• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Miss Skywalker
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-08 19:33:53 följande:
    Vilket manipulativt, narcissistiskt dravel.

Läs ts och mitt inlägg och alla hat-inlägg från omogna kvinnor som inte borde ha några ?bonus?-barn.

Det finns gott om människor som älskar sina familjehemsbarn och adoptivbarn. När du bestämmer dig för att flytta ihop med din snubbe som har barn gör du valet att tränga dig in i deras familj och ha en föräldralik funktion i familjen.

Att det sen finns skitföräldrar som inte älskar barnen och sätter sina egna behov främst ändrar inte det.

Ge fan i att ta på dig att bilda en ny kärnfamilj om du inte älskar partnerns barn och är beredd att vara en vuxen istället för att bete dig som deras rivaliserande syskon.
    Varför måste man älska någon annans barn menar du?
  • Anonym (Karin)

Läs ts och mitt inlägg och alla hat-inlägg från omogna kvinnor som inte borde ha några ?bonus?-barn.

Det finns gott om människor som älskar sina familjehemsbarn och adoptivbarn. När du bestämmer dig för att flytta ihop med din snubbe som har barn gör du valet att tränga dig in i deras familj och ha en föräldralik funktion i familjen.

Att det sen finns skitföräldrar som inte älskar barnen och sätter sina egna behov främst ändrar inte det.

Ge fan i att ta på dig att bilda en ny kärnfamilj om du inte älskar partnerns barn och är beredd att vara en vuxen istället för att bete dig som deras rivaliserande syskon.
    Man bildar inte en "ny kärnfamilj" när han har barn sen tidigare. 

Du uttrycker dig som att det här är känsligt för dig, "gör du valet att tränga dig in i deras familj". Jag har inte valt att "tränga mig in i deras familj". Jag valde en man och han valde mig. Vi valde senare att skaffa barn tillsammans. 

Han och hans ex valde också att skaffa barn, och sedan valde dom att skilja sig. Sedan valde han att bli ihop med mig och skaffa barn med mig, medan hon, självvalt eller inte, aldrig skaffade några fler barn, inte heller har hon haft en stadigvarande partner. Om hon är bitter över det eller inte, vet jag inte, men hon betedde sig väldigt konstigt när jag blev gravid. 

Varför blir du så provocerad av att en person säger att man inte måste älska sin partners barn som sina egna? Hur många barn, förutom dina egna, älskar du, som dina egna? 
  • Brumma

Nu älskar jag visserligen min partners barn men jag håller inte med om att man måste älska barnrn faktiskt. Respektera och behandla väl är ett minimum, men faktiskt inte älska. Inte heller måste man ha en "föräldralik funktion" i familjen, det passar faktiskt inte alla konstellationer. Jag ar tex haft en föräldraroll till min bonusdotter, hennes mammas nya kille har det inte och har aldrig haft. Det är "mammas kille", även om de gillar varandra, har kul ihop osv. Och han är pappa till ett av hennes syskon. Men det finns ingen "fix och färdig" mall för hur en bonusfamilj "ska" funka, det är ngt alla inblandade får låta växa fram.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 18:03:06 följande:

Så länge ingen skriver ditt namn så lämna det åt dem det berör.

Det är en rätt stor del av folket som stöttar JÅ, gör du inte det så skriv ett brev till flyktingarna och berätta att de är välkomna hem till dig.

Det där är så urbota världsfrånvänt att det inte ens går att bemöta..

Men tror du på sådant så kanske det inte är så konstigt att du beter dig som du gör.
  • Anonym (förstår)

Jag är inte bonusmamma och kommer aldrig att bli det. Sen kan du inte jämföra med adoptivbarn eftersom de är likställda med biologiska barn juridiskt till skillnad från bonusbarn. Familjehemsbarn kan man inte heller jämföra med eftersom man tar sig an dem för att man vill ta hand om barn som behöver det, man får dem inte på köpet som man får med partnerns barn.

De som är narcissistiska är föräldrar som inte vill acceptera att det troligen inte finns någon som kommer att älska deras barn som de själva gör. Era ungar är inte världens centrum, inse det,
  • Anonym (förstår)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-08 19:38:19 följande:
    Varför måste man älska någon annans barn menar du?
    Många blir tyvärr kränkta så fort någon inte tycker att deras unge är jordens medelpunkt.
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-08 19:30:41 följande:
    Spelar du dum nu och låtsas att du inte kunde läsa vad jag skriver?
    Det är ju dock så det är? Tycker man att man "inte alls kunde ha vetat hur det skulle bli" har man varit rätt oansvarig och inte tänkt längre än vad näsan räcker.

Vet man om att ens partner har barn sen innan, borde man också veta att ens egen relation kommer bli mer komplicerad på grund av det och att det aldrig kommer kunna bli helt rättvist mellan dessa bonusbarn och eventuella gemensamma barn. De har helt olika utgångspunkter och det kommer aldrig kunna vara samma dynamik mellan alla föräldrapar och barnen. 

Visst, TS bonusbarn kanske får dyrare presenter och aktiviteter, men de gemensamma får bo med både mamma och pappa 100%. Det kommer aldrig bli lika för dem. Så är det bara.

Man kan inte komma och grina sen för att man tycker att det blev jobbigt, när man borde ha vetat mycket väl vad det var man gav sig in på när man hoppade in i en sån här familjekonstellation. Man måste ta lite eget ansvar här och  inse att man valde sin egen situation. Vill man inte ha sånt här tjafs skaffar man inte flera ungar med någon som redan har barn sen innan.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sigrid) skrev 2020-03-08 21:47:03 följande:

Det är ju dock så det är? Tycker man att man "inte alls kunde ha vetat hur det skulle bli" har man varit rätt oansvarig och inte tänkt längre än vad näsan räcker.

Vet man om att ens partner har barn sen innan, borde man också veta att ens egen relation kommer bli mer komplicerad på grund av det och att det aldrig kommer kunna bli helt rättvist mellan dessa bonusbarn och eventuella gemensamma barn. De har helt olika utgångspunkter och det kommer aldrig kunna vara samma dynamik mellan alla föräldrapar och barnen. 

Visst, TS bonusbarn kanske får dyrare presenter och aktiviteter, men de gemensamma får bo med både mamma och pappa 100%. Det kommer aldrig bli lika för dem. Så är det bara.

Man kan inte komma och grina sen för att man tycker att det blev jobbigt, när man borde ha vetat mycket väl vad det var man gav sig in på när man hoppade in i en sån här familjekonstellation. Man måste ta lite eget ansvar här och  inse att man valde sin egen situation. Vill man inte ha sånt här tjafs skaffar man inte flera ungar med någon som redan har barn sen innan.

Och då får jag anta att du själv är en styvmamma med små barn som får stå tillbaks för äldre halvsyskon? Eller sitter du och redovisar spelregler över något som du själv inte har en aning om?
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (V) skrev 2020-03-08 22:26:32 följande:
    Och då får jag anta att du själv är en styvmamma med små barn som får stå tillbaks för äldre halvsyskon? Eller sitter du och redovisar spelregler över något som du själv inte har en aning om?
    Jag är inte dum nog att sätta mig i en sån situation.

Sen har jag inte "redovisat" något heller. Jag har bara sagt att bonuskonstellationer är av uppenbara skäl mer komplicerade än andra där det inte finns särkullar och om man frivilligt går in i en bör man ha varit medveten om vad man gav sig in i. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sigrid) skrev 2020-03-08 21:47:03 följande:

Du vet ju fortfarande inte vad du pratar om. Borde inte du sätta dig in mer i problematiken innan du yttrar dig?
Svar på tråden Styvmamma-upproret