Inlägg från: Anonym (förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstår)

Styvmamma-upproret

Nu är jag inte bonusmamma själv, men jag tycker att folk i tråden är orättvisa mot ts. Det är det gamla vanliga om att du visste vad du gav dig in på, men det är inte alltid man kan veta hur relationerna i bonusfamiljen kommer att utveckla sig. Det finns tyvärr de som kör med falsk marknadsföring och är bra på att hantera barnen och exet i början men ändrar sig senare i förhållandet. 

• Anonym (förstår)
    Brumma skrev 2020-03-08 09:03:40 följande:

Håller helt med om att man aldrig kan veta i förväg - lika lite som man vet hur en partner utan barn kommer bete sig några år in i relationen kan man veta hur en partner med barn kan bete sig.

Men... jag tror att många reagerar på att TS "drar alla bonusfamiljer över en gräns". Hon skriver "oss styv/bonusmammor" som om vi var en gemensam enhet och att vi alla hade samma upplevelser. Jag vet inte hur andra känner det men jag har väl blivit rätt trött och irriterad på att ngn tar sig friheten att "tala i mitt namn" och klumpa ihop mina åsikter med en minoritet människors åsikter.

Hon skriver i och för sig "många av oss kämpar" så jag kan inte se att hon anser sig tala för alla. Hur som helst innehåller många svar det vanliga tjatet om att hon borde ha vetat innan, vilket man som du säger inte kan.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Ä) skrev 2020-03-08 16:24:21 följande:
    Jo, alla barn mår bra att sättas före sin pappas/mammas nya partner i alla lägen. Att inbilla dig annat är önsketänkande.
    Nej, det är det här tänkesättet som skapar söndercurlade barn som inte lärt sig ta hänsyn.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-08 10:19:17 följande:
    Det här!!! Uppror för detta om något! Ts har ju inte alla den här inställningen. Hon älskar SINA barn och ser barnets halvsyskon som konkurrenter. Snacka om elaka styvmamman i Askungen.

Flytta inte ihop med män som redan har barn om ni inte älskar barnen och kan ta ansvar för dom som sig bör i en familj, dvs barnen kommer först. Alla bonusbarn borde ha ett uppror mit elaka styvföräldrar men barn kan ju tyvärr inte göra det, dom är inte myndiga eller har makt över sig själva, är helt utelämnade till sina föräldrar, samhället och dom vuxna som föräldrarna släppt in i familjen.
    Så man är en elak styvmamma om man inte älskar bonusbarnen som sina egna och inte vill utplåna sig totalt för att vara dem till lags?
  • Anonym (förstår)

Det är så typiskt att bonusmammor anses skyldiga att ta en massa ansvar för barnen och stå tillbaka för dem som om det vore deras egna, men nåde dem om de skulle våga ha någon åsikt om ungarnas beteende eller uppfostran, då är de den elaka styvmamman. De har inte föräldrars privilegium att klaga på att barnens är jobbiga utan ska bara stå och le och ta emot skit från barnen och föräldrarna.

• Anonym (förstår)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-08 19:33:53 följande:
    Vilket manipulativt, narcissistiskt dravel.

Läs ts och mitt inlägg och alla hat-inlägg från omogna kvinnor som inte borde ha några ?bonus?-barn.

Det finns gott om människor som älskar sina familjehemsbarn och adoptivbarn. När du bestämmer dig för att flytta ihop med din snubbe som har barn gör du valet att tränga dig in i deras familj och ha en föräldralik funktion i familjen.

Att det sen finns skitföräldrar som inte älskar barnen och sätter sina egna behov främst ändrar inte det.

Ge fan i att ta på dig att bilda en ny kärnfamilj om du inte älskar partnerns barn och är beredd att vara en vuxen istället för att bete dig som deras rivaliserande syskon.
    Jag är inte bonusmamma och kommer aldrig att bli det. Sen kan du inte jämföra med adoptivbarn eftersom de är likställda med biologiska barn juridiskt till skillnad från bonusbarn. Familjehemsbarn kan man inte heller jämföra med eftersom man tar sig an dem för att man vill ta hand om barn som behöver det, man får dem inte på köpet som man får med partnerns barn.

De som är narcissistiska är föräldrar som inte vill acceptera att det troligen inte finns någon som kommer att älska deras barn som de själva gör. Era ungar är inte världens centrum, inse det,
  • Anonym (förstår)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-08 19:38:19 följande:
    Varför måste man älska någon annans barn menar du?
    Många blir tyvärr kränkta så fort någon inte tycker att deras unge är jordens medelpunkt.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 15:41:01 följande:
    Men är inte allt det där redan allmän kunskap? Vem som helst kan väl förstå att det är jobbigare och stressigare att pussla ihop en bonusfamilj än en kärnfamilj? Att det är lättare att komma i kläm om man är "den nya" som inte vågar ta plats? Att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn sen innan?

Vad hade du själv för bild av bonusfamiljer innan du blev en del av en? Liksom, vad trodde du skulle hända?
    Hur ska man veta att styvbarnen kommer att bli slappt uppfostrade och tillåtas bete sig illa, menar du? Ska man utgå från att barn ska slippa lära sig att uppföra sig bara för att deras föräldrar inte lever tillsammans?
  • Anonym (förstår)

Konstigt att detta med att man borde vetat vad man gav sig in på bara gäller styvföräldrar. Det är inte särskilt många som skriver till föräldrar som beklagar sig över att de har olika slags problem med sina barn att de borde ha vetat vad de gav sig in på när de skaffade barn.

• Anonym (förstår)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 17:54:45 följande:
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 16:49:41 följande:
    Hur ska man veta att styvbarnen kommer att bli slappt uppfostrade och tillåtas bete sig illa, menar du? Ska man utgå från att barn ska slippa lära sig att uppföra sig bara för att deras föräldrar inte lever tillsammans?
    För att det är ju uppenbart. Klart det är stressigare med bonusfamiljer just för att det är fler människor inblandade. I en kärnfamilj behöver du först (i de flesta fall) bara få det att fungera med din partner. Eventuella barn kommer in i en naturlig roll i familjen. Alla vet var dom står. I en bonusfamilj måste du inte bara ta hänsyn till din partner, utan även hans/hennes barn, eventuellt dina egna, särkullen/särkullarnas andre förälder etc etc. och alla måste kunna samarbeta på någon nivå. Kombinera det med att bonusbarnen just är barn och inte kan hantera sina känslor på bästa sätt än. Det kanske fortfarande är jobbigt att mamma och pappa inte bor ihop, känns som att man blir ersatt av förälderns nya etc. Lägg till nåt nytt gemensamt barn på det. Hur kan man inte tro att det är jobbigare än en kärnfamilj?

Går man in i en bonusfamilj vet man t.ex. att man (troligtvis) kommer vara låst i den staden familjen bor i, åtminstone tills alla barn är myndiga, förutsatt såklart att särkullarna har två närvarande föräldrar. Vet inte hur många trådar jag läst här om ledsna bonusmorsor som otrivs och vill flytta, men kan inte för att partnerns ex såklart inte låter honom flytta till en annan stad med barnen och han kan inte lämna dem. Självklart finns det bonusfamiljer som fungerar, på samma sätt som det finns kärnfamiljer som inte gör det. Det är lika uppenbart som att det är uppenbart att bonusfamiljer kommer mer fler utmaningar än kärnfamiljer. Fler personer ska fungera ihop och det är fler som man måste ta hänsyn till från början. 

Jag tror inte att det främst är dessa problem som ts syftar på, utan att bonusbarnen curlas och ursäktas in absurdum. Jag har läst flera trådar om barn som tillåts bete sig illa mot bonusföräldern utan att föräldrarna sätter ner foten, om att föräldern är mycket strängare mot de gemensamma barnen än mot de barn han har sen tidigare, att bonusbarnen behandlas som om de var mycket yngre än vad de är av föräldrarna osv. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret