• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 20:31:43 följande:

Nu får man inte domslut i förväg, så det är svårt att klandra TS för något som inte var känt för honom vid tillfället, nu däremot kan han använda domslutet som en vägledning för hur tingsrätten rimligen skulle resonera om det blir ett nytt mål.

Får TS vårdnaden så är det inte rimligt att sonen kommer att fortsätta vara SoL placerad och LVU placering borde inte vara överhängande och skulle så vara fallet skulle jag rekommendera TS att ta första bästa flyg tillsammans med pojken långt från soc. klåfingriga händer

Jag menar att nu känner ju TS till domslutet sedan flera år tillbaka, och då blir det konstigt att hävda att han är misskrediterad och alienerad som pappa när det är han själv som väljer att bo i ett annat land.

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg så kan det mycket väl vara så att det är väldigt upprivande för pojken att pappan kommer och går och att det inte finns någon fast punkt för honom, och att det är därför soc begränsar kontakten. Vi vet ju inte om pojken kanske mår dåligt i flera dagar och om kanske varje telefonsamtal leder till dramatik. Jag har egen erfarenhet av att det kan vara jättejobbigt för skilsmässobarn att prata i telefon med den förälder barnet inte är hos för tillfället. Men just detta är ju helt och hållet spekulation från min sida.

Hur som helst är det väldigt synd om pojken, som uppenbart vill ha mer kontakt och tid med pappan.

För övrigt håller jag med om det du skrev till Kjell2 här över om hur TS skulle kunna göra för att få vårdnaden. Att döma av det lilla TS har skrivit om sin sida av saken låter det som om det bästa för pojken vore att bo heltid med pappan och ha umgänge med mamman. 
  • Anonym (PappaBarn)
    Annita skrev 2020-03-08 20:53:04 följande:
    Jag menar att nu känner ju TS till domslutet sedan flera år tillbaka, och då blir det konstigt att hävda att han är misskrediterad och alienerad som pappa när det är han själv som väljer att bo i ett annat land.

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg så kan det mycket väl vara så att det är väldigt upprivande för pojken att pappan kommer och går och att det inte finns någon fast punkt för honom, och att det är därför soc begränsar kontakten. Vi vet ju inte om pojken kanske mår dåligt i flera dagar och om kanske varje telefonsamtal leder till dramatik. Jag har egen erfarenhet av att det kan vara jättejobbigt för skilsmässobarn att prata i telefon med den förälder barnet inte är hos för tillfället. Men just detta är ju helt och hållet spekulation från min sida.

Hur som helst är det väldigt synd om pojken, som uppenbart vill ha mer kontakt och tid med pappan.

För övrigt håller jag med om det du skrev till Kjell2 här över om hur TS skulle kunna göra för att få vårdnaden. Att döma av det lilla TS har skrivit om sin sida av saken låter det som om det bästa för pojken vore att bo heltid med pappan och ha umgänge med mamman. 

Det är inte helt lätt att sätta sig in i en annan människas tillvaro, så jag har medvetet valt att stötta TS istället för att ifrågasätta allt för mycket.

Det du skriver om pojken kan mycket väl vara på det sättet, vi har inte någon direkt insikt i det så det är en spekulation som mycket väl kan vara korrekt. Det man inte får glömma är att det krävs en umgängesbegränsning (både vid SoL och LVU placering) för att soc ska kunna begränsat ett barns umgänge med sitt nätverk.

Pojken lider uppenbarligen skada i situationen, så det vore bra om det kunde komma en förändring till det bättre förhållandevis snart.

Den sammantagna forskningen visar entydigt att det bästa för ett barn är att bo med sina föräldrar (inte nödvändigtvis bio även om dessa i princip aldrig ska suddas ut) och ha en bra och god kontakt med övriga i sitt nätverk. 
  • Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 21:21:11 följande:

Det är inte helt lätt att sätta sig in i en annan människas tillvaro, så jag har medvetet valt att stötta TS istället för att ifrågasätta allt för mycket.

Det du skriver om pojken kan mycket väl vara på det sättet, vi har inte någon direkt insikt i det så det är en spekulation som mycket väl kan vara korrekt. Det man inte får glömma är att det krävs en umgängesbegränsning (både vid SoL och LVU placering) för att soc ska kunna begränsat ett barns umgänge med sitt nätverk.

Pojken lider uppenbarligen skada i situationen, så det vore bra om det kunde komma en förändring till det bättre förhållandevis snart.

Den sammantagna forskningen visar entydigt att det bästa för ett barn är att bo med sina föräldrar (inte nödvändigtvis bio även om dessa i princip aldrig ska suddas ut) och ha en bra och god kontakt med övriga i sitt nätverk. 
    Om jag förstår det hela rätt så har inte TS rätt att få kännedom om varför soc har placerat sonen, pga att han inte har vårdnaden? Så allt möjligt kan ligga bakom som han inte känner till....? 
  • Kjell2
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 20:25:30 följande:

På den knappa information jag har skulle jag föreslå att TS skapar förutsättningar för ett stabilt boende (inte nödvändigtvis något som måste bestå lång tid) för honom och pojken i Sverige (övriga familjen behöver inte vara involverad) och inte extremt långt bort från mamman.

TS skulle få extra poäng om han kunde påvisa att han deltagit i någon typ av familjeutbildning/behandling så att det inte råder något tvivel om att han förstår ett barns behov.

När det gått en tid efter det att TS fått ensam vårdnad kan TS flytta med sonen om det anses att det är bästa för sonen.

Ts, vad säger du? Är du beredd att fixa boende och kanske jobb i Sverige så att sonen får det bra med boende hos dig. Senare kan du sen överväg om en flytt utomlands vore bäst för sonen.

Något att satsa på?
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-08 21:28:31 följande:

Ts, vad säger du? Är du beredd att fixa boende och kanske jobb i Sverige så att sonen får det bra med boende hos dig. Senare kan du sen överväg om en flytt utomlands vore bäst för sonen.

Något att satsa på?

Det ser ju ut som att det är det som krävs, vilket är lättare sagt än gjort.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 08:15:52 följande:

Det ser ju ut som att det är det som krävs, vilket är lättare sagt än gjort.

Så vad tänker du göra. Försöka ge sonen ett bra liv eller låta mamman och soc fortsätta styra?

Acceptera nuvarande situation eller ta ditt pappaansvar?
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 08:24:43 följande:
    Så vad tänker du göra. Försöka ge sonen ett bra liv eller låta mamman och soc fortsätta styra?

Acceptera nuvarande situation eller ta ditt pappaansvar?
    om du visste hur mycket jag har fått kämpa redan för att se min son på de tider för umgänge fastställt av tingsrätten. 

Min son grät och nästan spydde imorse på väg till skolan imorse, idag är det tillbaka till jour-kontaktfamiljen som gäller.
     Föräldrarna i den familjen kommer med största sannorlikhet omöjliggöra kommunikation mellan min son när han är med dem. Så nästa gång vi kan kommunicera med varandra blir när han kommer till mej igen om 9 dagar, OM inte mamman+socialtjänsten skapar problem, som som vanligt, när det är dags för överlämning till mej och umgänget blir kortare än vad som är bestämt.

Så här lär det fortsätta, om inte jag lyckas ta över vårdnaden.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 08:46:35 följande:
    om du visste hur mycket jag har fått kämpa redan för att se min son på de tider för umgänge fastställt av tingsrätten. 

Min son grät och nästan spydde imorse på väg till skolan imorse, idag är det tillbaka till jour-kontaktfamiljen som gäller.
     Föräldrarna i den familjen kommer med största sannorlikhet omöjliggöra kommunikation mellan min son när han är med dem. Så nästa gång vi kan kommunicera med varandra blir när han kommer till mej igen om 9 dagar, OM inte mamman+socialtjänsten skapar problem, som som vanligt, när det är dags för överlämning till mej och umgänget blir kortare än vad som är bestämt.

Så här lär det fortsätta, om inte jag lyckas ta över vårdnaden.
    Men gör det då! Annars lär detta fortsätta minst 10 år till. Det är din son det gäller. Du må blivit orättvist behandlad och felaktigt förut och nu men ska du låta det hindra att du försöker ordna  en bra framtiden för din son?

• Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 08:56:06 följande:
    Men gör det då! Annars lär detta fortsätta minst 10 år till. Det är din son det gäller. Du må blivit orättvist behandlad och felaktigt förut och nu men ska du låta det hindra att du försöker ordna  en bra framtiden för din son?
    Det lär bara bli värre, på väg till skolan imorse berättade min son för mej om socialtjänstens planer på att begränsa vårt umgänge till bara en dag i månaden.  Jag har inte sett något dokument som styrker detta. Mamman pratar om någon ny vårdplan, men som vanligt får jag ingen detaljerad information från henne som rör vår son.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 09:10:29 följande:
    Det lär bara bli värre, på väg till skolan imorse berättade min son för mej om socialtjänstens planer på att begränsa vårt umgänge till bara en dag i månaden.  Jag har inte sett något dokument som styrker detta. Mamman pratar om någon ny vårdplan, men som vanligt får jag ingen detaljerad information från henne som rör vår son.
    Så vad tänker du göra, bråka om lite umgänge eller försöka se till att din son får en bra uppväxt och liv. Så länge du bara tar strid om umgänget kommer grundförutsättningen vara kvar, boendet hos mamman och soc vid sidan om.

Tänker du flytta till Sverige och skaffa bostad och jobb?
    Tänker du bosätta dig permanent utomlands och försöka få boendet där till sonen?
    Eller har du en annan plan för din son?

Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem