om särkullbarnet innerst inne är lycklig över situationen. Men det är så här det måste vara. För att särkullbarnets pappa valde att skaffa fru och barn. Då tog eran att föräras hela pappas uppmärksamhet slut.

Skriver under på detta. Man ska inte stanna kvar och ta en massa skit, utan man ska ställa krav på hur livet ska se ut, sen får man naturligtvis jämkas också. Men det är/var vi vuxna som tog besluten.
  • Ess
    Anonym (Emma) skrev 2020-03-10 19:41:20 följande:
    Förstod att du skulle ta åt dig och inte kunna svara.

Men jag hatar inte bonusmammor alls, är själv bonusmamma liksom många av mina vänner. Däremot har ingen av oss dessa problem. Så jag tror det är en försvinnande liten del som lider i sina nyfamiljer. Dessa har dock turen att vara vuxna och kunna välja att gå vidare i livet, något inte barnen eller barnens mammor har.
    Varför kan inte barnens mammor gå vidare i livet?
    Det är rätt tragiskt för dem om de bara står och stampar på samma ställe och grämer sig resten av livet. Jag hoppas för deras skull att de också går vidare med sitt liv.
  • Ess
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 19:55:58 följande:
    Jag, min man och vårt gemensamma barn är en lycklig kärnfamilj. Att särkullbarnet finns förändrar inte det. Vi välkomnar henne in i gemenskapen. Jag förstår inte varför du inte gläds åt att vår fina familj är fungerande. Varför får en lycklig historia dig att gå bananer?
    Vi lever också som en kärnfamilj.
    Smulpaj kan inte glädjas åt att er familj fungerar, hon är alldeles för bitter över att hennes egen familj gick åt pipan. 
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-11 23:01:30 följande:

Tycker du att det är ok att avsky partnerns barn sedan tidigare bara för att de finns och är barn? Tycker du att barnen eller exet är mer ansvarig för en persons välmående i en relation än dennes partner, tillika förälder till dessa barn?

Vad hjälper det dessa personer att andra underblåser den motviljan och bekräftar att det är barnen/exet som är orsaken till hens olyckliga parrelation och inte partnern?

Jag skulle säga att det är mer skadligt än bra att normalisera avsky för partnerns barn och att låta dessa partners komma undan med att vara värdelösa genom att lägga skulden på barn eller ex.

Säger inte att du behöver hålla med mig, men eftersom det här är ett öppet forum tänker jag heller inte låta andra besluta om i vilka trådar jag får skriva.

Vem avskyr dem bara för att de finns?

Tror du inte att det går att bedöma en människa efter hur den är och sen bilda sig en uppfattning om vad man tycker om den?
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 04:31:46 följande:

Tja, du gjorde det ju tydligen som svarade...

Intressant att ni är flera som uppenbarligen tycker att det är ok att avsky barn och anse att barnen skall flytta på sig istället för att själva ta ansvar och också kräva detta av sin vuxna partner, eftersom det jag skriver är så provocerande för er.

F.ö. så kallade jag inte TS för styvhäxa, utan påtalade att om hon inte vill bli kallad det så kanske hon inte skulle liera sig med dem som har det beteende som faktiskt lever upp till det ordet.

Det är dags att de som behöver vågar börja ställa krav på sin situation och sin omgivning. Jag tolererade inte att ha någonslsgs biroll, vi vuxna är de som har beslutsrätten i familjen och inga andra.
Svar på tråden Styvmamma-upproret