• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (styvförälder)
    Ess skrev 2020-03-08 16:54:42 följande:
    HALVsyskon är inte det samma som helsyskon, de lever inte ihop och har bara ena föräldern gemensam. Skiljer det sen mycket i ålder så kallar de varann syskon inom de olika kullarna.
    Fast jag förstår inte vad du menar med att dom inte lever ihop, det finns väl jättemånga halvsyskon som lever ihop, det är inte alla som ens har varannan vecka utan ett barn är hos sin andra förälder varannan helg så man lever ihop den största delen av tiden.
     Som sagt för en av föräldrarna är barnen just syskon eftersom man är lika mycket förälder till bägge barnen.
    Eftersom min brors pappa dog har jag bott heltid med min bror och som sagt jag har flera vänner som under barndomen fick halvsyskon när föräldrarna skilde sig eller hade äldre halvsyskon.
    Sen var det olika hur många år som skilde, vissa hade bara ett par år, andra flera år.
    Men jag hör sällan någon kalla det sitt halvsyskon utan sin bror eller syster.
    Den gemensamma föräldern gör att dom har mycket gemensamt, självklart finns det halvsyskon som inte står varandra nära, men av alla jag känner så är det som vilket syskon som helst.
    Det är ju olika i olika familjer hur nära man står varandra.

Ja helsyskon och halvsyskon är olika men inte känner jag att min ena bror är mindre syskon till mig än min andra bror.
    Vi har alla samma mamma och har vuxit upp med varandra.

Sen känner andra halvsyskon annat, det är inte lika för alla.
    En del står sitt halvsyskon närmare än helsyskon till om med.
  • hammarhajen
    Ess skrev 2020-03-08 11:35:35 följande:
    De är ju inte syskon, och har varken samma släkt eller förutsättningar, varför låtsas att de är något de inte är?
    Va? Så om du fick barn med två olika pappor så skulle du inte kalla dina barn för syskon?
  • hammarhajen
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-08 16:27:09 följande:

Jag vänder mig i tråden till er andra bonusmammor som har liknande problem, dvs som har en man som hela tiden särbehandlar sina äldsta barn och är mycket strängare och hårdare mot de yngre gemensamma barnen. Som curlar och skämmer bort de äldsta barn han har varannan vecka samtidigt som de yngre barnen knappt får något av hans närvaro, tålamod eller semestrar, dyrbara prylar eller dyra aktiviteter. Jag har sett många styvmammor som skriver samma saker på FL och till slut fick det mig att starta den här tråden. Kanske uttryckte jag mig oklart men jag vänder mig alltså ENBART till de kvinnor som har dessa problem. Många skriver också att de inte vågar sätta ner foten pga den överhängande risken att bli Elaka Styvmodern i Askungen, som något ljushuvud även skrev om här i tråden. Därför: ett uppror! En tråd där vi stöttar varandra.

Kanske är han orättvis. Men det är svårt att avgöra och ge råd med så lite info.

Hur gamla är barnen, för det första? Är de två stora 14 och 12 och de yngre 10 och 9 är det knepigt om han tydligt spenderar med pengar på de stora. Är de stora 14 och 12 och de små däremot 2 och 4 och saknar begrepp om vad saker kostar är det inte konstigt om det skiljer i värde på julklappar - små barn har inget begrepp om sakers värde. Så gör ju många även med biologiska helsyskon - köper dyrare till de som vet vad saker kostar och billigare till de små så länge de nöjer sig. De små få ju med tiden också de dyrare presenter.

Du skriver resor... jag kan tänka att det är rimligt att åka på en egen resa då och då med de stora barnen man bara får träffa varannan vecka, för att ta igen lite tid och ge de stora egen tid med pappa. Återigen knepigt om barnen är nära i ålder och de stora får åka på flera resor varje år och de små aldrig kommer iväg, men att det skiljer någon resa per år känns helt rimligt i min värld.

Håller de stora på med aktiviteter som kräver resor och läger går ju en del dit också... men så är det ju även i en kärnfamilj. En unge tränar simning flera dagar i veckan och reser på tävlingar runt om i landet och den andra vill bara sjunga i kör på tisdagar och inget mer. 
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-07 18:23:50 följande:

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

Varför väljer man att sätta sig i en sån soppa då? Varför väljer man en sån man? Väljer att skaffa barn med honom? Har du inget eget ansvar, eller?
  • Ess
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-03-08 17:25:16 följande:
    Fast jag förstår inte vad du menar med att dom inte lever ihop, det finns väl jättemånga halvsyskon som lever ihop, det är inte alla som ens har varannan vecka utan ett barn är hos sin andra förälder varannan helg så man lever ihop den största delen av tiden.
     Som sagt för en av föräldrarna är barnen just syskon eftersom man är lika mycket förälder till bägge barnen.
    Eftersom min brors pappa dog har jag bott heltid med min bror och som sagt jag har flera vänner som under barndomen fick halvsyskon när föräldrarna skilde sig eller hade äldre halvsyskon.
    Sen var det olika hur många år som skilde, vissa hade bara ett par år, andra flera år.
    Men jag hör sällan någon kalla det sitt halvsyskon utan sin bror eller syster.
    Den gemensamma föräldern gör att dom har mycket gemensamt, självklart finns det halvsyskon som inte står varandra nära, men av alla jag känner så är det som vilket syskon som helst.
    Det är ju olika i olika familjer hur nära man står varandra.

Ja helsyskon och halvsyskon är olika men inte känner jag att min ena bror är mindre syskon till mig än min andra bror.
    Vi har alla samma mamma och har vuxit upp med varandra.

Sen känner andra halvsyskon annat, det är inte lika för alla.
    En del står sitt halvsyskon närmare än helsyskon till om med.
    Det finns precis lika många som inte lever ihop alls, och bara träffas ibland.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-03-08 17:11:47 följande:
    Det kunde jag gjort (liksom jag kan stå bredvid och tyst låta JÅ skriva under flygblad med "mitt namn" eller liknande), men nej, nu gjorde jag inte det.

Och med tanke på vissa påståenden här stannar jag nog kvar...

Om tråden inte ändras till att faktiskt stötta TS istället för att ösa skit över bonusfamiljer i allmänhet.
    Så länge ingen skriver ditt namn så lämna det åt dem det berör.
    Det är en rätt stor del av folket som stöttar JÅ, gör du inte det så skriv ett brev till flyktingarna och berätta att de är välkomna hem till dig.
  • Ess
    hammarhajen skrev 2020-03-08 17:31:36 följande:
    Va? Så om du fick barn med två olika pappor så skulle du inte kalla dina barn för syskon?
    Nej de är inte helsyskon och kommer heller inte att leva som om de vore det.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-03-08 17:06:59 följande:
    Skriv det nästa gång då..
    Det är precis det jag skriver, släkten är inte samma. Det är bara trams att låtsas att man inte förstår.
  • Ess
    IceKitten skrev 2020-03-08 17:05:55 följande:
    De finns inte två människor på jorden som har samma förutsättningar oavsett hur mycket blod de delar och två bästa vänner kan mycket väl har mer gemensamt gällande förutsättningar än två syskon... Det är ju bara ett korkat argument.

Lillasyster är sötare än storasyster, storasyster är smartare än lillebror, lillebror råkar bli bästa vän med prinsessan Estelle medan storebror kan sälja sand till en kamel osv osv... Förutsättningarna är alltid helt individuella.
    Nej, grundförutsättningarna är olika. Tex har särkullarnas mamma ingen släkt alls, jag har stor släkt. Hon har gott om pengar och kan köpa vad de vill ha och lite till, det har inte jag. Så visst ger det helt olika grunder att stå på.
    Sedan dessutom så reste maken mycket i jobbet när särkullarna var små och satsade på karriären, vilket gjorde att de kunde leva gott. Nu som äldre prioriterar han att tillbringa tid med familjen, viket gör att de har en närmre relation till varann.

Sen att man har olika personliga förutsättningar är ju en helt annan sak.
  • Anonym (V)

Jo jag håller med! Uppror och uppror, har ingen pistol mot huvudet men jag väljer att stanna kvar för att jag inte vill lämna mina barn på halvtid med en pappa som drivs av dåligt samvete över sin förstfödda egoist.

Mitt krav om vi skulle separera är att han tar våra barn motsatt vecka som hans 16 åring är här. Det går inte annars för de skulle väl hinna drunkna på fredagen och han skulle väl märka det under söndagen med tanke på hur högintensiv hans barn sen tidigare är.

Svar på tråden Styvmamma-upproret