Inlägg från: Anonym (Sigrid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sigrid)

Styvmamma-upproret

Anonym (Inga) skrev 2020-03-07 18:23:50 följande:

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

Varför väljer man att sätta sig i en sån soppa då? Varför väljer man en sån man? Väljer att skaffa barn med honom? Har du inget eget ansvar, eller?
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-08 18:41:19 följande:
    Borde inte du sätta dig in i problemet  innan du väljer att yttra dig så där? Många kvinnor ser en man som verkar vara en bra pappa. Det är först när de får barn gemensamt som det blir uppenbart. Ganska ofta kan det bero på att exet flippar över och börjar ställa konstiga krav. Eller för att pappan känner skuld inför barnet. Det är inte direkt något man lägger märke till vid första dejten, eller ens när du precis har blivit gravid. Det kan till exempel uppstå när exet fått veta att du är gravid. 

Hur brukar du göra när det finns saker som du inte ens visste att du borde ta reda på?
    Så du menar att dessa kvinnor inte har en aning om att deras partner hade barn sen tidigare innan de blir gravida eller fött det gemensamma barnet?

För det är riktigt, riktigt uppenbart att har en eller båda parter barn sen innan kommer den egna relationen bli betydligt mer komplicerad, just för att det är fler personer inblandade. Att inbilla sig att man kommer kunna ha en liten kärnfamilj är bara naivt. Det tåget har gått.
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-08 19:30:41 följande:
    Spelar du dum nu och låtsas att du inte kunde läsa vad jag skriver?
    Det är ju dock så det är? Tycker man att man "inte alls kunde ha vetat hur det skulle bli" har man varit rätt oansvarig och inte tänkt längre än vad näsan räcker.

Vet man om att ens partner har barn sen innan, borde man också veta att ens egen relation kommer bli mer komplicerad på grund av det och att det aldrig kommer kunna bli helt rättvist mellan dessa bonusbarn och eventuella gemensamma barn. De har helt olika utgångspunkter och det kommer aldrig kunna vara samma dynamik mellan alla föräldrapar och barnen. 

Visst, TS bonusbarn kanske får dyrare presenter och aktiviteter, men de gemensamma får bo med både mamma och pappa 100%. Det kommer aldrig bli lika för dem. Så är det bara.

Man kan inte komma och grina sen för att man tycker att det blev jobbigt, när man borde ha vetat mycket väl vad det var man gav sig in på när man hoppade in i en sån här familjekonstellation. Man måste ta lite eget ansvar här och  inse att man valde sin egen situation. Vill man inte ha sånt här tjafs skaffar man inte flera ungar med någon som redan har barn sen innan.
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (V) skrev 2020-03-08 22:26:32 följande:
    Och då får jag anta att du själv är en styvmamma med små barn som får stå tillbaks för äldre halvsyskon? Eller sitter du och redovisar spelregler över något som du själv inte har en aning om?
    Jag är inte dum nog att sätta mig i en sån situation.

Sen har jag inte "redovisat" något heller. Jag har bara sagt att bonuskonstellationer är av uppenbara skäl mer komplicerade än andra där det inte finns särkullar och om man frivilligt går in i en bör man ha varit medveten om vad man gav sig in i. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret