• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 13:30:32 följande:
    Varför är det så viktigt att ha fast boende och jobb just i Sverige?

Jag har ju det som krävs, fast inte i Sverige. och kan ju erbuda min son ett kanon bra liv utanför landets gränser.
    För att ha ett boende och heltidsansvar för ett barn krävs det att du har stabil bostad och försörjning. Inte att du är flera månader per år utomlands.

Du kan försöka driva vårdnad och boende i tingsrätten, med förutsättningen flytt till utlandet men det ska ofta väldigt mycket till för att vinna ett sånt mål. Dels kommer du flytta sonen från hans nuvarande skola, vänner, övrig familj mm och dels kan du ha svårt att presentera något form av myndighetsutlåtande om boende mm i utlandet.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (a) skrev 2020-03-09 12:53:37 följande:
    Utan inkomst och bostad kommer TS inte vinna i tingsrätten. Det finns ingen anledning att vänta med detta då det också tar tid. För att inte tala om hur lång tid uppehållstillstånd sedan tar. Är de beredd att bosätta sig i Sverige innan nuvarande familj får vara här? Det låter inte så. Tills allt annat är ordnat är det troligen meningslöst att försöka få vårdnaden.

Bostad eller plan på hur TS tänkt lösa bostadsfrågan är fullt tillräckligt för tingsrätten, det är inte en direkt fråga i FB kap 6 utan mer en övergripande i 1 §.

Det finns inget krav på arbete eller inkomst i Sverige, även om detta inte är negativt om TS även här kan visa på detta eller visa på en plan hur dett skall lösas.

Det är många med vårdnad om barn som saknar egen inkomst, socialförsäkringssystemet är till för att lösa detta. 
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 12:26:35 följande:
    Jag vill tacka dej för den värdefulla informationen du ger!

"TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?"

Ja!

"Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc) "

Jag förstår inte hur socialtjänsten och familjerätten i åratal lyckats sopa alla dessa orosanmälningar från höger och vänster under under mattan med farhågor om allvarlig omsorgsbrist hos modern.

Tingsrätten baserar ju sina beslut på utredningar gjorda av familjerätten. Så utan familjerätten/socialtjänstens godkännande att jag är en bra pappa till min son så känns det chanslöst att försöka stämma om vårdnad i tingsrätten.

Familjerätten har inte monopol på att genomföra en utredning beträffande vårdnad, boende och umgänge i enlighet med FB 6 kap 19 § tredje stycket utan det finns objektiva sakliga privata aktörer som kan göra dessa på uppdrag av tingsrätten.

Du kan även låt någon ansedd granskare gå igenom din utredning från familjerätten och se om den är värd papperet den är skriven på.

Tingsrätten kommer inte kräva att du har allt ordnat men däremot kommer de att vilja höra att du har en genomförbar plan.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 13:30:32 följande:

Varför är det så viktigt att ha fast boende och jobb just i Sverige?

Jag har ju det som krävs, fast inte i Sverige. och kan ju erbuda min son ett kanon bra liv utanför landets gränser.

För att det alltid ska tas hänsyn vem av föräldrarna som kommer se till att umgänget med den andre föräldern fungerar. Du kan sluta dig blå och tycka vad du vill. Men sanningen är att du offrar din son för att du tycker svenska regler, prejudikat och lagar är skit.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (D) skrev 2020-03-09 18:45:48 följande:

Mamman har ett otryggt boende.

Pappan är utomlands 7 månader om året.

Kanske har soc rätt i att pojken har den stabilaste tillvaron i familjehemmet? 

TS, om du tänker rädda din son från boendet han vantrivs i är det dags att stryka ett streck över det som varit och ta tag i vårdnadsfrågan. Du har fått mängder med tips och det viktigaste av alla är att du skaffar dig ett juridiskt ombud.

Att blockerat ett barn från att prata med sin ena förälder I över ett års tid tycker jag är omänskligt.
  • Anonym (ps)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 13:36:32 följande:

För att ha ett boende och heltidsansvar för ett barn krävs det att du har stabil bostad och försörjning. Inte att du är flera månader per år utomlands.

Du kan försöka driva vårdnad och boende i tingsrätten, med förutsättningen flytt till utlandet men det ska ofta väldigt mycket till för att vinna ett sånt mål. Dels kommer du flytta sonen från hans nuvarande skola, vänner, övrig familj mm och dels kan du ha svårt att presentera något form av myndighetsutlåtande om boende mm i utlandet.

Vårdnad och boende är ju inte samma sak men de hänger ju ihop.

Är mamman varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden av barnet så skall vårdnaden enligt lagen flyttas över till pappan, om möjligt. Det enda hindret mot att pappan är att han vistas utomlands i långa perioder. Tar han barnet med sig utomlands så finns ju ej detta hinder kvar. Ser inte hur en domstol skulle välja att ge vårdnaden till någon utomstående om den andra föräldern är en lämplig kandidat. Det är inte olagligt att bo utomlands.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 18:55:46 följande:
    Att blockerat ett barn från att prata med sin ena förälder I över ett års tid tycker jag är omänskligt.

Kan bara instämma
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-09 19:22:55 följande:

Kan bara instämma

Speciellt med tanke på att mamman i jour/kontaktfamiljen vet om vad barmets mamma gjort/gör mot sitt eget barn och barnets pappa.

Lukrativ barnmisshandel / vuxenmobbing, finansierad av skattebetalarna, är vad det är frågan om, inget annat.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 19:36:34 följande:
    Speciellt med tanke på att mamman i jour/kontaktfamiljen vet om vad barmets mamma gjort/gör mot sitt eget barn och barnets pappa.

Lukrativ barnmisshandel / vuxenmobbing, finansierad av skattebetalarna, är vad det är frågan om, inget annat.

Vart i Sverige befinner du dig?
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 18:55:46 följande:

Jag trodde att du träffade sonen varannan vecka?
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem