• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 16:26:54 följande:

Hans mamma är fortfarande hans mamma, vad hon än gjort.

"Överger min son"..

"Projicerar på soc"..

"Jag saknar helt insikt I hur jag skadat min son"...

Jag vet inte hur jag ska svara på de på de påståendena.

Jag låter hård det inser jag men förstår inte hur du kan med att dra PAS-kortet i det här läget faktiskt.
  • Anonym (Pappa)
    Annita skrev 2020-03-08 17:12:08 följande:

Jag låter hård det inser jag men förstår inte hur du kan med att dra PAS-kortet i det här läget faktiskt.

Vad är "PAS-kortet" ?
  • Anonym (PappaBarn)
    Annita skrev 2020-03-08 17:12:08 följande:

Som jag uppfattar det när jag läser så är det en mamman, soc och jourhemmet som tillsammans begränsar sonen i sina rättigheter att ha umgänge med sin pappa 
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 17:16:10 följande:
    Vad är "PAS-kortet" ?

Föräldraalienation

Parentalt alienationssyndrom
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 17:18:31 följande:

Föräldraalienation

Parentalt alienationssyndrom
    Eller på engelska

Parental alienation syndrome
  • Anonym (a)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 17:16:12 följande:

Som jag uppfattar det när jag läser så är det en mamman, soc och jourhemmet som tillsammans begränsar sonen i sina rättigheter att ha umgänge med sin pappa 

Pappan hade fått vårdnaden om han bestämt sig för att finnas på plats i Sverige. Han har själv valt att vara här mindre än halva året, och verkar inte vilja jobba för att få hit nya familjen. Han hade kunnat agera annorlunda från början, innan dottern fanns, men valde själv att försvåra umgänget.

Mamman kan mycket väl vara olämplig, samt aktivt försöka begränsa umgänget. Soc och fosterfamiljen däremot har sannolikt sina skäl för hur de nu agerar.
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 17:16:10 följande:

Vad är "PAS-kortet" ?

Parental Alienation Syndrome

Trodde det var det du åsyftade när du pratade om alienering..?
  • Anonym (ps)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 16:09:58 följande:

Förlåt mej, men du låter cynisk I mina öron.

Han låter lösningsfokuserad medans du bara verkar gnälla. Ja det låter som en hemsk situation för din son men situationen kommer ju inte lösa sig utan att du engagerar dig.
  • Anonym (Soc.)

PAS finns inte.

Begreppet är helt avfärdat av all seriös forskning.

Uppfinnaren av detta begrepp hade högst suspekta och obehagliga motiv.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-08 18:33:52 följande:

PAS finns inte.

Begreppet är helt avfärdat av all seriös forskning.

Uppfinnaren av detta begrepp hade högst suspekta och obehagliga motiv.

Oavsett vad man kallar det så är det ytterst påtagligt för många barn och föräldrar
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem